Prodáváme štiku v síťovce

23. září 2013, 11:00 -
23. září 2013, 11:00

Rodinné firmy musíme ke spolupráci přesvědčit, ale vyplácejí se oběma stranám, říká šéf české headhuntingové firmy

Svoji headhuntingovou společnost David Krajíček založil v době, kdy se na českém trhu začala ekonomická krize projevovat v plné síle. V té době měl několikaleté zkušenosti z USA, kde se v Los Angeles podílel jako personální konzultant na projektech pro společnosti jako Disney, Paramount nebo Yamaha MC. Absolvoval také sérii prestižních tréninků a certifikací pro executive search v Londýně od legendy v tomto oboru Jill Dillistoneové. Jeho firma Krajíček & Associates se zaměřuje na privátně vlastněné společnosti a mezi její klienty tak patří například společnosti Lasvit, Mall.cz nebo Albatros Media.

„Každá situace vyžaduje individuální přístup.

Snažíme se firmám pomoci růst stabilně a úspěšně překonávat různé rozvojové fáze díky vhodnému a kvalitnímu manažerskému týmu,“ říká David Krajíček, vedoucí partner společnosti Krajíček & Associates.

Vaše firma existuje od roku 2008, jak se vám daří prosazovat se v prostředí, kde většina konkurentů má mnohem delší historii a vybudované vztahy s klienty?

V první řadě se držím dvou předpokladů potřebných pro úspěch každého podnikání. Zaprvé nesmí být hlavním cílem finanční odměna, ale poskytnutí služby s vysokou přidanou hodnotou a špičkový klientský servis. Odměna pak přijde jako vedlejší efekt. Zadruhé je to jasná vize realizovaná vytrvalou činností, vůle nenechat se odradit neúspěchy a jít stále svou cestou. V tak konkurenčním prostředí, navíc v období finanční krize, bylo však nutné přijít s něčím unikátním. Proto dodnes naše služby zakládáme na profesionálním procesu, zahrnujícím mimo jiné například velmi efektivní psychodiagnostický nástroj Predictive Index nebo speciální hloubkové prověření vítězného kandidáta, což běžně bohužel není zvykem. Jinými slovy maximálně zprůhledňujeme náš proces i kandidáta tak, aby klient nekupoval „zajíce v pytli“, ale „štiku v síťovce“.

Zaměřujete se na konkrétní obory?

Spíše než na jednotlivé obory se soustředíme na formu vlastnictví společností. Mezi naše nejčastější zákazníky patří fondy soukromého kapitálu či firmy s jasnou privátní vlastnickou strukturou. Jsou mezi nimi často rodinné firmy. Při práci s nadnárodními skupinami jsme naráželi na neochotu manažerů brát odpovědnost za rozhodnutí, nekoncepční zásahy do procesu či na nedostatek elementární slušnosti v obchodní komunikaci. Když nás teď osloví korporátní firma, je to většinou na základě osobních vazeb nebo referencí.

Na druhou stranu jsme nedávno dokončili projekt pro globálního výrobce technologie z oblasti robotické chirurgie, který je kotován na burze NASDAQ, a byla to skvělá spolupráce. Vše je o lidech na správném místě.

V prostředí privátní firmy je výběr kandidátů těžší. Je třeba sladit osobnost kandidáta a majitele tak, aby spolu byli schopni efektivně pracovat. Zjišťujeme, zda se kandidát hodí do firemní kultury, na danou pozici v dané fázi rozvoje firmy s výhledem na dalších tři až pět let.

Právě rodinné firmy však poměrně často trpí nedůvěrou vůči headhunterům…

Většinou jde o nedůvěru k poradcům obecně, která obvykle vychází z chybějících zkušeností. V takovém případě musíme více vysvětlovat a přesvědčovat. Samozřejmě je o dost těžší získat si důvěru majitele rodinné firmy, avšak když se to podaří, jde potom o kvalitní strategickou spolupráci týkající se například koučování následovníků a plánu na předání firmy další generaci v rodině. Často se nejedná o jednoduché procesy, přesto jsou klíčové a nikdo se jimi moc nezabývá.

Prvně však musíme pracovat na tom, aby klient nebral naše služby jako nákladovou položku, ale jako investici, která se mu vyplatí a vrátí. Přece jen se chybné rozhodnutí u klíčového manažera může projevit ztrátou ve výši až čtrnácti ročních platů.

To zní téměř, jako kdybyste byli partnerem projektu Štiky českého byznysu, který oceňuje rostoucí firmy, proto, abyste v něm našli případné klienty.

I tak to můžete vidět. Naše firma je však partnerem a porotcem soutěže především proto, že „Štiky“ ukazují pozitivní příklad českých podniků, jimž se velmi dobře daří! A to je v době, kdy na nás ze všech stran chrlí negativní zprávy, velmi důležité. Sám jako podnikatel znám překážky, kterými musely úspěšné firmy projít. To je ostatně další věc, která nás odlišuje zejména od nadnárodní konkurence. Zvlášť rodinným firmám nebo privátním fondům totiž rozumíme v tom, že se na byznys umíme podívat z podnikatelského úhlu pohledu. l

O autorovi| Jakub Křešnička • kresnicka@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče