Sakrblé, mondijé, kelmalér

16. července 2012, 00:00 - Tomáš Pohanka
16. července 2012, 00:00

Glosa

Byť se francouzský premiér Jean-Marc Ayrault snažil tvářit šokovaně, oznámení koncernu PSA Peugeot Citroën o uzavření továrny v Aulnay-sous-Bois do konce roku 2013 překvapením není. Za „skutečný šok“ lze spíše považovat, že se tak nestalo mnohem dříve. Na nutnost propouštění upozorňoval šéf koncernu Philippe Varin již koncem loňského roku. Od té doby se počet zaměstnanců, jichž se firma hodlá ve Francii zbavit, pouze vyšplhal z 6800 na osm tisíc. A nejspíš to není všechno. PSA už rok ubývá každý měsíc z hotovosti 200 milionů eur a zásoby se tenčí.

PSA Peugeot Citroën trpí a jeho utrpení nemá vyhlídky na konec. Evropský trh, který je pro automobilku klíčový, se letos propadne přinejmenším o pět procent. Vytíženost továren koncernu se ale během prvního pololetí meziročně snížila z 86 na 76 procent, přičemž číslo srazila dolů hlavně situace v domovské Francii. Zatímco v aulnayském závodu zaměstnávajícím tři tisíce lidí vzniklo loni 136 tisíc aut, podobný počet pracovníků kolínské továrny TPCA vyrobil přes 270 tisíc vozů.

Verbální žonglování politiků je stejně pochopitelné jako rozladění odborářů. Ostatně na těch osm tisíc míst je dalších třikrát až čtyřikrát tolik navázáno v ostatních odvětvích, jak odhaduje šéf odborářského svazu CGT Bernard Thibault. A hřímá, že vedení PSA „vyhlásilo válku zaměstnancům“. Přece jenom se ve Francii automobilový závod naposledy zavíral v roce 1992, když se v Boulogne-Billancourtu přestal vyrábět Renault 5.

Podíl francouzských automobilek na evropském trhu se v posledních deseti letech snížil z patnácti na dvanáct procent. I proto se v zemi čím dál hlasitěji mluví o protekcionismu. „Stát se především musí zbavit ultraliberálních pravidel Evropské unie a neodkladně nastartovat národní plán na podporu francouzské automobilové branže… Musí podpořit náš průmysl a ochránit jej před nekalou mezinárodní soutěží. V tomto smyslu je třeba využít nástroje inteligentního protekcionismu: clo a dovozní kvóty,“ prohlásila šéfka národně pravicové strany Národní fronta Marine Le Penová. Ani její reakce není překvapením. Jenom s ní teď v zemi čím dál víc lidí souhlasí.

O autorovi| Tomáš Pohanka, pohanka@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Ceny volání v České republice, Německu, Polsku a u dalších sousedů
Co je dobré vědět o základní daňové slevě?
Co je dobré vědět o exekucích? 2. díl: dědictví, společné jmění manželů a rozvod
Jaké je zadlužení českých domácností?
Nejzadluženější státy světa
Auta
Bentley Continental GT Galene Edition je silniční jachta…
Suzuki Swift Sport nové generace se ukazuje na prvním obrázku. Atmosféra je minulostí
Jaguar XJR575: Nejrychlejší verze modelu XJ v historii zvládne až 300 km/h
BMW slaví 40. let řady 7 výroční edicí. Vznikne pouze 200 exemplářů
Test ojetiny: Ford Mondeo je už v letech a nabídka pěkných aut se zmenšuje
Technologie
Threadrippery budou nakonec bez chladiče. Možná jich nebude dost a další informace
Opera 48 developer přidává snímání webů. Nezvládne ale vyfotit celou stránku
Telegram 4.2 nabízí přepracovaný editor fotografií a samozničení multimédií po zobrazení
Které funkce budou odebrány z Windows 10 Fall Creators Update?
Seagate se vrací na trh běžných SSD, s diskem Nytro 141 pro PC, NAS a levné servery
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít