Rukojmí slavného obrazu

20. ledna 2014, 00:00 - Hana de Goeij
20. ledna 2014, 00:00

Praprapravnučka Mony Lisy vystudovala balet a projezdila celý svět, než převzala rodinný podnik, a své víno prodává i v Česku

Klášter Sant’Orsola ve Florencii a rodinná hrobka obchodníka s hedvábím Franceska del Gioconda možná brzy vydají svědectví o tom, kdo skutečně stál modelem neslavnějšímu obrazu světa – Moně Lise Leonarda da Vinciho. Vážnou kandidátkou je podle Vasariho zápisů Lisa del Giocondo, rozená Gherardini, Franceskova manželka, která v klášteře strávila poslední roky života a léta byla Leonardovou sousedkou.

Vědci chtějí porovnávat DNA kostí z kláštera s DNA jejího syna Pietra z rodinné hroby Gherardiniů a v případě jejich shody rekonstruovat podobu mystické ženy, kterou Leonardo údajně zachytil na svém obraze.

Machiavelli i C hurchill Jednou z mála, koho nechává rozruch kolem vykopávek klidnou, je paradoxně kněžna Natalia Strozzi Guicciardini, přímý potomek Lisy Gherardini a členka slavného rodu Strozziů, kteří s Medicejskými soupeřili o nadvládu nad renesanční Florencií. Prohráli. Ale kdo se směje naposled… „V jídelně naší vily visí portréty Medicejů, je to naše poslední pomsta. Jejich rod dávno vymřel, a my jsme pořád tady. Teď už jim nezbývá než se dívat, jak dobře si žijeme,“ usmívá se kněžna.

„Nemyslím si, že by v klášteře skutečně našli Lisiny kosti. Jeptišky měly ve zvyku hroby vykopávat a přenášet ostatky jinam. Přála bych si, aby ubohou Lisu, ať už je kdekoli, nechali odpočívat v pokoji,“ říká s nadhledem k horečným pracím archeologů. Natalia přitom o identitě Mony Lisy nepochybuje: „V naší rodině se vždycky vědělo, že Lisa pózovala Leonardovi, babička nám o tom ráda vyprávěla.“ Svět se novinku o rodové spojitosti s novodobými příslušníky rodiny Strozzi Guicciardini dozvěděl v roce 2007, kdy italský genealog Domenico Savini podle archivů přesně určil, kudy vedla přes patnáct generací rodinná linka až do současnosti.

Natalia už je rozruchu kolem Mony Lisy přesycená. „Vím, že to je zajímavé. Náš rod ale není jen Mona Lisa. Naše rodina utvářela dějiny Itálie a Evropy, dost možná světa. Jako tajemník u nás začínal svou kariéru Niccolo Machiavelli, stáli jsme v čele států a veleli obrovským vojskům. Dokonce i Winston Churchill je naším příbuzným díky předkyni, která se provdala za vévodu z Marlborough.“ Je přesvědčena, že značku Mona Lisa je potřeba používat střídmě. „Nechci, abychom se já a má sestra staly loutkami, které budou do konce života pózovat ve strnulé poloze stovky let starého obrazu.“ Být kněžnou z rodu Strozzi je prý samo o sobě tíživé břemeno, dostát vysokým očekáváním je extrémně náročné. Baletka vinařkou Životní příběh Natalie dalece vybočuje z normálu. Dcera italského prince a ruské matky, která se narodila ve Francii, odmalička ovládala čtyři jazyky a na začátku devadesátých let se rozhodla, že půjde studovat balet do Ruska. „Bylo to dost divoké, divím se, že mě rodiče nechali odjet. Netekla nám tam teplá voda, tančili jsme hodiny denně do úmoru a neměli pořádně na čem spát. Přesto jsem se tam cítila jako doma. Vnímala jsem to jako návrat ke kořenům,“ vzpomíná bývalá baletka, která měla to štěstí, že jejím rodinným přítelem byla legendární baletní hvězda Rudolf Nurejev. To on v ní pravděpodobně vzbudil lásku k tanci. Čtyři roky působila Natalia jako sólistka Mariinskovo Těatra, projezdila s ním celý svět a pak se rozhodla vrátit do svého italského domova – Villy Cusony. Ta leží kousek od malebné vesničky San Gimignano, kde její rodina pěstuje vinnou révu na nejstarší italské vinici z roku 994. Tamní víno Vernaccia di San Gimignano, které Strozziovi vyrábějí už od roku 1200, ve své době opěvovali velikáni jako Dante, Michelangelo či Boccaccio.

„Nikdo mě ani mou sestru Irinu nenutil, abychom se věnovaly rodinnému byznysu. Po ukončení baletní kariéry to přišlo samo. Vrátila jsem se do Itálie, začala jsem souběžně chodit do someliérského a divadelního kurzu a nastartovala dvě nové kariéry, v propagaci rodinného vína a na prknech, která znamenají svět,“ vypráví Natalia a dodává, že slavné jméno jí cestu nijak neulehčuje. „Jmenovat se Strozzi je ohromný závazek a tíží mě to, i když spousta lidí si myslí přesný opak. Zavírá to mnoho dveří a zejména v showbyznysu musím být velmi pokorná a ukázat, že umím víc než se narodit do slavné rodiny.“

Ubránit se pocitu, že dobrá rodina přece jen něco znamená, je ale těžké. Za svého druhého otce považuje Natalia herce Gregoryho Pecka, hvězdu kultovního filmu Prázdniny v Římě, jehož ženu náhodou Strozziové potkali na dovolené v Positanu, dali se s ní do řeči a zrodilo se dlouholeté přátelství. Přátelství ji pojí i s operním pěvcem Andreou Bocellim a hlas Nataliiny babičky prý obdivovala sama Maria Callasová. Rodinné vinařství Guicciardini Strozzi dnes produkuje více než milion láhví ročně a vyváží do celého světa. Nataliin otec kníže Girolamo Strozzi byl prvním, kdo Vernacciu přivezl do Spojených států. Dokumentuje to snímek v rodinném albu s Tedem Kennedym.

Ta druhá Mona Lisa „Problém s vínem je, že všechna jsou dnes dobrá, technologie jsou vyspělé a víno začínají produkovat i rozvíjející se země. Velkým trhem je pro nás Rusko, zahajujeme v Číně, ale úspěch máme i v evropských zemích, jako je Belgie nebo Nizozemsko,“ vypráví Natalia. Je bezprostřední a velice laskavou hostitelkou. Při návštěvě vily Cusony vám třeba sama přijde otevřít a provede vás po svém panství. Historek pro zpestření exkurze má v zásobě nepočítaně a rodinné archivy ještě nevydaly všechna svá tajemství:

„Leonardo ve skutečnosti namaloval dva portréty Mony Lisy. Podle dokumentů, které jsme v archivu našli, patřil jeden z nich naší rodině až do 18. století, kdy jej předkové prodali.

Odhadujeme, že je dnes v soukromé sbírce ve Švýcarsku nebo v Anglii. Nijak zvlášť po tom nepátráme, i když z mého pohledu by to byl zajímavější objev než identifikace ostatků Lisy Gherardini. Byl prý odlišný od toho, který dnes můžeme vidět v Louvru, a kdoví, třeba ten byl tím skutečným, na kterém Leonardo Lisu zachytil. Ať tak či onak, Leonardo musel mít k těmto portrétům velmi silný vztah. Proč by si jeden z nich nechal, cestoval s ním po zbytek života, neustále na něm pracoval a nikdy ho nedokončil? Třeba proto, že byli s manželem modelky přátelé? Dokonce francouzský král František I., který jej od něj koupil, ho dostal až po Leonardově smrti.“ l

Leonardo ve skutečnosti namaloval dva portréty Mony Lisy. Jeden patřil až do 18. století naší rodině. Náš rod není jen Mona Lisa. Naše rodina utvářela dějiny Itálie a Evropy. Začínal u nás například i Niccolo Machiavelli.

O autorovi| Hana de Goeij degoeij@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče