Šest let a nic

11. srpna 2014, 00:00 - HANA BOŘÍKOVÁ
11. srpna 2014, 00:00

Cestující z vlaku Comenius, který 8. srpna 2008 narazil do zříceného mostu, stále čekají na označení viníka

Šest let agonie. Jak jinak nazvat hledání příčin pádu mostu u Studénky. Osm cestujících v rychlíku Comenius zemřelo a stovka jich byla zraněna. Přeživší a rodiny mrtvých ztrácejí naději, že někdo pojmenuje viníka tragédie, která je stála blízké, zdraví či víru, že mohou bez obav cestovat dopravním prostředkem. 8. srpna 2008 narazil dálkový vlak v rychlosti 134 kilometrů do zříceného mostu krátce poté, co čtyři dělníci stavební firmy Bögl a Krýsl most zvedli a chtěli zasunout do původní polohy, když vybetonovali část nové mostovky.

Jistě, rozplétání technicky složité záležitosti není otázkou týdnů. Ani měsíců. Tři roky táhnoucí se soud, který má rozhodnout, zda a kdo z deseti obžalovaných nese za zřícení mostu trestní odpovědnost, je ale přece jen trochu moc.

Projednávání dva roky stálo kvůli znaleckým posudkům. Údajně se dlouho čekalo, až se podaří otevřít hard disk projektanta, což zvládl až kriminalistický ústav. Nic objevného se ale nenašlo. Od minulého roku probíhají výslechy znalců a rozsudek je stále v nedohlednu. Ten by postiženým umožnil domáhat se na viníkovi náhrad škod v civilních sporech, možná by jim i pomohl se s neštěstím po letech srovnat bez pachuti, že k havárii snad nakonec došlo z vůle boží. Nedošlo. Neštěstí způsobilo řetězení lidských chyb a především neuvěřitelný šlendrián.

Ti z cestujících osudného vlaku, kteří vydrželi a navštěvovali jednání soudu, odcházeli většinou znechuceni. Soudní znalci a právníci dvou stavebních firem se přou o to, zda za zřícení mostu může firma Dopravní stavby Ostrava (dnes Eurovia), která odpovídala za založení mostu, nebo společnost Bögl a Krýsl, kterou si najala na úpravy ocelových částí mostu a na manipulaci s ním, jelikož sama neměla na takové práce potřebná oprávnění.

Před soudem se ukazuje, že při stavbě byly porušeny snad všechny možné předpisy a technologické postupy. Nutkavou otázkou ovšem stále zůstává, jak je možné, že někdo schválil a umožnil opravu mostu tímto způsobem a bez výluky nad vytíženou koridorovou tratí.

Selhali pravděpodobně všichni – investor, projektant, dozor, stavební firmy, stavební úřad a drážní orgány. Pojmenovat jejich chyby je důležité i proto, aby se podobná tragédie neopakovala. Pro postižené je ale nejpodstatnější, že most spadl a někdo by za to měl nést odpovědnost. Jinak se stanou obětí podruhé. Tentokrát systému.

O autorovi| HANA BOŘÍKOVÁ, borikova@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

Finance
6 tipů, jak co nejlevněji vyměnit peníze v zahraničí na dovolené
Kde všude můžete v Česku prohlásit: „Zaplatím to bitcoinem“
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Vyřizování dětského pasu nenechávejte na poslední chvíli. Rychlopas se prodraží.
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
Auta
Historicky nejrychlejší Jaguar pro běžný provoz má 600 koní…
Aston Martin DB11 dostal osmiválec 4,0 l bi-turbo od Mercedesu AMG
Galerie na středu: Vyplatí se nejoblíbenější auta s dieselem? Jen když najedete stovky tisíc km
Prohlédli jsme si nový Opel Grandland X. Jak prostorný je uvnitř? (první dojmy)
Škoda vyrobila už šest milionů Octavií
Technologie
Další velký útok ransomwaru zasáhl nezáplatované počítače. Nejvíce je postižena Ukrajina
Čtečky otisků schované v displejích přijdou příští rok. Umožní to tato technologie
Prohlížeč Vivaldi konečně dostane synchronizaci
AMD vydalo první Vegu 10, poloprofi kartu Radeon Vega Frontier Edition za 999$. Bez recenzí
Facebook ovládá celý svět. Má již 2 miliardy uživatelů
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít