Proti komerční škváře

10. září 2012, 00:00 -
10. září 2012, 00:00

Snažíme se s vydavateli obchodní model e-knih ovlivnit tak, aby v něm odborná literatura přežila, říká jednatel nakladatelství Grada

Společnost Grada se od svého vzniku v roce 1991 soustředí na vydávání odborných knih z oblasti počítačů a podnikání. „Nakladatelů je nekonečná řada, zdrojů odborných informací neuvěřitelná spousta a knihkupectví jsou zaplavena knížkami všeho druhu. Snažíme se, aby knihy s červeným logem Grady byly zárukou kvality,“ prohlašuje jednatel firmy Roman Sviták. „Pracujeme jen na takových titulech, o nichž jsme přesvědčeni, že lidem v něčem pomohou. Pracujeme s autory, kteří mají skutečně co říci a umí to také říci,“ dodává Sviták s tím, že se teď vydavatelé musejí vyrovnávat s obchodním modelem elektronických knih.

* Najdou se experti, kteří tvrdí, že ekonomická krize vlastně není. Projevila se nějak v oblasti vydávání odborných knih?

U odborných knížek došlo k omezení nákupů již v roce 2009, jakmile podniky kvůli krizi snížily rozpočty na vzdělávání. Nyní již většina firem nakupuje standardně a roste i poptávka po našich knihách. Stát a veřejnost začaly šetřit kupodivu až daleko později, když jim došlo, že se na dluh už asi dlouho žít nedá. Omezily své výdaje především loni a letos. Vydáváme tedy stále stejný počet knižních novinek. Ceny při snižujících se počtech vyráběných kusů jsou již na hranici návratnosti, akce na podporu prodeje však děláme často jak ve spolupráci s knihkupci, tak přímo v našem e-shopu. Větší zlevňování dělají nakladatelé jen u neprodejných knížek, u výprodejů přemrštěných zásob.

* Jak se vyvíjejí tržby a zisky Grady?

Od roku 2009 oboje klesá a bude to klesat i letos. Všechno má však svůj konec a věřím, že v příštích letech se dříve či později alespoň umírněný růst tržeb a zisků obnoví. V dohledné době to však asi žádný velký růst, který známe z předkrizových let, nebude. V posledních dvou letech nás enormně trápí digitalizace tištěných knih v knihovnách i ve školách a jejich šíření elektronickou cestou mezi studenty. To může mít negativní dopady na všechny odborné knihy a jejich autory v České i Slovenské republice. Odborná literatura si pak na sebe nemůže vydělat.

* Ale elektronické knihy vydáváte také, co bylo impulzem k vašemu vstupu na tento trh?

Hlavním důvodem byla obava z toho, co se stane, pokud s tím nezačneme a budeme jen vyčkávat. Je to byznys, který nakladatelé nevymysleli a musí se mu v mnohém přizpůsobit. Vše má ovšem své meze. Snažíme se proto vznikající obchodní model ovlivnit tak, aby populární i odborná česká kniha, silně omezená velmi malým regionem a jazykem jen několika milionů lidí v Evropě, přežila. Aby na trhu nezbyly jen zcela komerční a krátkodobě populárním módním stylům poplatné škváry. Věřím, že to společně s dalšími nakladateli a prodejci e-knih prosadíme, byť sice s kompromisy, ale při zachování základní kvality toho kterého díla.

* Vydáváte v elektronické verzi všechny knihy? O jaké je největší zájem?

V současnosti máme v prodeji jednoznačně největší množství elektronických odborných knih. Začali jsme je poskytovat našim partnerům – distributorům a prodejcům – postupně do prodeje, a to dle jejich zaměření na cílové skupiny, dle schopností ošetřit ochranu autorských práv. Něco přes tisíc kusů a další necelý tisíc čeká na vydání, tedy na uvedení do prodeje. Většinu knih děláme zároveň v elektronické podobě, na trh ji dodáváme po uplynutí ochranné lhůty na tištěnou knihu. Některé knihy však zatím elektronickou mutaci nemají, protože by byla drahá a nezaplatila by se, či jde o licenci zahraničního nakladatele, který ji k překladu neudílí. O odborné e-knihy zájem pozvolna roste, ve srovnání s tištěnou odbornou knihou je však zatím příliš malý, z našeho pohledu zcela zanedbatelný.

* Vyplatí se některé knihy vydávat jen v elektronické podobě?

Až tu bude taková poptávka, pak je budeme vydávat jen v elektronické podobě. U některých knih to předpokládám, zatím však poptávka není dostatečná.

* Co chystáte za novinky?

V současné době rozšiřujeme již zavedené a žádané obory, jako je například Ekonomika a podnikání a také řadu Komunikace a manažerské dovednosti. Velkou pozornost nyní věnujeme také podpoře čtenářské gramotnosti naší nejmladší generace. Jsme spokojeni, že Dětský knižní klub Grada si rychle získává oblibu, proto jsme připravili nové ediční řady Učení bez mučení, Šikulka, Kouzelný svět a Finanční gramotnost dětí. Tyto publikace by měly být pomocníkem malým čtenářům při zvládnutí nejen školních povinností, ale i při zábavném poznávání světa dospělých.

O autorovi| Jakub Křešnička • kresnicka@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče