Rozhodně nejde o marketing

03. června 2013, 00:00 -
03. června 2013, 00:00

Rakouské společnosti v Česku významně investují do umění i do CSR Jan Kupecký, Julius Mařák, Antonín Slavíček, Jindřich Štyrský či Olbram Zoubek. Ne, nejedná se o přehled vybraných autorů, jejichž díla lze obdivovat v pražské Národní galerii, ale o velmi stručný výtah ze sbírky společnosti Kooperativa pojišťovna. Právě tato společnost, přestože je stoprocentní dcerou rakouského koncernu Vienna Insurance Group (VIG), se může pochlubit jednou z nejrozsáhlejší a nejpůsobivějších firemních sbírek umění v České republice. A své výtvarné poklady si Kooperativa rozhodně nenechává pro sebe – od loňského dubna jsou její skvosty vystaveny v galerii, která je součástí nové centrály skupiny VIG v Česku.

Podělit se o ú spěch Přitom právě existence vlastní galerie byla jedním z požadavků při pořizování nového sídla VIG v Praze, které s Kooperativou sdílí i Česká podnikatelská pojišťovna. „Původní developerský záměr počítal s tím, že v budově budou jen kanceláře. My jsme do plánů prosadili galerii přístupnou i veřejnosti o ploše přes 450 metrů čtverečních,“ vysvětluje mluvčí Kooperativy Milan Káňa.

Cenná sbírka Kooperativy obsahuje především obrazy a plastiky, ale součástí sbírky jsou i tapiserie, keramika, historicky cenné hodiny a nábytek. Celkem čítá úctyhodných téměř tři tisíce položek, Kooperativa ji začala nakupovat počátkem 90. let a sledovala více cílů.

„Již od samého počátku budování Kooperativy se domníváme, že nejen zisk a postavení na trhu jsou tím, co tvoří jméno a pověst pojišťovny. Patří k dobrému tónu, že finanční domy jsou významnými mecenáši zejména výtvarného umění. Navíc podpora umění znamená nejen posílení prestiže, ale poukazuje na obecné vědomí hodnot, na to, že i,chladně kalkulující‘ finanční instituce se o svůj úspěch dokáže podělit a investovat jeho část do něčeho krásného,“ popsal motivy nákupu výtvarného umění předseda představenstva a generální ředitel Kooperativy Martin Diviš.

Veřejná prezentace Sbírka Kooperativy se zaměřuje především na české umění od baroka až do konce 20. století. „Obrazy nakupujeme průběžně, v posledních pěti letech však spíše sbírku konsolidujeme a doplňujeme o chybějící díla,“ vysvětluje Káňa s tím, že pojišťovna vnímá umělecké předměty i jako skvělou investici, a proto je sbírka součástí pojistných rezerv pojišťovny.

Přitom si ale Kooperativa rozhodně nenechává své umělecké skvosty jen pro sebe, naopak se stále více zaměřuje na jejich prezentaci veřejnosti. Díla ze sbírky Kooperativy se pravidelně objevují na výstavách spolku SVU Mánes a teď v dubnu a v květnu zase pojišťovna představila české malíře 20. století v Galerii České spořitelny. Umění navíc firma využívá i jinak. „Zasedací místnosti máme pojmenované podle autorů vystavených děl, například Mánes nebo Radimský, dále motivy obrazů používáme na výroční zprávy a kalendáře nebo novoročenky,“ uzavírá Káňa.

Zacíleno na mladé umělce Ovšem skupina Vienna Insurance Group, v Česku do ní patří kromě Kooperativy a České podnikatelské pojišťovny i Pojišťovna České spořitelny, neomezuje svou podporu jen na díla známých autorů. Naopak je řadu let jedním ze dvou hlavních partnerů významné soutěže určené mladým začínajícím umělcům Essl Art Award. Druhým hlavním partnerem je známý provozovatel hobbymarketů – společnost bauMax, po jejímž zakladateli a rakouském podnikateli Karlheinzu Esslovi je celý projekt pojmenován. Essl Art Award se koná jednou za dva roky a míří na mladé umělce ze všech států, kde působí skupina bauMax mimo Rakousko.

Počet zemí, ze kterých se mohou mladí umělci do soutěže přihlásit, tak stále roste – zatímco první dva ročníky byly vyhrazeny pro umělce z Česka, Slovenska, Maďarska, Chorvatska a Slovinska, v roce 2009 přibylo i Rumunsko, v roce 2011 Bulharsko a letošního ročníku se poprvé mohli účastnit i turečtí umělci. Hlavním smyslem soutěže je podpora začínajících autorů, i proto je určena jen pro osoby, které v roce podání přihlášek do soutěže ještě studují. Přihlášené práce posuzuje umělecká komise, která v každé zařazené zemi vybírá desítku umělců, jejichž práce jsou pak vystaveny v hlavních městech účastnických států.

V případě Česka se vyhlášení vítězů uskutečnilo 31. května v pražské galerii Futura – centrum současného

umění, kde budou vybrané práce vystaveny až do 30. června. Spektrum vystavených prací zahrnuje malbu, kresbu, prostorové instalace, fotografie i nová média.

Hodnotná ocenění Na slavnostním večeru 31. května, který kromě organizátorů soutěže z Essl Museum (muzeum současného umění založené Karlheinzem Esslem a jeho manželkou Agnes – pozn. red.) otevřel i zástupce Vienna Insurance Group a český porotce soutěže a významný galerista Jiří Švestka, již zmíněná umělecká porota vybrala dva vítěze (výběr proběhl po uzávěrce tohoto čísla; jejich jména lze nalézt na http://www.essl.museum/essl-award/2013/).

Oba tito mladí umělci obdrželi 3500 eur, a navíc počátkem letošního prosince budou jejich práce představeny na souhrnné výstavě v Essl Museum u Vídně, ke které Essl Museum vydá katalog v angličtině a v němčině detailně pojednávající o všech výhercích soutěže.

Kromě toho také jeden ze dvou vítězů v každé zemi obdrží zvláštní cenu Vienna Insurance Group Special Invitation, v rámci které bude vyzván k vytvoření nové práce pro výstavu, která se uskuteční na jaře 2014 v centrále skupiny VIG ve Vídni a za tímto účelem obdrží tisíc eur.

Skvělá reference Dokladem smysluplnosti Essl Art Award je stále rostoucí zájem ze strany mladých umělců – zatímco před dvěma lety se jich přihlásily čtyři stovky, tak v aktuálním ročníku počet přihlášek přesáhl pět set. Přitom peníze nejsou jedinou motivací pro účast v soutěži – pro začínající autory představuje i užší nominace a výstava ve významném výstavním prostoru, jako je galerie Futura velmi zajímavou referenci.

A laureáti minulých ročníků Essl Art Award potvrzují, že umělecká komise soutěže dokáže odhalit opravdové talenty. Například hned držitelka ceny z prvního ročníku Kateřina Šedá je nyní již uznávanou umělkyní – účastnila se prestižních výstav moderního umění, jako je italská Manifesta a německá Documenta, a také jako první česká umělkyně připravila pro známou londýnskou Tate Modern samostatný projekt.

Široký záběr Angažmá tuzemských společností z koncernu VIG v oblasti společenské odpovědnosti se samozřejmě neomezuje jen na výtvarné umění. Kooperativa, Česká podnikatelská pojišťovna (ČPP) i Pojišťovna České spořitelny podporují velmi široké portfolio kulturních, sportovních a sociálně prospěšných akcí a organizací. Například ČPP kromě několika sportovních klubů (například SK Slavia Praha nebo VK Dukla Liberec) podporuje i třeba Divadlo Broadway a Divadlo Na Jezerce a také celorepublikové kulturní festivaly, jako je Kmochův Kolín, Jazzfest Brno či Jamboree Strakonice. Ovšem ČPP se nezaměřuje jen na akce, které skýtají možnost zviditelnit se, ale je dlouhodobým partnerem i organizací podporující znevýhodněné děti a postižené, jako je Nadace Terezy Maxové, Občanské sdružení Náruč – Modrý domeček Řevnice či Nadace policistů a hasičů – vzájemná pomoc v tísni. „Podporujeme a sponzorujeme vybrané neziskové organizace a programy, kde je naše pomoc smysluplná a kde máme jistotu, že se dostane právě k těm, kteří tuto pomoc potřebují. Opuštěné děti a handicapovaní jsou velmi specifickou skupinou, která si zaslouží zvláštní pozornost. Jsme rádi, že můžeme nabídnout pomocnou ruku právě jim,“ říká tisková mluvčí České podnikatelské pojišťovny Renata Čapková. Další člen skupiny VIG, Pojišťovna České spořitelny (PČS), koncentruje své CSR aktivity do oblasti podpory handicapovaných osob a podpory rodin s dětmi. Je tradičním partnerem Centra Paraple pomáhajícího vozíčkářům s poškozením míchy zvládnout obtížnou situaci po úrazu či onemocnění. „Paraple jsme si vybrali právě proto, že smyslem existence pojišťovny je pomoc v těžkých životních situacích. Přitom Paraple nepodporujeme jen finančně, ale například zveme i naše zaměstnance a partnery, aby se účastnili Běhu pro Paraple,“ vysvětluje vedoucí oddělení marketingu a PR Pojišťovny České spořitelny Světla Košková. A dodává, že pojišťovna podporuje handicapované osoby i přímo – například zadává zakázky na kompletaci reklamních předmětů neziskové společnosti SPID handicap, jež zaměstnává osoby s pohybovým či mentálním postižením. Rodiny s dětmi PČS podporuje také prostřednictvím Bambiriády, přehlídky volnočasových aktivit pro děti, již třetím rokem je jejím generálním partnerem. „Smyslem Bambiriády je pomoc při hledání volnočasových činností pro rodiny s dětmi, děti tak mají možnost najít zajímavější a přínosnější způsob trávení odpolední než třeba jen sezením u počítače,“ doplňuje Světla Košková.

Čeští finalisté Essl Art Award 2013 • Matěj Al-Ali • Karíma Al-Mukhtarová • Jan Brož • Terezie Foldynová • Jakub Geltner • Blanka Kirchner • Eliška Perglerová • Rudolf Samohejl • Viktor Takáč • Tomáš Werner

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče