Proti Americe jste napřed

02. června 2014, 00:00 - Jakub Křešnička
02. června 2014, 00:00

Ve využívání nových tiskových služeb patří Česko k nejpokročilejším trhům, tvrdí evropský šéf firmy Konica Minolta

Česko je pro nadnárodní gigant Konica Minolta jedním z nejdůležitějších evropských trhů. A to nejen z pohledu prodejů tiskáren a multifunkčních zařízení. Daří se tu i jejich službám v elektronizaci a správě dokumentů v komerčním prostředí.

„Z hlediska nových služeb se Česko počítá k nejpokrokovějším trhům. Třeba i ve srovnání s USA,“ říká Indy Nakagawa, prezident společnosti Konica Minolta Business Solutions Europe.

Do vedoucí pozice v Evropě přešel po třech letech strávených v Šanghaji a patnácti letech právě ve Spojených státech.

* Byl pro vás přechod z Číny velká změna?

Oproti Šanghaji je v Německu všechno menší a klidnější. Čína i USA jsou velké země se stejným jazykem i kulturou ve všech městech. V samotném Německu je více spolkových zemí a Evropa celá je plná rozdílů. Zatím si na to zvykám, ale baví mě to. V Česku jsem poprvé a stihnu jen návštěvu Brna, ale do zbylých částí republiky se snad podívám příště. Láká mě to.

* Čím si Česko zasloužilo takový význam pro Koniku Minoltu?

Ve východní Evropě máme velmi vysoký podíl na trhu a Česko patří celosvětově k zemím s nejvyšším podílem. Máme tu velmi dobré obchodní výsledky a našim českým kolegům se daří stavět Koniku Minoltu jako velmi silnou značku. Teď už i ve východoevropském kontextu. Dříve jsme celou Evropu řídili z Německa, což se kvůli geografickému pokrytí i kulturním odlišnostem komplikovalo. Dnes je to rozdělené tak, že střední a východní Evropu řídíme z České republiky, včetně zemí, jako je Řecko, Turecko nebo Rusko. Jsme tak blíže trhům i zákazníkům a můžeme se rozhodovat rychleji a v souladu s klienty.

* Jak se výkon v Evropě projevuje v ekonomických výsledcích?

Během posledních deseti let tu náš byznys vyrostl o více než 64 procent na 2,2 miliardy eur. Takřka se zdvojnásobil i počet zaměstnanců. Na celkových výsledcích firmy se Evropa podílí 40 procenty, to převyšuje i Spojené státy americké nebo domácí japonský trh, který se stará o pětinu obratu. Pomáhají nám tu i nové služby v oblasti enterprise content managementu (ECM) a IT. Zvlášť v této oblasti máme velmi dobré přímé prodeje, včetně České republiky. Z hlediska nových služeb Česko patří k nejrozvinutějším v Evropě. A dokonce i ve srovnání s USA jste napřed třeba právě s ECM.

* V Minoltě pracujete přes třicet let, jak se za tu dobu změnil váš byznys?

Přímo ve firmě bylo největší změnou spojení Koniky a Minolty. Dříve jsme byli proslavení výrobou fotoaparátů, filmů a podobně. To skončilo v roce 2006, kdy se tyto aktivity prodaly firmě Sony. Já se vždy pohyboval spíše okolo tisku, ale i tak jsem z toho měl smíšené pocity. Do Minolty jsem totiž před 32 lety přišel právě proto, že mým oblíbeným fotoaparátem byla minolta. Pro firmu to bylo velmi dobré rozhodnutí, ale i tak mi z toho bylo smutno.

* A na co fotíte teď?

Nejčastěji na mobilní telefon. Ale to nevadí, výrobcům telefonů dodáváme čočky do fotoaparátů ze 70 procent právě my.

* Kde vidíte svůj byznys za dalších 30 let?

Trendy se mění rok od roku. Tomu přizpůsobujeme naši strategii, aktuálně máme plán Transform 2016. Konkrétně v business solutions jdeme vstříc potřebám klientů. Kromě tisku se věnujeme i síťovým službám a elektronizaci dokumentů v ECM. Přesun od fungování „na papíře“ pomáhá našim zákazníkům být efektivnější. Snižují náklady, ale rozvíjejí i vlastní byznys. Papír sice nezmizí, ale bude se tisknout méně.

* Spustili jste i obchodně-inovační centra, první bylo v Singapuru. Jak plán pokračuje?

Přibylo i centrum pro USA v Silicon Valley a evropské v Londýně. Letos otevřeme další v Japonsku a v Číně. Úzce spolupracují s našimi korporátními zákazníky, sledují jejich poptávku a potřeby a na základě toho vyvíjejí nová řešení. Nefungují ještě ani rok, ale už přicházejí s dobrými nápady. Jen ještě musíme ověřit jejich obchodní potenciál.

* Když jezdí inovátoři i k nám, mohou se od nás něco naučit?

Češi už pro Koniku pracují různě po světě. Bývalý obchodní ředitel české pobočky Jiří Skopový už funguje v Singapuru. Nový CRM systém v Šanghaji přivezl a zaváděl inženýr z této budovy. Vaši lidé jsou velmi vzdělaní, inovativní a umějí tvrdě pracovat. Rád jsem tam s nimi chodil na večeře. Mimochodem mám rád i české pivo a bílé víno, zvláště to sušší. Dobře se hodí i k suši. •

O autorovi| Jakub Křešnička, kresnicka@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče