Sériové šílenství pokračuje

07. ledna 2013, 00:00 - Alena Prokopová
07. ledna 2013, 00:00

Producenti sčítají výdělky i ztráty za loňský rok. S vydatnou pomocí Hobita by mohl být pro Hollywood dokonce rekordní

Zatímco starý rok 2012 se sotva rozloučil, producenti mají o nasazení svých letošních nejprestižnějších titulů jasno dlouhé měsíce. A i když česká distribuce tu americkou do značné míry kopíruje, na některé tituly, které si už v domovských Spojených státech premiéru odbyly, si musíme počkat. To se týká třeba nejnovějšího díla producenta a režiséra Stevena Spielberga, životopisného dramatu Lincoln. Drama o legendárním šestnáctém americkém prezidentovi s Danielem Day-Lewisem v titulní roli má vynikající recenze a pravděpodobně nevyjde naprázdno během nadcházející sezony výročních cen, do českých kin však dorazí až 17. ledna.

Ve stejný den se do kina v Česku určitě vydají také fanoušci režiséra Quentina Tarantina díky jižanskému westernu Nespoutaný Django. V dramatu o pomstě bývalého otroka vedle Jamieho Foxxe a Christopha Waltze hraje i Leonardo DiCaprio, který se v květnu objeví v adaptaci románu Francise S. Fitzgeralda Velký Gatsby z dílny režiséra Baze Luhrmanna (mimo jiné Moulin Rouge).

Na sklonku ledna si odbude premiéru gangsterka Gangster Squad – Lovci mafie, jež je zvláštním reliktem uplynulého hollywoodského roku. Do kin totiž mířila už loni v září, avšak vzhledem k velkolepé finální scéně střelby do diváků v kině musel být film přetočen. Doufejme, že to je poslední stopa po nejtragičtější „filmové“ postavě roku 2012 – coloradském vrahovi Jamesi E. Holmesovi, který zabíjel 20. července v kině ve městě Aurora. Pokud jde o série, ani letošní rok s nimi nezúčtuje. Do kin se chystá nový, už pátý díl akčního thrilleru Smrtonosná past, kterým se k roli nezdolného policajta Johna McClanea vrací Bruce Willis. V květnu předznamenají začátek sezony letních blockbusterů sci-fi Iron Man 3 a pokračování série Star Trek přivedené znovu k životu režisérem J. J. Abramsem. V létě se prominentní režisér Zack Snyder pokusí restartovat komiksového Supermana (Muž z oceli). Jeho zkušený kolega James Mangold pak vystartuje s dalším příspěvkem do univerza X-Menů – akčním thrillerem The Wolverine s Hughem Jackmanem v titulní roli.

Mezi očekávané tituly letošního roku patří i zombie horor Světová válka Z s Bradem Pittem, jejž do kin chystá režisér předposlední bondovky Marc Forster. Se svou troškou do mlýna přijde i obdivovaný Guillermo del Toro, který Pozemšťany vystaví útoku nestvůr z mořských hlubin ve velkoryse pojaté sci-fi Pacific Rim – Útok na Zemi. Divácké vyhlídky nejsou ovšem jen růžové. Autor Pirátů z Karibiku, vrtošivý Gore Verbinski, už před dvěma lety rozpracoval western The Lone Ranger, ale zatím stihl jen navýšit rozpočet na 250 milionů dolarů. Že by nabízel první tip na propadák roku 2013?

Co na to Hobit Letošní rok se patrně nebude příliš odlišovat od toho právě uplynulého, který nepřinesl vzhledem k dlouhodobým trendům mnoho nového. V souvislosti s přetrvávající globální ekonomickou krizí se potvrzuje fakt, že filmový průmysl podobným vnějším tlakům historicky dobře odolává. Trvalý, mírný odliv diváků z kin i v roce 2012 částečně kompenzovaly průběžně vzrůstající ceny lístků. Ty odrážejí nejen vyšší náklady provozovatelů kin, ale i zavádění pokročilejších technologií. Tituly ve 3D se totiž nabízejí za vyšší vstupné než klasické projekce.

Navzdory varování škarohlídů diváky stereoskopické filmy nepřestaly bavit ani v roce 2012. A to dokonce ani po nepříliš uspokojivém průběhu nejlukrativnějšího období filmového roku, sezony letních blockbusterů. Ta není důležitá jen pro kina v USA, nýbrž i pro světovou kinodistribuci, která více či méně kopíruje podobu amerického trhu. Na sklonku srpna se proto začalo spekulovat o tom, že mizerný vrchol sezony ve Spojených státech zasadí roční návštěvnosti těžkou ránu. Podle zpráv v tisku byl počet diváků v amerických kinech v tomto období nejnižší za poslední dvě desetiletí.

Oproti loňsku šlo o pokles o plná čtyři procenta. Podíl na tom měl i zmíněný šílený střelec Holmes, který na premiérovém představení akčního hitu Temný rytíř povstal zastřelil dvanáct diváků a dalších osmapadesát zranil. Letní propad nicméně návštěvníci vykompenzovali ve druhé polovině roku.

V polovině prosince totiž odstartoval v kinech jeden z nejočekávanějších letošních titulů – fantasy Hobit: Neočekávaná cesta. Masivní reklama snímku nedala zapomenout na to, že souvisí s trilogií Pán prstenů inspirovanou literárními předlohami J. R. R. Tolkiena, která v letech 2001 až 2003 přinesla do pokladen kin celosvětově víc než 2,9 miliardy dolarů. Také Hobit je plánovaný jako trilogie s celkovým rozpočtem kolem 300 milionů dolarů. Protože Neočekávaná cesta už za první čtyři dny promítání přinesla do pokladen kin celosvětově 230 milionů, může si producent a režisér Peter Jackson spokojeně mnout ruce.

Už díky bondovce Skyfall, poslednímu dílu ságy Twilight a animované komedii Raubíř Ralf ovšem bylo jasné, že rok 2012 byl pro americké producenty a distributory úspěšný. Jen v listopadu totiž zaznamenali obrat 1,08 miliardy, což překonává dosavadní rekord z roku 2009 (995 milionů). A protože do konce prosince diváci do pokladen amerických kin přinesli 10,8 miliardy dolarů, můžeme - s přispěním malého, ale šikovného Hobita - loňský rok v porovnání s uplynulými čtyřmi lety považovat za rekordní.

Ve znamení sérií Při pohledu na žebříček divácky nejúspěšnějších hollywoodských titulů roku 2012 je zřejmé, že i loni pokračoval trend filmových sérií. S přehledem ho vede akční hit Avengers, který do pokladen kin přinesl celosvětově 1,5 miliardy dolarů. I když nejde o sérii v tradičním slova smyslu, spíše o spojení několika snímků inspirovaných klasickými superhrdinskými komiksy. Ve snímku Avengers se totiž sešlo několik hrdinů představených v uplynulých čtyřech letech v samostatných filmech: Iron Man (2008), Neuvěřitelný Hulk (2008), Thor (2011) a Kapitán Amerika (Captain America: První Avenger, 2011). I superhrdinský sraz Avengers bude mít pokračování, byť zřejmě až v roce 2015.

Avengers vytvořili historický rekord, pokud jde o návštěvnost prvního premiérového víkendu (207,4 milionu dolarů), a historicky jsou třetím nejvýdělečnějším snímkem historie.

Už teď se mohou pyšnit tím, že vygenerovali svůj spin-off, tedy „odštěpenou sérii“ věnovanou Iron Manovi. O bohatém průmyslníkovi Tonym Starkovi vznikly dva filmy a na květen letošního roku se chystá třetí. V listopadu se pak na stříbrné plátno vrátí samostatně i severský silák Thor. Pokud jde o potenciál vydělávat další peníze, Avengers ještě zdaleka nejsou u konce se silami.

Také druhý nejúspěšnější film loňského roku – akční dobrodružství Temný rytíř povstal režiséra Christophera Nolana – byl adaptací populární komiksové předlohy a současně vyvrcholením filmové série zahrnující dva velmi úspěšné snímky z let 2005 a 2008. Přestože producenti filmu inzerovali, že jde o závěr trilogie, konec filmu Temný rytíř povstal zjevně počítá s pokračováním.

Zálibu diváků v sériovém trendu potvrdil komiksový hit The Amazing Spider-Man. Úspěšný restart série, jež skončila teprve před pěti lety, loni producenti převyprávěli od začátku. Příběh středoškoláka, který se změní v superhrdinu po střetu s radioaktivním pavoukem, tentokrát zkusili v teenagerovském stylu a s mladším představitelem hlavního hrdiny Andrewem Garfieldem.

Mezi zasloužilé sériové favority patří i romantická upírská fantasy Twilight Saga: Rozbřesk – 2. část. Nešlo o žádnou prachobyčejnou dvojku, jak naznačuje název, ale už o pátý díl tasemnice inspirované knížkami Stephenie Meyerové. Série ušitá na míru postpubertálním děvčatům straší na filmovém plátně opakovaně už od roku 2008 a do pokladen kin přinesla 1,3 miliardy dolarů.

Dalšími „sériovými“ hity byly rodinný animovaný snímek o dobrodružstvích zvířecích kamarádů Madagaskar 3, pravěká komedie Doba ledová 4: Země v pohybu, sci-fi Muži v černém 3 či akční thriller Bourneův odkaz. Posledně zmíněný snímek představuje pokus o prodloužení série, který vznikl z nouze.

Uznávaný režisér Paul Greengrass, který natočil dva ze tří filmů o „agentovi beze jména“ Jasonu Bourneovi, totiž nabídku na čtyřku odmítl. A od projektu dal ruce pryč i hlavní představitel Matt Damon. V Bourneově odkazu se tak musel objevit zcela nový hrdina. Přestože výsledek nebyl umělecky moc přesvědčivý, film se stal loni dvaadvacátým nejvýdělečnějším snímkem v amerických kinech. Jak to všechno začalo Sladké ovoce loni sklízela i bondovka Skyfall, zatím poslední část vůbec nejvýdělečnější série v historii. Pokud vezmeme v úvahu inflaci, přinesly filmy s agentem Jejího Veličenstva do pokladen kin během půlstoletí víc než pět miliard dolarů. Třiadvacáté oficiální dobrodružství agenta 007 je teprve třetím filmem s Danielem Craigem v titulní roli, protože se producenti v roce 2006 rozhodli začít s Bondem zase od začátku. A risk se vyplatil: výsledné tržby filmu se celosvětově zatím odhadují na více než miliardu dolarů a pokračování má jisté.

Skyfall potvrzuje nový zajímavý trend: nevyplácejí se pouze pokračování, ale i strategie prequelu. Příběh, který se odehrává před známými událostmi a popisuje začátky populárních hrdinů, táhne diváky do kin stejně spolehlivě. Po Hvězdných válkách, X-Menech a Star Treku se prequelu dočkala i sci-fi série o žravé mimozemské rase. Prometheus Ridleyho Scotta líčí události, které časově předcházejí prvnímu příběhu – Vetřelci, jejž v roce 1979 natočil tentýž režisér. Zkušený filmař do kin nepřitáhl tolik diváků, jak se předpokládalo, a mezi nejvýdělečnějšími tituly roku obsadil osmnácté místo. Nevalný výsledek v amerických biografech ovšem Prometheus dorovnal ve světě, takže do pokladen kin nakonec přinesl 402 milionů dolarů. I v tomto případě se pokračování jistě dočkáme.

Vystaráno má i akční dobrodružství Hunger Games, se kterým nikdo nepočítal. Adaptace dystopického teenagerovského dobrodružství spisovatelky Suzanne Collinsové měla rozpočet 78 milionů dolarů (Avengers stáli skoro trojnásobek) – celosvětově však přinesla do pokladen kin 686 milionů dolarů. Není divu, že v plánu jsou další tři díly…

Hunger Games jsou snem každého filmového producenta. Snímkem, který dokáže vygenerovat vysoké zisky na základě relativně nízkého rozpočtu. V roce 2012 tento sen naplnila i sprostá fantaskní komedie Méďa, jež celosvětově více než zdesateronásobila svůj rozpočet. Její režisér Seth MacFarlane se ovšem sběratelem pochvalných recenzí nestal.

Se strategií levných snímků loni uspěla i řada ceněných tvůrců: Steven Soderbergh s romantickou komedií Bez kalhot (rozpočet sedm milionů, tržby 165 milionů celosvětově), Wes Anderson s komedií Až vyjde měsíc či John Madden s tragikomedií Báječný hotel Marigold. Zabodoval i Rian Johnson se sci-fi Looper, která z třicetimilionového rozpočtu vyčarovala celosvětové tržby 166 milionů dolarů.

Na dně Rok 2012 přinesl i řadu zklamání. Zlé sny o červených číslech se naplnily studiu Universal vinou akční sci-fi Bitevní loď. Příběh o udatných mariňácích čelících mimozemské invazi měl rozpočet 209 milionů dolarů, v amerických kinech však utržil jen 65 milionů. Na poučku o tom, že film je považovaný za výdělečný, pokud do pokladen kin přinese nejméně dvaapůlnásobek rozpočtu, mohla zapomenout i společnost Warner Bros. Ta pohořela s hudebním snímkem Rock of Ages (rozpočet 75 milionů, tržby v USA 38 milionů dolarů) i s hororovou komedií Temné stíny (rozpočet 150 milionů, tržby v USA 79 milionů).

V prvním případě diváky nepřitáhl do kina ani Tom Cruise, ve druhém nezabrala jména režiséra Tima Burtona a hlavního představitele Johnnyho Deppa. Eddie Murphy potvrdil svůj sešup ze slávy taškařicí Tisíc slov (rozpočet 40 milionů, tržby poloviční) a dobře si nevedli ani jeho kolegové Adam Sandler (propadák Můj otec je šílenec) či Ben Stiller (nepovedená Sousedská hlídka).

Nic nebylo ani z nejočekávanějších titulů letní sezony – remaků sci-fi hitů Total Recall a Soudce Dredd. Mezi propadáky roku však nakonec zvítězila dobrodružná fantasy John Carter: Mezi dvěma světy společnosti Walt Disney. Adaptace klasické literární předlohy autora Tarzana, Edgara Rice Burroughse, vystřelila do světa s velkorysým čtvrtmiliardovým rozpočtem. A mezi největší finanční zklamání historie se zařadila kvůli ubohým tržbám, které nepokryly ani náklady na reklamu (v amerických kinech 73 milionů, celosvětově 282 milionů). Exotické dobrodružství z dalekého Marsu stálo místo ředitele studia Riche Rosse, který měl už na kontě jiný kolosální „marsovský“ propadák, rodinnou komedii Máma mezi Marťany (2011). Nečekaně však pohořel třeba i producent George Lucas.

Ani autor Hvězdných válek, který uvedl do kin válečné drama Red Tails, totiž není neomylný.

Série jsou zlatý důl

Nejvýdělečnější filmy roku 2012 v amerických kinech

Název Distributor Tržby

(v mil. USD)

Avengers Buena Vista 623

Temný rytíř povstal Warner Bros. 448

Hunger Games Lionsgate 408

Skyfall Sony 292

Sága Twilight: Summit 287

Rozbřesk – 2. část

Amazing Spider-Man Sony Pictures 262

Hobit: Neočekávaná cesta Warner Bros. 238

Rebelka Walt Disney 237

Méďa Universal 218

Madagaskar 3 Paramount 216

pramen: Box Office Mojo

Jedním z napjatě očekávaných filmů letošního roku je Nespoutaný Django od Quentina Tarantina

O autorovi| Alena Prokopová • spolupracovnice redakce

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče