S Nadellou až do oblak

21. července 2014, 00:00 - Jan Sedlák
21. července 2014, 00:00

Microsoft se pod novým šéfem Satyou Nadellou pomalu mění. Budoucnost vidí v otevřenosti a cloudu

Pro Satyu Nadellu to byl důležitý týden. Jako půl roku úřadující šéf Microsoftu musel ve washingtonském Verizon Center vystoupit před 14 tisíci významnými partnery společnosti z celého světa a ukázat jim, kam se největší softwarová firma světa pod jeho vládou ubírá. Uspokojit partnery je pro Microsoft navýsost důležitá věc. Právě přes ně totiž do Redmondu teče více než 90 procent ročních tržeb dosahujících téměř 80 miliard dolarů.

Ani ne 50letý manažer sklidil velký potlesk.

Na něj je ostatně zvyklý od doby, co se nejvyšší pozice v Redmondu ujal. Za dobu působení v pozici generálního ředitele narostla hodnota akcií Microsoftu o téměř 20 procent a cenné papíry se na burze obchodují na nejvyšší hodnotě za posledních 14 let. Původem indický inženýr přitom prozatím v podstatě nepřišel s žádným revolučním prohlášením nebo plánem. Jedná potichu a připravuje kroky, jež mohou společnosti v budoucnu hodně pomoci.

Nové myšlení, nové trhy

Microsoftu se v posledních letech vyčítá kdeco a prakticky většina z těchto problémů a neduhů byla přičítána Nadellovu předchůdci Stevu Ballmerovi. Ballmer byl svéráz, na jehož bedra padá například velice rychlý ústup Microsoftu z dominantního postavení na trhu s koncovými zařízeními. Zatímco svět zaplavovaly iPady, iPhony a přístroje s Androidem, Ballmer si je tvrdošíjně odmítal připustit k tělu a výsledek známe: Windows Phone patří pouze pár procent světového trhu, a nebýt ukončení podpory Windows XP následovanému vlnou nákupů nových počítačů ze strany firem, tradiční počítačový trh by dál padal o deset procent ročně.

Jenže zatímco za Ballmerovy éry si Microsoft tuto situaci odmítal přiznat, za Nadelly se začalo mluvit jinak. „Musíme redefinovat to, jak přemýšlíme o trhu,“ vzkazuje provozní ředitel softwarového giganta Kevin Turner.

Toto jiné přemýšlení se projevuje i tím, že Microsoft už do trhu s koncovými přístroji nepočítá pouze počítače, ale také chytré telefony, tablety a chromebooky poháněné systémem Chrome OS od Googlu.

Na tomto celkovém trhu patří Microsoftu pouhých 14 procent, kdežto pouze u počítačů je to 90 procent. „Když máte podíl 90 procent na trhu, jste nastavení na ochranu toho, co máte. Když máte podíl 14 procent, musíte svůj přístup změnit,“ doplnil Turner a pěkně tak popsal přístup, který aplikoval právě Ballmer. Ten Microsoft v podstatě opevnil, pouze odrážel útoky a snažil se dohánět hrozby zvenčí, ovšem už nenastavoval světovou technologickou agendu.

I když Stevu Ballmerovi bylo vyčítáno mnohé, za jednu věc obecně sklízel pochvaly. A sice za to, že včas rozeznal obří potenciál cloudu a že vedením tohoto rostoucího byznysu pověřil svého dnešního nástupce. Satya Nadella před svým nástupem do křesla nejvyššího vedl cloudovou divizi po dobu tří let a podařilo se mu z ní vybudovat platformu, která představuje budoucnost celé společnosti.

Nadella v Microsoftu pracuje už 22 let, přičemž velkou část z toho se pohyboval v užším vedení celého podniku. Vzhledem k této pozici by tak bylo jednoduché ho odsoudit s tím, že jde o další „starou strukturu“ a že se pod jeho vedením nic nezmění. Jenže pohled do historie ukazuje, že se talentovaný inženýr během svého působení v Redmondu nikdy nebál změn a že je vždy prosazoval. Jeho způsob práce sice nebyl navenek příliš vidět, uvnitř ale fungoval.

Nadella tak například ve své cloudové divizi začal výrazně zeštíhlovat všemožné manažerské posty, značně zefektivnil práci a předal větší zodpovědnost za vývoj produktů do rukou samotných vývojářů. S touto otevřeností a propojeností chce nyní pokračovat v rámci celé společnosti. Jednotlivé produktové týmy budou za své technologie více zodpovědné a veškeré zdrojové kódy jednotlivých aplikací mají být dostupné všem. To bude výrazná změna oproti Ballmerovu panování, za kterého mezi sebou jednotlivé divize soupeřily, výsledkem čehož rozhodně nebyly výsledky konceptu Jeden Microsoft, o kterém Ballmer tolik mluvil.

Satya Nadella zároveň opouští strategii, kterou přesně rok před jeho letošním vystoupením na stejné konferenci jeho předchůdce propagoval. Ballmer ji nazýval strategií „zařízení a služeb“, pod čímž si v podstatě představoval to, že z Microsoftu udělá takový druhý Apple. Tedy že Microsoft bude kromě operačních systémů a aplikací vyrábět také vlastní zařízení a vše hezky propojí. Ballmer šel v této vizi až tak daleko, že za 7,2 miliardy dolarů koupil mobilní divizi Nokie a rozjel projekt vývoje tabletu Surface.

Transformace, nikoli revoluce

Nadella s tímto dědictvím bude muset žít, i když je jasné, že by se bez něj raději obešel.

Jeho proslovy se už každopádně o „zařízeních a službách“ vůbec nezmiňují, nyní se z toho stalo sousloví „produktivita a platforma“. Nový hlavoun Microsoftu se tímto v podstatě vrací k samotným kořenům společnosti s tím, že tuto formuli chce aplikovat na moderní svět.

„Koncept zařízení a služeb nám pomohl v transformaci, nyní ale musíme zaostřit na naši unikátní strategii,“ vysvětluje Nadella své plány. Onou vlastní cestou jeho podniku má být zejména to, že Microsoft dostane svůj software v podstatě kamkoli. Tedy už žádné opevňování se: Office, Skype, OneDrive a řada dalších aplikací dostane stoprocentní podporu a prostor vedle Windows také na Androidu a iOS. Microsoft pod Nadellou chce být zase softwarovou společností, jenže teď už nemůže vše kontrolovat pouze skrze svůj operační systém, ale musí se přizpůsobit realitě trhu.

Ale je tohle skutečně ona unikátní strategie, o které Nadella mluví? Podle kritiků je to pořád Microsoft se stejnými produkty, jen více otevřený a na více platformách. O žádnou revoluci skutečně nejde, je to ovšem velice chytrý tah. Obraz Microsoftu byl v posledních letech trochu pokroucený, realitou však zůstává, že firma každý rok navyšuje své tržby a zisk a má neustále ohromnou sílu. To Nadella vidí, a pokud bude Microsoft přítomný na více místech, a navíc se díky lepším poměrům uvnitř firmy jeho aplikace více propojí, může z toho neskutečně těžit.

Microsoft se totiž nemůže spoléhat na nějaký náhlý obrat na trhu s počítači, chytrými telefony a tablety. Firma teď v této oblasti vede defenzivu. Dokud počítačům s Windows škodily pouze telefony a tablety, dalo se to svést na jiné trendy. Jenže teď do počítačového byznysu promlouvají také chromebooky, jež si získávají silné postavení v oblasti levnějších strojů.

Budoucnost na obláčku

Microsoft tento problém na konferenci ve Washingtonu poprvé přiznal. „Udělali jsme několik změn. Nebyla to pro nás lehká volba, ale byla nezbytná,“ vzkázal Kevin Turner a poukázal tím třeba na to, že si Microsoft kvůli chromebookům přestal u notebooků s cenou do 250 dolarů účtovat poplatky za licence k Windows. Stejně tak učinil i u tabletů s úhlopříčkou displeje do devíti palců. Ještě letos chce společně s hardwarovými partnery do světa vypustit nové modely z této kategorie.

Kevin Turner sice vzkázal, že Microsoft „udělá cokoli, aby na trhu vyhrál“, jasný recept ale vedení prozatím nepředložilo. Zde ovšem do hry opět vstupuje Nadellovo dítko, a sice cloud. Bez cloudu dnes v podstatě žádné koncové zařízení nemá význam, a tento trend se navíc neustále zrychluje. Microsoftu se daří navyšovat byznys s cloudovými produkty jako Office 365 či Azure o stovky procent ročně, a pokud se podíváte do budoucnosti, cloud v ní hraje zcela zásadní roli. Celý byznys kolem serverů, datových center a „enterprise“ produktů je ostatně v Microsoftu dlouhodobě velice zdravý a rostoucí.

Satya Nadella je inženýr a inovátor a jeho cloud ukazuje, že vize umí přetavit do hodně lukrativního obchodu. A co víc, cloud do Redmondu přináší rychlejší vývoj. „Jednou z krásných věcí na cloudu je to, jak rychle můžeme inovovat a dělat nové věci,“ pochvaluje si viceprezident divize Office John Case.

Protože rychlost a inovace je to, co Microsoft nyní potřebuje. l

Podle kritiků je to pořád Microsoft se stejnými produkty, jen více otevřený a na více platformách. „Musíme redefinovat to, jak přemýšlíme o trhu… Když máte podíl 90 procent, jste nastavení na ochranu toho, co máte. Když máte podíl 14 procent, musíte svůj přístup změnit,“ řekl Kevin Turner, provozní ředitel Microsoftu.

O autorovi| Jan Sedlák • sedlak@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče