Půjčka s podmínkou

23. června 2014, 00:00 -
23. června 2014, 00:00

Výstavba metra Financování výstavby trasy A pražského metra do Motola se může zkomplikovat. Ministerstvo dopravy zatím nezačalo proplácet dotace, protože stavbu stále kontroluje resortem najatá supervize. Město proto požádalo Evropskou investiční banku (EIB) o výplatu poslední tranše úvěru ve výši 2,5 miliardy korun (z celkem jedenáctimiliardové půjčky).

Jenomže banka nepošle peníze jen tak.

Zřejmě vnímá snížení dotace ministerstvem dopravy i zprávy o tom, že se metru věnuje policie, nebo o dění kolem interního auditu, který upozornil na možné porušování zákona o veřejných zakázkách a stál místo auditora pražského dopravního podniku (DPP) Lukáše Wagenknechta (současného náměstka ministra financí).

EIB si (stejně jako policie) vyžádala zmíněný audit a čeká na výsledky šetření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který zakázky na metru také prověřuje. „EIB pro poskytnutí poslední části půjčky stanovila určité požadavky. Mezi těmito požadavky je zahrnuto i stanovisko ÚOHS, resp. případné uvolnění zdrojů z EIB je vázané na výsledky prověřování ze strany ÚOHS,“ potvrdil mluvčí DPP Jiří Štábl. Že nebude mít podnik z čeho platit, se ovšem neobává. K dofinancování metra se zavázalo hlavní město.

Podobně jako u výstavby tunelu Blanka probíhá i u stavby metra tzv. kategorizace víceprací, tedy roztřídění změn oproti vysoutěženému projektu, které vznikají během výstavby. Na výsledky čekají dodavatelé, aby mohli začít vystavovat faktury za dříve odvedenou práci. Samotné dílo za 22 miliard se na rozdíl od pověstného tunelu Blanka prodražilo zhruba „jen“ o miliardu. Objem víceprací na metru ale dosáhl více než 40 procent. Protože je Dopravní podnik hlavního města Prahy tzv. sektorový zadavatel, v tomto případě není vysoký podíl v rozporu se zákonem (v ostatních případech povoluje norma 20 procent). Všechny změny ale musejí být nepředvídatelné, tedy nesmějí vzniknout v důsledku jednání investora. Zároveň musejí být poměrně složitým způsobem administrovány. A právě to bude problém prokázat. V září by měl začít stavbu prověřovat také Nejvyšší kontrolní úřad. (boř)

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým…
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Nokia 8 je tady. Znovuzrozená značka konečně představila špičkový telefon
Technologie
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Asus se úplně zbláznil. Uvedl 6 až 12 nových Zenfonů 4
GPS, laser a bohatá sklizeň: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Postrach fotografů a fotobank. Google umí perfektně odstranit vodoznak
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít