Sběratelská radost

10. února 2014, 00:00 - Jakub Křešnička
10. února 2014, 00:00

Největší zájem je o investiční zlato, přibývá ale i drobných sběratelů, říká obchodní ředitel České mincovny

Česká mincovna vznikla po rozpadu federace v roce 1993 v Jablonci nad Nisou.

O dva roky později už odtud do oběhu začaly proudit všechny české mince podle plánů České národní banky.

„Nejdražší na ražbu je padesátikoruna, ze začátku jsme u této mince měli problémy s vypadáváním středu, dnes už je to v pořádku,“ říká obchodní ředitel společnosti Tomasz Surdy k minci, která byla v roce 1994 oceněna časopisem World Coin News jako nejlepší oběžná mince roku.

Na svém kontě má Česká mincovna také ražbu oběživa pro zahraniční centrální banky, například pro Moldavsko, Arménii, Venezuelu, Spojené arabské emiráty či Libanon. Kromě toho má vlastní emisi pamětních medailí, replik historických mincí, žetonů a medailonků a prodává i investiční zlato.

* Jaké máte výsledky za loňský rok?

Rok 2013 patřil mezi jeden z nejnáročnějších v naší historii, ale nakonec jsme všechna úskalí zvládli a výsledky se jeví jako uspokojivé. Oficiální čísla ještě nemáme, ale už teď víme, že se společnost spolehlivě pohybuje směrem dopředu a trvale zvyšuje svůj tržní podíl na trhu s investičními drahými kovy. Věřím, že nás rok 2014 posune opět o kousek dál, zejména kvůli velmi dynamicky se rozvíjejícím exportním aktivitám.

* Jak se byznys české mincovny vyvíjel a co čekáte od letošního roku?

Naše aktivity lze rozdělit do tří hlavních oblastí, které s sebou nutně nesouvisejí. Ražba oběžných a pamětních mincí pro Českou národní banku je naším hlavním posláním a v této oblasti postupujeme přesně podle pokynů ČNB. V některých směrech spolupracujeme i tvůrčím způsobem, ale jen nezávazně. ČNB zadává ražby podle vlastních kritérií a k našim návrhům může, ale nemusí přihlížet. Nutno dodat, že spolupráce je na excelentní úrovni, byť nároky naší centrální banky jsou opravdu vysoké, kvalita mincí musí být vždy pouze perfektní. Druhou oblastí je vlastní emisní činnost, která míří na tradiční sběratelský sentiment, který lidé v sobě mají. Filatelie a numizmatika patří mezi nejpopulárnější. Rád bych zdůraznil, že ražby mincí a medailí patří mezi klasické kovoplastiky a většinu z nich tvoří renomovaní čeští sochaři a medailéři. Třetí oblastí je poskytování služeb investorům, kteří se rozhodli uložit část svých aktiv do fyzických drahých kovů. Disponujeme velmi širokými možnostmi, dokážeme vyhovět i velmi netradičním požadavkům. K těm extrémním patřila výroba personifikované desetikilové medaile z ryzího zlata.

* O co mají vaši zákazníci největší zájem?

Když pominu ČNB, pak je to tak půl na půl. Hodnotově samozřejmě vedou investorské požadavky na zlaté cihly a mince, které jsou ze zákona osvobozené od daně z přidané hodnoty. To je jednoznačné. Radost nám ale dělají sběratelé, kteří pokračují ve svých sbírkách navzdory obecně složité ekonomické situaci. Lidé si volí kolekce, které chtějí sbírat, a postupně je kompletují. Těší nás i absolutní nárůst počtu sběratelů, máme skutečně zajímavé přírůstky nových zákazníků.

* Nepoohlížejí se Češi při investicích po „exotičtějších“ artiklech, než je zlato a mince?

Jednoznačně ano, dokonce o tom s námi často diskutují, očekávají i drobnou nápovědu. U realizační fáze většinou už nejsme, takže nedokážu říci, kolik původního odhodlání se přetaví ve skutečnou investici.

* Kdo je váš typický zákazník? Je zájem o výrobu na zakázku?

Už je to klišé, ale obecně lze říci, že klasickým klientem sběratelem je muž ve věku nad 45 let. Je to období, kdy se děti postupně osamostatňují a zbývá více času a prostředků na vlastní aktivity. U investičních produktů je to jiné, tady se charakteristika typického klienta nachází velmi obtížně.

* Kolik a jaké oběžné mince letos vyrazíte?

V roce 2014 vyrazíme zhruba 50 milionů kusů oběžných mincí a po dlouhé době budeme razit všech šest aktuálně platných nominálů. Nejdražší na ražbu je padesátikoruna, ze začátku jsme u této mince měli problémy s vypadáváním středu, dnes už je to v pořádku a v podstatě všechny nominály razíme se stejnou efektivitou.

* Čím vaši výrobu inovujete?

Novinky v mincovnictví přinášejí zejména netradiční materiály, tvary či zdobení. Pro letošní rok jsme pro klienty připravili velkou technickou lahůdku, takzvaný obrácený proof. Detaily zatím neprozradím, ale myslím si, že ti, kteří naší branži fandí, budou velmi příjemně překvapeni. l

*

O autorovi| Jakub Křešnička, kresnicka@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče