S německou důkladností

23. června 2014, 00:00 - Blahoslav Hruška
23. června 2014, 00:00

Trh s absolventy nestačí. Šikovné firmy si u nás loví své budoucí zaměstnance mnohem dřív

Minulý měsíc proběhla v Jihlavě zvláštní soutěž. Čtrnáct smíšených týmů ze základních škol dostalo za úkol postavit z merkuru funkční jeřáb poháněný motorem, který převeze na vzdálenost dva metry břemeno o hmotnosti sto gramů, a ještě ho přitom zvedne. Vyhrál tým z Dobronína, což není příliš podstatné. Zajímavější je fakt, že soutěž pořádala firma Bosch Diesel, která je největším zaměstnavatelem a investorem v Kraji Vysočina.

Dalo by se to vysvětlit jako šikovný marketingový tah, jak dát najevo, že i Němci vědí o veleúspěšné stavebnici, která láká již několikátou generaci školou povinných dítek.

Sarkasticky by bylo možné připomenout i náborové akce za minulého režimu, kdy do tříd chodil příslušník Veřejné bezpečnosti vyprávět o své zodpovědné a napínavé práci.

Ve skutečnosti jde Bosch mnohem dál.

A jde na to chytře. Centrála ve Stuttgartu si dávno uvědomila, že čekat na to, až z českých škol vyjde šikovný technik nebo řemeslník, je opravdu málo. Zájem o techniku je třeba podnítit. Čím dříve, tím lépe.

A proto nenápadně loví již na základních školách. Kdoví, třeba si žáci jednou vzpomenou, že při utahování matiček merkuru nad nimi viselo červené logo stuttgartského koncernu.

Akce s merkurem zároveň hezky symbolizuje proměnu německých investic u nás.

Dlouhou dobu to bylo poměrně jednoduché. Výrobní podniky u nás hledaly levné a zároveň dosti šikovné dělníky. A ty, co prodávaly doma vyrobené zboží, zase nenasycené odbytiště, kde lidé lačnili po západním zboží.

Dnes je vše mnohem propletenější. Díky silnému reexportu, kdy se třeba vstřikovací jednotky do aut vozí z Česka do Německa a zase zpět, by se značka Made in Germany měla psát v uvozovkách.

A podobné je to s trhem práce. Ne, že by o pořád relativně levnou sílu nebyl zájem.

Jenže německé fabriky nejsou žádné montovny a spíš než o láci jim jde o kvalitní vzdělání, zejména to středoškolské. A s tím jsme v Česku na štíru. Z průzkumu Česko-německé obchodní a průmyslové komory vyplývá, že 70 procent firem marně hledá kvalitní absolventy s výučním listem. A jen čtyři procenta dotázaných společností si myslí, že jsou učni na nástup do firmy dobře připraveni. Nejvíce chybějí konstruktéři, svářeči a obsluha obráběcích strojů. Elektrotechnici nebo seřizovači zase patří mezi ty, kteří ze školy vycházejí téměř nedotčeni praxí.

Ledacos se postupně mění k lepšímu. Letos poprvé si firmy mohou odepisovat do nákladů mladé učně na praxi. A pomalu se prosazuje i německý model duálního vzdělávání, kdy se výrobní podnik a škola na půl dělí o technickou výchovu dorostu. Nepříliš potěšitelné je, že se Česko rozhoupalo až poté, co německá obchodní komora několik let bombardovala rychle se střídající ministry i premiéry dopisy s varováním, že jestli se něco nezačne dít, budeme se v dosud skvělých pozicích nezaměstnanosti mladých propadat stále hlouběji. Nakonec i projekt Pospolu, který pod patronací ministerstva školství hledá učňákům partnery z výrobní sféry, funguje jen díky dotaci z Evropského sociálního fondu.

Nelze se divit, že německé firmy, které u nás zaměstnávají přes sto tisíc lidí, nečekaly, až se stát rozhoupe, a vzaly iniciativu do svých rukou. Aktivně si hledají „svá“ učiliště a uzavírají s nimi náborové smlouvy. Anebo jako třeba právě Bosch ukazují školou povinným dětem, že stavebnice může být začátek docela solidní kariéry. Buďme rádi za jejich důkladnost. Německou důkladnost. l •

O autorovi| Blahoslav Hruška, hruskab@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít