Půjčka s podmínkou

23. června 2014, 00:00 -
23. června 2014, 00:00

Výstavba metra Financování výstavby trasy A pražského metra do Motola se může zkomplikovat. Ministerstvo dopravy zatím nezačalo proplácet dotace, protože stavbu stále kontroluje resortem najatá supervize. Město proto požádalo Evropskou investiční banku (EIB) o výplatu poslední tranše úvěru ve výši 2,5 miliardy korun (z celkem jedenáctimiliardové půjčky).

Jenomže banka nepošle peníze jen tak.

Zřejmě vnímá snížení dotace ministerstvem dopravy i zprávy o tom, že se metru věnuje policie, nebo o dění kolem interního auditu, který upozornil na možné porušování zákona o veřejných zakázkách a stál místo auditora pražského dopravního podniku (DPP) Lukáše Wagenknechta (současného náměstka ministra financí).

EIB si (stejně jako policie) vyžádala zmíněný audit a čeká na výsledky šetření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který zakázky na metru také prověřuje. „EIB pro poskytnutí poslední části půjčky stanovila určité požadavky. Mezi těmito požadavky je zahrnuto i stanovisko ÚOHS, resp. případné uvolnění zdrojů z EIB je vázané na výsledky prověřování ze strany ÚOHS,“ potvrdil mluvčí DPP Jiří Štábl. Že nebude mít podnik z čeho platit, se ovšem neobává. K dofinancování metra se zavázalo hlavní město.

Podobně jako u výstavby tunelu Blanka probíhá i u stavby metra tzv. kategorizace víceprací, tedy roztřídění změn oproti vysoutěženému projektu, které vznikají během výstavby. Na výsledky čekají dodavatelé, aby mohli začít vystavovat faktury za dříve odvedenou práci. Samotné dílo za 22 miliard se na rozdíl od pověstného tunelu Blanka prodražilo zhruba „jen“ o miliardu. Objem víceprací na metru ale dosáhl více než 40 procent. Protože je Dopravní podnik hlavního města Prahy tzv. sektorový zadavatel, v tomto případě není vysoký podíl v rozporu se zákonem (v ostatních případech povoluje norma 20 procent). Všechny změny ale musejí být nepředvídatelné, tedy nesmějí vzniknout v důsledku jednání investora. Zároveň musejí být poměrně složitým způsobem administrovány. A právě to bude problém prokázat. V září by měl začít stavbu prověřovat také Nejvyšší kontrolní úřad. (boř)

Mohlo by vás zajímat

Finance
Vyřizování dětského pasu nenechávejte na poslední chvíli. Rychlopas se prodraží.
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
EU: Jak vysoké je zdanění práce u podprůměrných mezd?
Macron ve stopách Babiše
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Auta
Na prodej je krásná Škoda 130 RS. Její cena vás ale…
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid jezdí za 1,4 litru na 100 km
Škoda Citigo má i po faceliftu pořád co nabídnout (první jízdní dojmy)
Seat Arona je přizvednutá Ibiza. Má být levnější než Juke
BMW X3 třetí generace je lehčí, rychlejší a nabídne klíč s displejem jako BMW řady 7
Technologie
Den D přišel. Evropská komise udělila Googlu rekordní pokutu 2,42 miliardy eur
Legendární John Romero prodává Dooma II. Na diskety se vám i podepíše
WhatsApp začíná podporovat posílání jakýchkoli typů souborů do velikosti až 128 MB
DVB-T2 ode dneška i v Plzni a Liberci. Síť je již dostupná pro 69 % populace
Windows Store přijde o mobilní edici Evernotu, ale přivítá grafický nástroj Paint.NET
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít