Silnější vyšumí

13. ledna 2014, 00:00 - Vadim Fojtík
13. ledna 2014, 00:00

Karlovarské minerální vody kontrolují Hanáckou kyselku prostřednictvím italské firmy Molinari, zlobí se konkurence

Každý průměrný Čech vypil předloni zhruba 63 litrů minerálních vod. Na tuzemském trhu se v nejbližších měsících rozpoutá válka o to, kdo bude jejich hlavní dodavatelem. Lze očekávat konsolidaci trhu a další vlnu akvizic. Takový vývoj ostatně předpovídají i někteří velcí hráči působící na tuzemském trhu.

Na nákupech Šéfové společností Ondrášovka i Kofola přiznávají, že i s ohledem na aktuální vývoj na tuzemském trhu hledají v Česku i jeho okolí nové akviziční příležitosti. „Ano, máme vytipovaných několik cílů k rozšíření produktového portfolia,“ potvrdil ředitel společnosti Ondrášovka Libor Duba. O kterou konkrétní akvizici se jedná, ale neuvedl. Za zmínku stojí, že se majitel Ondrášovky, společnost Arca Capital, v minulosti neúspěšně ucházela o koupi Hanácké kyselky. Tu nakonec ovládla italská firma Molinari.

„Sektor je již nyní poměrně dost konsolidován.

Skupina Karlovarské minerální vody (KMV) obsluhuje zhruba polovinu trhu.

A vzhledem k dramatickému propadu poptávky je další koncentrace jen logickým vyústěním,“ uvedl majitel společnosti Kofola Jannis Samaras. Dle informací týdeníku Euro by Kofola nejen ráda akvírovala, současně by se chtěla zbavit i části svých aktivit. Údajně proto, že v některých oblastech majitel společnosti již kvůli velké konkurenci nevidí do budoucna žádný růstový potenciál. Zatím se prý ale nenašel nikdo, kdo by nabídl cenu, která by odpovídala představám akcionářů Kofoly. Samaras to nicméně popírá. „Nic prodat nechceme,“ tvrdí.

Poněkud stranou akvizičních snah překvapivě zůstává KMV. Firma tvrdí, že v rámci prodejů či spojení v segmentu minerálních vod nezaznamenala žádnou významnou změnu. „Karlovarské minerální vody se již několik let soustředí hlavně na expanzi v rámci evropského trhu,“ sdělil týdeníku Euro šéf a spolumajitel společnosti KMV Alessandro Pasquale. Žádnou významnější akvizici však karlovarský producent minerálek v posledních dvou letech nepodnikl.

A jak dodávají někteří konkurenti z trhu, KMV ani moc expandovat nemusí, stále totiž údajně kontroluje prostřednictvím italské společnosti Molinari dění ve firmě Hanácká kyselka.

Nealko už netáhne Proč začala většina velkých hráčů na tuzemském trhu přemýšlet o dalších akvizicích? Vysvětlení je jednoduché: celková spotřeba minerálních vod v Česku klesá již několik let po sobě a s ní i marže prodejců. A patrně jedinou možností, jak tento negativní trend kompenzovat, je navyšování tržního podílu za pomoci akvizice konkurence.

Ještě v roce 2008 každý obyvatel Česka vypil v průměru 68 litrů minerálek. Od té doby ale spotřeba neustále klesá, jen předloni každý Čech včetně kojenců vypil v průměru 63 litrů. V meziročním srovnání je to o dva litry méně. Údaje za celý loňský rok ještě nejsou k dispozici, i v tomto případě se ale očekává celorepublikový propad v prodejích. „Trh balených minerálních vod klesá již od roku 2007,“ potvrzuje dlouhodobý trend šéf společnosti Ondrášovka Duba. Jeho firma je přitom jedním z mála tuzemských producentů minerálek, který v posledních čtyřech letech svůj tržní podíl navýšil. Navzdory tomu ale růst tržeb zpomaluje, až stagnuje. „V loňském roce mírně poklesly, v řádu jednotek procent, nicméně i tak budou o něco vyšší než v roce 2011,“ je přesvědčen Duba.

Otřesům na trhu minerálních vod odolává zatím i vůdce trhu, společnost Karlovarské minerální vody. Do podnikového portfolia patří mimo jiné i značka Mattoni. „U přírodních minerálních vod jsme nezaznamenali žádný významný pokles. Kvalitní minerální vody naopak rostou. Jde o trend spotřebitele orientovat se stále na zdravější variantu nápojů. V loňském roce se pokles dotkl zejména pitné vody, ledových čajů a limonád,“ řekl Pasquale. Propad ostatně postihl celý trh s nealkoholickými nápoji. „Trh klesá v objemu o sedm procent a v hodnotě o tři procenta. Máme dobře diverzifikované portfolio, čímž se nám daří tomuto klesajícímu trendu čelit. Kolové nápoje stagnují, sirupy v celkové hodnotě dokonce mírně rostou. Hlavním tahounem propadu trhu je kategorie balená voda,“ popsal aktuální stav majitel Kofoly Samaras. A stejně jako konkurence tvrdí, že lze aktuálním trendům čelit především inovacemi. V případě Kofoly generují inovace zhruba desetinu obratu.

Jen pro úplnost, na loňský rok nebudou v dobrém vzpomínat patrně ani výrobci alkoholických nápojů. Jen prodej piva za posledních šest měsíců loňského roku klesl v meziročním srovnání o šest procent.

Pokračování propadu Vývoje prodejů v loňském roce negativně ovlivnilo několik faktorů. Především extrémy počasí, které přinesly sice intenzivní, nicméně příliš krátkou pitnou sezonu. Další překážkou byla ekonomická situace a negativní nálada ve společnosti, kdy spotřebitelé v obavě před dalším vývojem výrazně omezili spotřebu. To se negativně projevuje především u rychloobrátkového zboží, kam patří i minerálky.

„Dalšími vlivy jsou vodovoda a také absence skutečného lídra segmentu minerálních vod, který by vyvíjel dostatečnou aktivitu zmírňující tempo poklesu trhu. Výsledkem je, že v loňském roce velikost trhu skokově poklesla a dostala se na objemy srovnatelné s roky 2001 a 2002,“ domnívá se Duba z Ondrášovky.

Situace na trhu se patrně nezlepší ani v tomto roce. „Pokud se něco nezmění, bude pokles pokračovat. Záleží i na nové vládě a realizaci slibovaných přírůstových opatření, která by v první fázi měla spíše psychologický vliv, aby se lidé nebáli utrácet,“ uvedl Duba.

Producenti minerálních vod ale doufají, že u žíznivých spotřebitelů v následujících letech převládne touha po pití zdravějších nápojů. Tedy minerálek na úkor slazených limonád.

Ostatně tento trend předpovídá ve svých výhledových studiích i společnost Canadean. Také Samaras z Kofoly předpovídá zmírnění, nebo dokonce zastavení propadu tržeb; nadále ale bude pokračovat propad prodejů balené vody.

Všichni proti Pasqualemu Loni v červenci ovládla Hanáckou kyselku již zmíněná italská firma Molinari. O producenta minerálních vod přitom několik let usilovaly Karlovarské minerální vody, které ale dospěly k názoru, že by takové spojení nemusel odsouhlasit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). A proto měl spolumajitel společnosti KMV Pasquale posvětit prodej Hanácké kyselky Italům.

Transakce proběhla následovně. Podíl ve výši 65 procent, který vlastnila Eva Jakubková, koupila společnost DK Invest, která tak zcela ovládla výrobce minerálek. Již 29. května 2013 v notářském zápise, který má týdeník Euro k dispozici, Pasquale prohlašuje, že je stoprocentním akcionářem společnosti DK Invest. Znamená to tedy, že společnost Karlovarské minerální vody ovládla – byť jen na krátký okamžik – celých 78 procent českého trhu s minerálními vodami.

„Transakci měl posoudit ÚOHS bez ohledu na skutečnost, že se majetkové podíly opět měnily,“ sdělil týdeníku Euro zdroj, který si nepřál být jmenován. Ten současně upozornil na to, že právě zjevná konsekvence kroků ve velmi krátkém časovém období naznačuje, že celá transakce byla jen zastíracím manévrem s jediným cílem: zmást regulátora a ponechat KMV kontrolu nad děním v Hanácké kyselce.

Z dalšího notářského zápisu, který byl pořízen 3. června 2013 na valné hromadě společnosti DK Invest, vyplývá, že ve firmě již figurují dva akcionáři – společnost Molinari (70 procent akcií) a KMV (30 procent). Z toho je jasné, že k obchodu mezi Molinari a KMV došlo někdy v období mezi 29. květnem a 3. červnem loňského roku.

To by sám o sobě problém nebyl, jen kdyby již 1. května DK Invest neposílal pozvánku na svoji valnou hromadu oběma akcionářům. A to navzdory tomu, že Pasquale se 29. května prokázal jako stoprocentní akcionář DK Investu. Navíc měl tvrdit, že akcie nepřeprodá. Valná hromada DK Investu se nakonec uskutečnila 3. června 2013 v již novém složení akcionářů. Podle některých konkurentů Karlovarských minerálních vod na tuzemském trhu je to jen jeden z mnoha důkazů o tom, že Molinari de facto spravuje Hanáckou kyselku pro KVM.

Prodej Hanácké kyselky napadla mimo jiné u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže společnost Kofola. Ta je přesvědčena, že spojení firem Hanácká kyselka a Molinari měl ÚOHS notifikovat. Antimonopolní úřad ale stížnost zamítl jako neopodstatněnou.

Pochybnosti Kofoly, že tím, kdo kontroluje dění v Hanácké kyselce není firma Molinari, nýbrž Karlovarské minerální vody, však nerozptýlil. Kofola to zdůvodňuje tím, že firma Molinari oznamovala akvizici jako vstup na československý trh s lihovinami. K rozjezdu měla přitom využít především distribuční infrastruktury kyselky. „Prozatím ale nemáme informaci, že by vyvíjeli jakoukoli aktivitu v tomto směru,“ upozornil Samaras. Jinak řečeno, kromě dosazení některých svých lidí do vedení Hanácké kyselky Molinari žádnou aktivitu v tuzemsku nevyvíjí.

Šéf KVM Pasquale považuje jakékoli tvrzení o skryté správě Hanácké kyselky za nesmyslné. Současně upozornil, že pokud Molinari své plány v Hanácké kyselce nenaplní, je jeho společnost připravena odkoupit zpět podíl ve firmě DK Invest. „Kupní smlouva obsahuje možnost předkupního práva, které může být samozřejmě využito, ale až po souhlasu antimonopolního úřadu,“ vysvětlil Pasquale.

Ovšem dostat souhlas antimonopolního úřadu může být velmi těžké. Po získání Hanácké kyselky by totiž KMV ovládly zhruba 78 procent českého trhu s minerálními vodami. Případná hra na přeprodej akcií je v tomto případě elegantnější, a hlavně bezproblémové řešení.

Šéf Karlovarských minerálních vod Alessandro Pasquale upozornil, že jeho společnost je připravena odkoupit zpět podíl ve firmě DK Invest. Celková spotřeba minerálních vod v Česku klesá již několik let po sobě a s ní i marže prodejců. 78 % českého trhu s minerálními vodami by ovládly Karlovarské minerální vody po získání Hanácké kyselky – pokud by akvizici schválil ÚOHS.

O autorovi| Vadim Fojtík • fojtik@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče