Provázat a rozvíjet

16. září 2013, 00:00 - Jakub Křešnička
16. září 2013, 00:00

Na úspěšně rozjetý byznys v Rusku navazuje majitel společnosti Primoco Investments globálními projekty. Startují i v Česku

Když Ladislav Semetkovský v roce 2007 prodal své aktivity v Česku, kam patřil především portál TvůjDům.cz, chystal se podobným stylem rozjet podnikání v Rusku. Plán po třech letech rozjetý byznys prodat a věnovat se jiným projektům však nevyšel. Ruská variace na portál o bydlení inzerenty tolik netáhla a změnila se i situace na trhu. „Celosvětová krize se v Rusku projevila ještě víc než v Česku. Podoba akvizic se úplně změnila. Private equity investují spíše do malých společností, zajímavých nápadů a v menších částkách, maximálně a výjimečně do milionu dolarů. Náš byznys byl stavěný pro zájemce z vydavatelství a ti teď spíše sami prodávají,“ říká Semetkovský, majitel společnosti Primoco Investments, pod niž spadá jeden z nejúspěšnějších ruských portálů o cestování RussianTraveller.ru.

Váš portál má hlavní příjmy z inzerce. Potýkáte se s jejím poklesem jako vydavatelství?

Náš byznys je ze 100 procent postaven na reklamě. RussianTraveller.ru je vlastně lifestylový portál o cestování pro Rusy vyjíždějící do zahraničí. Inzerují u nás tamní banky, ze zahraničí luxusní hotely, aerolinky, půjčovny automobilů a jachet a všechny firmy se zájmem oslovit ruskou komunitu cestovatelů, kterých je zhruba 50 milionů. Žádná naše konkurence nemá v portfoliu tolik zahraničních společností. Když jsme ale chtěli rozšířit inzertní klienty o hotely z dalších oblastí, zjistili jsme, že pro Rusy mají vlastní přímý marketing, ale chtějí cílit na Čínu. Proto jsme na konci roku 2011 spustili ChineseTraveller.cn, který je v podstatě kopií ruské verze. My tak zadavatelům můžeme prodávat balíček obou auditorií za zvýhodněných podmínek. Teď už máme tímto způsobem přes 90 procent objednávek. Tak si navyšujeme výnosy na zákazníka (ARPU).

Primoco se ale nevěnuje jen cestování.

Z jedné strany máme zmiňované Travellery. Další jsou aplikace, kam patří Ref.io, SkyMail.io a Flight Operation System. Poslední je odborná aplikace pro letecké školy a kluby, která jim řídí procesy od A do Z. Ale to byznysově připomíná spíš nadaci. Moje investiční strategie je jít do věcí vymyšlených jako globální produkt, v nichž vidím příležitost na trhu a které se vzájemně doplňují.

Třeba Ref.io je projekt na získávání reakcí od zákazníků, kteří dostanou mailem anketu s otázkami na spokojenost se službami a podobně. Je to software jako služba (SaaS), takže to jednoduše mohou používat jakékoli firmy. Responzi máme zhruba deset procent, přijde většinou do 24 hodin a ročně tak můžete získat odpovědi od tisíců zákazníků. V Česku Ref.io používá například firma Blažek, Canadian Medical Care a v Moskvě například Nomos Bank.

Jak do toho zapadá SkyMail?

Jde vlastně o službu, kterou jsme spustili s ruskou Sberbank. Ten projekt má dvě odnože - ruskou se servery v Rusku, což vyžadují tamní zákony, a celosvětovou se servery v Česku, kterou provozujeme ve spolupráci s Českými Radiokomunikacemi. Obojí stojí na softwaru firmy Kerio. Jde také o SaaS, nabízíme zabezpečený mail, kalendář a úkoly s vlastní doménou, takže míříme hlavně na firmy, jež fungují na freemailových účtech, které nepůsobí profesionálně a nejsou bezpečné.

A těch je v Česku třetina. Pak také na střední a větší firmy, které chtějí ušetřit a outsourcovat výdaje na IT.

Portál CzechTraveller nechystáte?

To určitě ne. Kdybychom s cestováním nepodnikali v ruštině a čínštině, tak bychom zkrachovali. Od globálních hráčů nás odlišuje to, že pracujeme v lokálních jazycích, protože je to pro Rusy i Číňany pohodlnější. V češtině by se to neufinancovalo, na to je místní trh opravdu malý. Zvlášť ve srovnání s Čínou, kde je na internetu půlmiliarda uživatelů, 100 milionů jich cestuje a jejich počty se zvyšují dvojciferným tempem. Ročně vám přibude i 30 milionů potenciálních čtenářů.

Napsal jste knihu o byznyse v Rusku. Najdu tam recept na úspěch na tamním trhu?

Neřekne vám, kam a do čeho jít. Ale určitě byste se díky ní vyvaroval spousty chyb, kterými jsem já prošel. Je tam všechno od založení firmy přes výběr účetního až po hledání zaměstnanců. Já tam začínal metodou pokusu a omylu, kdo to nechce dělat stejně, může ušetřit spoustu peněz, času i nervů. Teda pokud je to podobný šílenec jako já, který si tamní prostředí oblíbí a naučí se v něm fungovat. Jinak se říká, že drtivá většina expatů v Rusku vydrží tak šest měsíců.

A jak se vám daří, pokud jde o ekonomické výsledky?

My dnes čísla nezveřejňujeme. Většina našich služeb je relativně mladá, takže bude mít smysl bavit se o výsledcích až později. Každopádně náš byznys roste a je v černých číslech. Obvykle máme návratnost investic do projektů v horizontu tří až šesti měsíců. To je příklad ChineseTraveller.cn a Ref.io. Každý si myslí, jak rychle se dá vydělat, ale tak to není, musíte zákazníky přesvědčit, aby u vás utráceli. l *

O autorovi| Jakub Křešnička, kresnicka@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče