Půjčka s podmínkou

23. června 2014, 00:00 -
23. června 2014, 00:00

Výstavba metra Financování výstavby trasy A pražského metra do Motola se může zkomplikovat. Ministerstvo dopravy zatím nezačalo proplácet dotace, protože stavbu stále kontroluje resortem najatá supervize. Město proto požádalo Evropskou investiční banku (EIB) o výplatu poslední tranše úvěru ve výši 2,5 miliardy korun (z celkem jedenáctimiliardové půjčky).

Jenomže banka nepošle peníze jen tak.

Zřejmě vnímá snížení dotace ministerstvem dopravy i zprávy o tom, že se metru věnuje policie, nebo o dění kolem interního auditu, který upozornil na možné porušování zákona o veřejných zakázkách a stál místo auditora pražského dopravního podniku (DPP) Lukáše Wagenknechta (současného náměstka ministra financí).

EIB si (stejně jako policie) vyžádala zmíněný audit a čeká na výsledky šetření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který zakázky na metru také prověřuje. „EIB pro poskytnutí poslední části půjčky stanovila určité požadavky. Mezi těmito požadavky je zahrnuto i stanovisko ÚOHS, resp. případné uvolnění zdrojů z EIB je vázané na výsledky prověřování ze strany ÚOHS,“ potvrdil mluvčí DPP Jiří Štábl. Že nebude mít podnik z čeho platit, se ovšem neobává. K dofinancování metra se zavázalo hlavní město.

Podobně jako u výstavby tunelu Blanka probíhá i u stavby metra tzv. kategorizace víceprací, tedy roztřídění změn oproti vysoutěženému projektu, které vznikají během výstavby. Na výsledky čekají dodavatelé, aby mohli začít vystavovat faktury za dříve odvedenou práci. Samotné dílo za 22 miliard se na rozdíl od pověstného tunelu Blanka prodražilo zhruba „jen“ o miliardu. Objem víceprací na metru ale dosáhl více než 40 procent. Protože je Dopravní podnik hlavního města Prahy tzv. sektorový zadavatel, v tomto případě není vysoký podíl v rozporu se zákonem (v ostatních případech povoluje norma 20 procent). Všechny změny ale musejí být nepředvídatelné, tedy nesmějí vzniknout v důsledku jednání investora. Zároveň musejí být poměrně složitým způsobem administrovány. A právě to bude problém prokázat. V září by měl začít stavbu prověřovat také Nejvyšší kontrolní úřad. (boř)

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Auta
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let…
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Chystá se další velký sportovní sedan. Lexus už brzy ukáže LS F s výkonem 600 koní
Technologie
AMD má možná kšeft od Tesly. Prý jí pomáhá vyvíjet AI procesory pro samořídící auta
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Windows 10 Insider Preview build 16296 opravuje drobné chyby. Pozor na jazykové balíčky
Cnews FM: Náhrada za reklamy a podivné počty Microsoftu [podcast]
GPU Vega 11 by mohlo mít 2048 shaderů, AMD s ním prý chystá Radeony RX Vega 32 a 28
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít