Řetězcům se ustupovat nemusí

04. března 2013, 00:00 - Táňa Králová
04. března 2013, 00:00

Co funguje v Rakousku, zabírá rovněž v Česku, tvrdí přední tuzemský výrobce konzervované zeleniny

Dodávají do všech obchodních řetězců a dobře znají jejich tlak na cenu. Z prvotřídní kvality svých výrobků přesto neustupují, nepomáhají si náhražkami a různým šizením, jak je v současném potravinářském světě běžným zvykem. Vyrábějí přednostně z českých surovin, vyhýbají se zbytečné chemii a hlásí se k tomu speciálními logy na obalech svých výrobků. Přestože lidé šetří, maloobchodní obrat se propadá a potravináři nezažívají nejlepší časy, jejich loňské tržby meziročně vzrostly. Je taková kombinace vůbec možná? Je. Důkazem je jihočeská firma Efko, přední výrobce sterilované zeleniny.

„Každý rok po nás řetězce chtějí vylepšování obchodních podmínek, abychom přidali peníze do reklamy, na bonusy, přispěli na otevření nových obchodů. Letákové akce jsou častější a požadované slevy větší. Patnáct nebo 25 procent už není zajímavých, dnes jsou oblíbené slevy 40 nebo 50 procent. Ideální je dávat k jednomu produktu další zdarma. Přitom zdražují skleněné obaly a energie. Musíme tyto změny promítnout do ceny výrobků,“ vysvětluje Oldřich Šetka, šéf obchodního oddělení v Efku.

Potravinářská firma z Veselí nad Lužnicí nechce sklouznout tam, kam některá konkurence, tedy dělat ústupky v kvalitě, snižovat gramáž a šálit zákazníka. A nemusí jít přitom až o takové excesy, jakým byla třeba kyselina mravenčí v polském kysaném zelí.

Do diskontů nejdou Jihočeské Efko je dcerou stejnojmenné rakouské společnosti. V Česku působí od roku 1992, o pět let později zahájilo výrobu ve Veselí nad Lužnicí. Díky každoročním investicím se vypracovalo na nejmodernější konzervárnu sterilované zeleniny v republice.

Na zdejším trhu se Efko chová tak, jak to vidí u své rakouské matky, i když ta má život na domácím trhu jednodušší. Rakouští zákazníci si raději koupí zeleninu od rakouského sedláka než dovezenou bůhví odkud. A obchodní řetězce v Rakousku se podle toho chovají. Potřebují, aby místní dodavatelé přežili, protože o to stojí nakupující. Tamní obchodníci nemají na své partnery takové nároky jako v Česku, kde dodavatelé pomáhají zahraničním řetězcům financovat rychlou expanzi.

„Držíme se toho, co funguje v Rakousku. To znamená: nejlepší kvalita a z ní za žádných okolností neslevit. Pro nás je hlavní zákazník.

Kdybychom ho zklamali, koupil by si jinou značku,“ říká marketingový manažer Efka Jiří Salamánek. Přestože sterilované okurky od Efka patří v regálech obchodů k nejdražším, lidi to prý neodrazuje. V roce 2005 stála sklenice okurek delikates kolem 24 korun, nyní je skoro za 35 korun. „Máme zákazníky, kteří naši kvalitu znají a naše výrobky vyhledávají pravidelně. A pak jsou další, kteří je koupí, když jsou levnější v akci. V diskontech ale naše zboží nenajdou,“ poznamenává Šetka.

Stoprocentně bez zbytných éček Důraz na kvalitu a regionální původ vypichuje Efko nově na svých obalech, aby usnadnilo výběr při nákupu lidem, kteří sledují složení a zdroj potravin. Postupně se na sklenicích se zeleninou a kelímcích s ovocnými svačinkami objevuje logo CEFF (Certified E-Friendly Food) pro potraviny bez zbytečných éček.

„Chemii omezujeme na minimum, takže kvůli tomuto logu jsme nemuseli nic upravovat,“ ujišťuje Salamánek. Označení CEFF zatím nesou výrobky z dětské řady Efík, tradiční moravské okurky nebo ovocné svačinky. „Víme, že maminky s malými dětmi hlídají, zda v jídle nejsou umělá barviva, konzervanty a sladidla. Logem CEFF jim zjednodušíme orientaci,“ vysvětluje marketingový šéf, proč se firma připojila k iniciativě podporující zdravé trendy ve výživě.

Značka CEFF je čerstvě na ovocné svačince Genuss Plus s příchutí jablko a jahoda, která je v tuzemsku nejprodávanější. Vyrábí ji závod v Rakousku, kde má vlastní ovocné sady. „Ve svačince není žádná přidaná chemie, žádné umělé konzervanty, ani přidaný cukr, přitom trvanlivost je tři měsíce,“ upozorňuje Salamánek. S tím, jak pokračuje zpracování jednotlivých druhů zeleniny a s přísunem surovin z nové sklizně, bude Efko přidávat značku CEFF i na další výrobky. Nyní je kupříkladu na cibulkách pro děti, ale proč ne pro dospělé?

„Cibulky pro děti jsou bez přídavku oxidu siřičitého, mají proto přirozeně medovou barvu. Víme, že si je pro sebe kupují také dospělí,“ říká Salamánek. Kdo rád cibulky sněhobílé, musí počítat s tím, že bělost se udržuje za cenu přidání oxidu siřičitého. „Lidé mnohdy vybírají jídlo podle toho, jaké je na pohled. Jenže ‚krása‘ bývá na úkor něčeho. Dokonalé jablko má za sebou třeba čtrnáct postřiků. Když lidé vyžadují bílé cibulky, měli by vědět, že je v nich chemie,“ dodává Salamánek. Možná by to chtělo víc osvěty. Výrobce se přizpůsobuje požadavkům trhu, který neakceptuje fakt, že cibulky po zavaření prostě zhnědnou.

Vlaječku chtěly i řetězce Jihočeské Efko po vzoru své rakouské matky také hodně dbá na to, aby zpracovávaná zelenina pocházela především z tuzemských polí. „Podporujeme české zemědělce,“ zdůrazňuje šéf obchodu Šetka. Firma více než deset let spolupracuje s velkým pěstitelem z jižní Moravy. „Vždycky jsme za surovinu pravidelně platili, což v Česku není běžné. Víme, jak jdou sedlákům nahoru náklady a že to musíme akceptovat ve výkupní ceně,“ dodává. Díky dlouholeté přímé vazbě na pěstitele zeleniny má firma Efko stabilní přísun nejen čerstvých okurek, aby je do 24 hodin po sklizni zpracovala. A pěstitel ví, co má na jaře sít bez obav, že by úrodu neprodal. Důraz na regionální původ zeleniny zdůrazňuje firma z Veselí nad Lužnicí českou vlaječkou na obalech, která je součástí loga Český výrobek – garantováno Potravinářskou komorou. „Splnit podmínky pro udělení této značky nám nedělá potíž. Osmdesát procent zeleniny, kterou zpracováváme pod značkou Efko, pochází z tuzemska,“ upřesňuje Salamánek.

Výrobce tady nenakoupí třeba stříbřité cibulky, olivy nebo sušená rajčata, což vozí hlavně z Itálie. U tohoto sortimentu česká vlajka pochopitelně chybí. „Jasné označení, že jde o český výrobek, po nás chtěly i obchodní řetězce. Chtějí mít jistotu, že výrobek je opravdu český,“ říká vedoucí marketingu. Firma především reagovala na přání spotřebitelů, že chtějí kupovat české potraviny, jak alespoň tvrdí v různých průzkumech.

„Věříme, že vlaječka má morální dopad. Kupující ví, že zelenina je skutečně z Čech a Moravy a nemá za sebou dlouhou cestu z Asie,“ zdůrazňuje Salamánek. Logo CEFF zase jednoznačně deklaruje, že se výrobce obejde bez zbytečných éček. Mezi potravináři, kteří své výrobky mohou zdobit oběma značkami, je Efko vzácnou výjimkou. l

Bílými cibulkami se výrobci přizpůsobují požadavkům trhu, který neakceptuje fakt, že po zavaření prostě zhnědnou.

O autorovi| Táňa Králová • kralova@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče