Samotná myšlenka neprodává

11. února 2013, 00:00 - BLAHOSLAV HRUŠKA
11. února 2013, 00:00

Síla českého byznysu je v přidané hodnotě, říká ředitel společnosti, která odkupuje pohledávky exportérů

Jindřich Prokopec vystudoval aplikovanou mechaniku na ČVUT, kariéru ale udělal ve světě finančnictví. V Německu pracoval jako exportní specialista pro Berliner Bank, jako ředitel vedl společnost DF Deutsche Forfait a v Praze se v roce 2008 stal spolumajitelem a šéfem společnosti Swiss Forfait. Jako inženýr i jako specialista na východní trhy ví, v čem mohou české firmy uspět.

* Mnoho českých firem se ocitá v platební neschopnosti, protože nedostanou peníze za zboží vyvezené do zahraničí. V čem jim může pomoci právě forfaiting?

Odkupujeme pohledávky dodavatelů bez postihu a finanční riziko neplacení přechází plně na nás. Na rozdíl od běžnějšího faktoringu tedy nevyžadujeme spoluúčast. Dodavatelé dostanou sto procent ceny minus diskont, navíc bez postihu. Kupujeme ale jen finanční plnění, samotné dodávky zůstávají na dodavateli.

* Rizika, že se dodávky finančně zaseknou, během hospodářské recese vzrostla. Vyděláváte na krizi?

Ne tak úplně. Naší hlavní výhodou je fakt, že nepůsobíme jen v Česku, ale v mnoha zemích světa. Máme klienty na Dálném východě i ve východní Evropě a tato oblast krizí tolik zasažena není. Například v jižní Evropě, kterou krize postihla nejvíce, nemáme žádné aktivity. Nespecializujeme se pouze na krátkodobé pohledávky, jako jsou třeba dodávky komodit. Například v Rumunsku jsme financovali sedmiletá rizika, což už jsou velké investiční akce.

* Bankám se forfaiting nevyplatí?

Banky samozřejmě forfaiting nabízejí také, ale jen jako jeden produkt z širokého portfolia služeb. Výhodou Swiss Forfait je tradice a pak také to, že se specializujeme na region střední a východní Evropy a Středního východu. Po mnoha letech praxe už víme, kdo je tam bonitní a s jakou bankou se dá spolupracovat. Ze zkušenosti víme, že země, jako je Rusko, Ukrajina nebo Bělorusko, nabízejí i pro české firmy lepší šance pro byznys než třeba Čína nebo Indie, s nimiž bývá dohoda komplikovaná. Přispívá k tomu i skutečnost, že některé původně československé značky a výrobky mají na východě dodneška dobrý zvuk.

* Kdo jsou vaši největší klienti v Česku?

Zejména průmyslové podniky - strojírenské firmy nebo výrobci dopravní techniky. Každopádně výrobní společnosti, což je rozdíl oproti zahraničí, protože tam mezi našimi klienty dominují obchodníci s komoditami. Česko se orientuje na vyšší přidanou hodnotu, což je velká výhoda. Nemyslím si, že bychom se někdy stali světovým výrobcem například elektroniky. Vůči pojmu nová ekonomika jsem poněkud skeptický, protože dobrá myšlenka ještě nemusí vydělávat. Konkrétní zboží nenahradíte.

* Takže výrobky, které si člověk může osahat, se prodávají lépe než myšlenka?

Musí tam být obojí. Potřebujeme podnikatelského ducha ve spojení s výbornou technologií. Síla českého byznysu je třeba ve strojírenství, protože postavit továrnu a získat si renomé a know-how trvá celé generace. Trvá to déle, ale má to větší stabilitu.

* Co musí pohledávka splňovat, aby pro vás byla zajímavá?

V první řadě jde o její finanční objem. My se obvykle zabýváme pohledávkami nad 50 tisíc eur a běžně v řádu milionů, které reálně vznikly konkrétní akceptovanou dodávkou. Pak teprve můžeme oznámit, že pohledávka přechází na nás. V některých regionech odkoupené závazky prodáváme dál.

* Jsou regiony, do nichž se raději nepouštíte?

Velmi omezené podmínky panují třeba v Íránu, kde existují přísná pravidla pro inkaso a je tam málo volných peněžních prostředků a problém s transfery peněz. Podobně komplikovaná situace je v subsaharské Africe. Pak také ve Venezuele nebo na Kubě, která již několik let platí prakticky jen tomu, komu chce.

* Může ve snížení rizika českým exportérům kromě soukromých firem pomoci také stát?

Určitě. Třeba státní úvěrovou pojišťovnu EGAP považuji za výborně fungující instituci. Na druhou stranu pro nás není konkurencí. V dlouhodobých projektech je společnost EGAP schopna pokrýt rizika, na něž my nedosáhneme. Swiss Forfait se ale zaměřuje především na pohledávky v časovém horizontu jednoho roku.

O autorovi| BLAHOSLAV HRUŠKA * hruskab@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče