Sakrblé, mondijé, kelmalér

16. července 2012, 00:00 - Tomáš Pohanka
16. července 2012, 00:00

Glosa

Byť se francouzský premiér Jean-Marc Ayrault snažil tvářit šokovaně, oznámení koncernu PSA Peugeot Citroën o uzavření továrny v Aulnay-sous-Bois do konce roku 2013 překvapením není. Za „skutečný šok“ lze spíše považovat, že se tak nestalo mnohem dříve. Na nutnost propouštění upozorňoval šéf koncernu Philippe Varin již koncem loňského roku. Od té doby se počet zaměstnanců, jichž se firma hodlá ve Francii zbavit, pouze vyšplhal z 6800 na osm tisíc. A nejspíš to není všechno. PSA už rok ubývá každý měsíc z hotovosti 200 milionů eur a zásoby se tenčí.

PSA Peugeot Citroën trpí a jeho utrpení nemá vyhlídky na konec. Evropský trh, který je pro automobilku klíčový, se letos propadne přinejmenším o pět procent. Vytíženost továren koncernu se ale během prvního pololetí meziročně snížila z 86 na 76 procent, přičemž číslo srazila dolů hlavně situace v domovské Francii. Zatímco v aulnayském závodu zaměstnávajícím tři tisíce lidí vzniklo loni 136 tisíc aut, podobný počet pracovníků kolínské továrny TPCA vyrobil přes 270 tisíc vozů.

Verbální žonglování politiků je stejně pochopitelné jako rozladění odborářů. Ostatně na těch osm tisíc míst je dalších třikrát až čtyřikrát tolik navázáno v ostatních odvětvích, jak odhaduje šéf odborářského svazu CGT Bernard Thibault. A hřímá, že vedení PSA „vyhlásilo válku zaměstnancům“. Přece jenom se ve Francii automobilový závod naposledy zavíral v roce 1992, když se v Boulogne-Billancourtu přestal vyrábět Renault 5.

Podíl francouzských automobilek na evropském trhu se v posledních deseti letech snížil z patnácti na dvanáct procent. I proto se v zemi čím dál hlasitěji mluví o protekcionismu. „Stát se především musí zbavit ultraliberálních pravidel Evropské unie a neodkladně nastartovat národní plán na podporu francouzské automobilové branže… Musí podpořit náš průmysl a ochránit jej před nekalou mezinárodní soutěží. V tomto smyslu je třeba využít nástroje inteligentního protekcionismu: clo a dovozní kvóty,“ prohlásila šéfka národně pravicové strany Národní fronta Marine Le Penová. Ani její reakce není překvapením. Jenom s ní teď v zemi čím dál víc lidí souhlasí.

O autorovi| Tomáš Pohanka, pohanka@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

Finance
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Co potřebujete vědět o pojištění pro zvířata předtím, než ho založíte
Chcete přijmout brigádníka? Rady a tipy, jak na zaměstnávání brigádníků!
Až 52 600 Kč za semestr aneb poplatky za delší studium na VŠ
Auta
Nové Audi A8 dostane unikátní podvozek, který reaguje na…
Nejlepším motorem roku 2017 je osmiválec Ferrari. Poprvé se volil také nejlepší elektromotor
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Že jste ještě neviděli Porsche 911 GT2 RS? Nevadí, stejně už je vyprodané
Ducati Multistrada 1200 Enduro Pro má v hledáčku nejostřejší BMW GS
Technologie
Opera 46 významně zlepšuje stabilitu a omezuje stránky na pozadí
Psaní tahem prstu funguje už i v češtině, kalkulačka umí konvertovat měny [Windows Insider]
Standard Unicode 10.0 přináší znak bitcoinu a 56 nových emoji včetně vousáče a ponožek
Paměti a SSD budou dál zdražovat, zlepšení cen může nastat až v roce 2018
Tip: Hromadu užitečného softwaru za 534 dolarů můžete mít jen za 12 dolarů
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít