Sakrblé, mondijé, kelmalér

16. července 2012, 00:00 - Tomáš Pohanka
16. července 2012, 00:00

Glosa

Byť se francouzský premiér Jean-Marc Ayrault snažil tvářit šokovaně, oznámení koncernu PSA Peugeot Citroën o uzavření továrny v Aulnay-sous-Bois do konce roku 2013 překvapením není. Za „skutečný šok“ lze spíše považovat, že se tak nestalo mnohem dříve. Na nutnost propouštění upozorňoval šéf koncernu Philippe Varin již koncem loňského roku. Od té doby se počet zaměstnanců, jichž se firma hodlá ve Francii zbavit, pouze vyšplhal z 6800 na osm tisíc. A nejspíš to není všechno. PSA už rok ubývá každý měsíc z hotovosti 200 milionů eur a zásoby se tenčí.

PSA Peugeot Citroën trpí a jeho utrpení nemá vyhlídky na konec. Evropský trh, který je pro automobilku klíčový, se letos propadne přinejmenším o pět procent. Vytíženost továren koncernu se ale během prvního pololetí meziročně snížila z 86 na 76 procent, přičemž číslo srazila dolů hlavně situace v domovské Francii. Zatímco v aulnayském závodu zaměstnávajícím tři tisíce lidí vzniklo loni 136 tisíc aut, podobný počet pracovníků kolínské továrny TPCA vyrobil přes 270 tisíc vozů.

Verbální žonglování politiků je stejně pochopitelné jako rozladění odborářů. Ostatně na těch osm tisíc míst je dalších třikrát až čtyřikrát tolik navázáno v ostatních odvětvích, jak odhaduje šéf odborářského svazu CGT Bernard Thibault. A hřímá, že vedení PSA „vyhlásilo válku zaměstnancům“. Přece jenom se ve Francii automobilový závod naposledy zavíral v roce 1992, když se v Boulogne-Billancourtu přestal vyrábět Renault 5.

Podíl francouzských automobilek na evropském trhu se v posledních deseti letech snížil z patnácti na dvanáct procent. I proto se v zemi čím dál hlasitěji mluví o protekcionismu. „Stát se především musí zbavit ultraliberálních pravidel Evropské unie a neodkladně nastartovat národní plán na podporu francouzské automobilové branže… Musí podpořit náš průmysl a ochránit jej před nekalou mezinárodní soutěží. V tomto smyslu je třeba využít nástroje inteligentního protekcionismu: clo a dovozní kvóty,“ prohlásila šéfka národně pravicové strany Národní fronta Marine Le Penová. Ani její reakce není překvapením. Jenom s ní teď v zemi čím dál víc lidí souhlasí.

O autorovi| Tomáš Pohanka, pohanka@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které vás ochrání před otravnými telefonáty z call centra
Jak mohou soukromé kuřácké kluby a spolky zničit restaurace, hospody i jejich majitele
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Auta
Po Golfu dostal facelift i Volkswagen Golf Sportsvan.…
Další nádherná klasika na scéně. Gunther Werks představuje znovuzrozené Porsche 993
Když máte peníze, automobilky vám vyrobí opravdu cokoliv. Zde je důkaz
Mercedes-Maybach 6 Cabriolet ukazuje, jak budou vypadat superluxusní elektromobily
Test na pondělí: BMW M550i xDrive M Performance
Technologie
Ryzeny Mobile pro notebooky mají integrovanou grafiku „Vega 8“ nebo „Vega 10“
QLED netáhne tak, jak by Samsung chtěl. Špičkové TV proto zlevňuje až o 25 000 Kč
ABBYY FineReader 14: zaostřeno na PDF (vyzkoušeno)
Microsoft dosáhl milníku. Hlas rozpozná stejně dobře jako člověk
Netflix odmítl zaplatit další sezónu seriálu. Produkci Sense8 nabídl pornoweb
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít