Se safírem na displeji

14. ledna 2013, 00:00 - Blahoslav Hruška
14. ledna 2013, 00:00

Naše mobily nejsou jen luxusem se špičkovou technologií, ale i předmětem touhy, říká obchodní ředitel Vertu

Dát za mobilní telefon totéž co za novou škodovku se může zdát šílenství. Pro některé klienty nejde ale o vyhozené peníze, luxusem se rádi pochlubí. Britská firma Vertu, která v hrabství Hampshire nedaleko Londýna telefony z drahých kovů a polodrahokamů již patnáct let ručně montuje, měla dlouhou dobu pověst výrobce zlatých cihel, z nichž se dá také volat. Před časem ale opustila zázemí finské Nokie, a chce jít vlastní cestou. Mimo jiné plánuje technologicky dohnat konkurenci. „Vyrábět luxus neznamená ustrnout na místě,“ říká Steve Amstutz, obchodní ředitel Vertu.

* Nokia loni v říjnu Vertu prodala soukromému investičnímu fondu EQT VI. Jaká budoucnost vás čeká bez zázemí jednoho z největších výrobců mobilních telefonů na světě?

Nokia investovala do projektu Vertu stovky milionů eur. Když to přirovnám k dítěti, vychovala potomka a v době, kdy už byl dostatečně sebevědomý, ho poslala z domu, aby zkusil vlastní cestu. A my ji zkusíme. V následujících pěti letech chceme udělat řadu změn ve vývoji telefonů, způsobu prodeje i komunikaci.

* To v rámci Nokie nebylo možné?

Nokia nám dodávala technologii, s níž jsme dále pracovali. Teď už budeme sami vyvíjet celý produkt od počátku a dostojíme tak pověsti špičkového výrobce mobilních telefonů.

* Je Vertu stále ještě mobilní telefon, nebo spíše módní doplněk?

Vertu je především unikátním spojením luxusu a technologie. Jsme jediný výrobce mobilů, který používá na dotykovém displeji safírové sklíčko, vyrábíme ze zirkonu, který je ještě lehčí a odolnější než hliník nebo titan. Naše telefony mají špičkový zvuk a každý náš zákazník dostane na rok službu concierge zdarma. Když zavolá, dokážeme pro něj zařídit cokoli. Třeba i soukromé letadlo, které ho dopraví z válečné zóny.

* Běžné mobilní telefony lidé často mění, protože jejich funkce rychle zastarávají. Jak je to s vašimi zákazníky, kteří za telefon dávají tisícinásobky ceny těch obyčejných plastových?

Znám zákazníky, kteří stále používají jeden z našich prvních modelů. Klienti Vertu jsou značce věrní, takže řekněme každý rok a půl se porozhlížejí po novinkách. V roce 2010 jsme představili smartphone, před rokem a půl jsme přišli s dotykovým displejem. Ty dnes tvoří 60 procent našich prodaných výrobků.

* Takže se snažíte jít s dobou…

Jistě, smartphony jsou pro nás zásadní. Nechceme být jako jiné firmy, které ve vývoji ustrnuly. Naši zákazníci se vždy dělili na velké šéfy a pak na ty, co jsou o stupínek níže. Zatímco ti první telefon potřebují opravdu jen k volání, ti ostatní chtějí využívat internet, sociální sítě a různé aplikace. A právě na tento segment se chceme více zaměřit. Chceme tu být pro nadšence do nových technologií, kteří zároveň chtějí náročný design a vybrané materiály.

* Kde je největší poptávka po vašich telefonech?

Podobně jako v celém segmentu luxusního zboží je to Čína, respektive Macao a Hongkong k tomu. Druhá příčka patří východní Evropě včetně Ruska. Třetím trhem v pořadí je západní Evropa. Česko je pro nás ideální lokace, protože leží přesně mezi. Každý třetí zákazník našeho pražského butiku mluví rusky a pochází ze zemí bývalého Sovětského svazu.

* Je těžké lákat nové zákazníky? O klienty, kteří mají opravdu hodně peněz, se pere kdekdo.

Mobilní telefony mají v řadě luxusních výrobků tu výhodu, že k nim získáte až intimní vztah. Když ráno zapomenete na nočním stolku hodinky, už se pro ně nevrátíte. Ale bez telefonu často nemůžete fungovat. l

Bez Nokie do světa. „Nokia investovala do projektu Vertu stovky milionů eur. Bez ní v následujících pěti letech chceme udělat řadu změn ve vývoji telefonů, způsobu prodeje i komunikaci,“ říká obchodní ředitel Vertu Steve Amstutz.

O autorovi| Blahoslav Hruška, hruskab@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

Finance
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Vyřizování dětského pasu nenechávejte na poslední chvíli. Rychlopas se prodraží.
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
EU: Jak vysoké je zdanění práce u podprůměrných mezd?
Macron ve stopách Babiše
Auta
Prohlédli jsme si nový Opel Grandland X. Jak prostorný je…
Škoda vyrobila už šest milionů Octavií
Na prodej je krásná Škoda 130 RS. Její cena vás ale pravděpodobně nepotěší
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid jezdí za 1,4 litru na 100 km
Škoda Citigo má i po faceliftu pořád co nabídnout (první jízdní dojmy)
Technologie
Tip: Jak skrýt ikonu Windows Defenderu v oznamovací oblasti? [Windows 10]
Ve Windows Storu se objevil neoficiální, ale funkcemi nabitý klient pro Google Play Music
Objevily se těžní verze Radeonů Polaris. Na trh se vrací RX 470, někdy i s výstupy
Den D přišel. Evropská komise udělila Googlu rekordní pokutu 2,42 miliardy eur
Legendární John Romero prodává Dooma II. Na diskety se vám i podepíše
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít