S kartou po Evropě

09. března 2015, 00:00 - Petr Weikert
09. března 2015, 00:00

Levné mýto, levná nafta a úvěr jako bonus. W. A. G. Martina Vohánky funguje ve 23 zemích světa

Příběh společnosti W. A. G. payment solutions a jejího zakladatele Martina Vohánky je jako vystřižený z filmu o americkém snu. Začíná u kluka, který pracuje jako pojišťovák a zvoní u dveří v severočeských panelácích. Pokračuje přes dospívajícího muže, který prodává naftu zemědělcům, a vrcholí u prvoligového podnikatele, jenž vybudoval jednu z největších firem v oboru s obratem 19,5 miliardy korun. A od letošního roku patří Martin Vohánka jako finalista soutěže Podnikatel roku oficiálně k nejlepším byznysmenům v Česku.

SMS z benzinky Na začátky vzpomíná ředitel W. A. G. s nostalgií. „Ti zemědělci, to bylo takové nízko visící ovoce. Ve své době měli docela dost peněz a byli zvyklí platit v hotovosti. Vzhledem k tomu, že jsem byl šikovný obchodník, dařilo se mi dosahovat dobré marže. Měl jsem tedy platby v hotovosti plus onu marži. To pro mě jako pro začínajícího podnikatele bylo velmi důležité,“ vypráví.

Byznys se mu brzy začal rozvíjet a kvést.

K zemědělcům se přidaly spediční firmy. Pohonné hmoty nedodávala společnost W. A. G. jen jim, ale i na čerpací stanice podél cest, kudy řidiči nasmlouvaných firem jezdili. A od začátku se postupně rozvíjel i systém ověřování a placení za načerpanou naftu. „Objevily se první GSM telefony. Tak nás napadlo, že rozdáme na čerpací stanice telefony a obsluha, když se objeví řidič s naší kartou, odešle esemeskou do centrály množství načerpaných litrů a číslo karty,“ vzpomíná. Systém měl řadu děr. Karta třeba neobsahovala žádné bezpečnostní prvky, šlo jen o kus plastu. Ani kód řidiče nebyl nijak složitý, šlo jen o čtyři čísla. Ale ani podvody nebyly v tomto oboru naštěstí nijak sofistikované, a tak systém dokázal solidně fungovat a postupně se zlepšovat. Pak nastal rok 2004 a vstup Česka do EU. Pro řidiče padl dvousetlitrový limit na naftu, kterou mohli vézt v nádržích přes hranice, a W. A. G. se přes noc zdvojnásobil objem tržeb.

Přítel řidiče A tím se vlastně definitivně rozvinul systém W. A. G. Popsat ho není jednoduché. Firma sama ho ve zkratce popisuje tak, že zabezpečuje, aby řidič kamionu, když se vydá na svou cestu Evropou, mohl tankovat bez hotovosti za nejlepší možné ceny, mohl zaplatit mýto a veškeré poplatky a aby si mohl díky jejich kartě vybrat hotovost z bankomatu, pokud má nenadálé výdaje (třeba s pokutou).

Program nyní začíná firma spouštět i pro flotily služebních aut menších a středních firem.

W. A. G. je ve svém jedinečném propojení bankou, IT firmou, výběrčím daní a obchodníkem s palivy. „Když mluvíme o bance, myslíme tím úvěrování dopravců. V současnosti máme rozpůjčovánu asi miliardu a půl a musíme se chovat jako banka, abychom včas peníze vybírali a správně je půjčovali. Zhruba třetinu našeho obratu pak tvoří prodej mýta po Evropě, proto jsme výběrčím daní. IT pak souvisí s naším kartovým systémem,“ popisuje Martin Vohánka.

Obchodníkem s palivy je W. A. G v tom smyslu, že na čerpacích stanicích skladuje vlastní pohonné hmoty, které pak prodává partnerům, a ty tak nemusí vůbec zajímat, jakou cenu má benzinka na stojanech. „Místo toho, abychom přemýšleli, co prodáváme, jsme začali přemýšlet, jak to prodáváme. Máme pod plnou kontrolou zdroj produktu a díky tomu si sáhneme na vyšší marži,“ vysvětluje ředitel firmy.

A ještě jedno specifikum W. A. G. má. Počet lidí, kteří z firmy od jejího založení v devadesátých letech odešli, by se dal spočítat na prstech. Dokonce i první a druhý přijatý zaměstnanec dodnes ve firmě pracují. „Je to jednou z našich výzev do budoucna. Udržet se v té rovině, že naši zaměstnanci jsou zároveň naši partneři. Že se u nás nepolitikaří a panuje tu zdravé prostředí,“ říká Martin Vohánka. Lehké to ale není, jeho firma se rozrostla už na 250 lidí.

Dařilo se jí dokonce i v letech krize, kdy každý rok rostla na tržbách o pětadvacet procent. Dopravci v té době paradoxně hledali úspory a W. A. G. nabízela řešení, které se jim hodilo. Navíc se ve firmě nebáli dopravcům půjčovat peníze, což se jim vyplatilo.

W. A. G. působí aktuálně ve 23 zemích světa, v osmi zemích má své pevné zázemí. Její v širším smyslu platební kartový byznys jí vloni vynesl 13,5 miliardy korun tržeb plus šest miliard tržeb na prodeji mýta. Za předchozí rok to bylo deset plus 4,5 miliardy. Kromě svých zaměstnanců myslí W. A. G. i na ostatní. Podporuje projekt Truck Help jednoho ze svých zákazníků. Projekt pomáhá rodinám, které přišly o otce při nehodě kamionu. Firma se účastní i projektu Cesta domů, který poskytuje pomoc umírajícím lidem a jejich blízkým, kteří o ně pečují. l

Zemědělci byli nízko visící ovoce. Ve své době měli docela dost peněz a byli zvyklí platit v hotovosti. Vzhledem k tomu, že jsem byl šikovný obchodník, dařilo se mi dosahovat dobré marže.

O autorovi| Petr Weikert • weikert@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče