Proč lépe nevyužít železniční síť

02. dubna 2013, 00:00 - Ivan Hlavoň
02. dubna 2013, 00:00

S délkou okolo 9,5 tisíce kilometrů železničních tratí je Česko zemí s jednou z nejhustších železničních sítí v Evropě

Řadu let se diskutuje o možnostech, co s českou nákladní železniční dopravou.

Ve vzduchu je nápad fúze české a slovenské nákladní přepravy, snížení poplatků na koleje pro ČD Cargo a další řešení.

Délka železničních tratí v České republice činí zhruba 9500 kilometrů. To z České republiky dělá zemi s jednou z nejhustších železničních sítí v Evropě. Z toho zhruba 2600 kilometrů tratí patří do evropského systému díky koridorům a ostatním mezinárodním tratím. Zároveň máme ideální polohu v centru Evropy. Máme napojení na hlavní evropské přístavy, jako je Rotterdam, Hamburk, ale také směrem na Balkán nebo i na severovýchod. To vše z nás dělá ideální přepravní uzel.

Tomu ale neodpovídá obsazenost a vytíženost vlakové nákladní dopravy, která je v současnosti zhruba 20 procent celkových přepravených objemů. Je jasné, že pro některé artikly, například potraviny či zboží denní potřeby, není železnice ideální, ale proč vozit automobily či sypké substráty po silnici, když tu máme tak zdánlivě ideální podmínky?

Nevýhodou tuzemské železnice je její zakonzervovanost, rigidita a špatná orientace na zákazníka, vycházející z nemotivace železničních společností o svého zákazníka bojovat. Železnice kromě toho, že je ekologičtější a úspornější k životnímu prostředí, což samo o sobě ale příliš podnikatelů nezláká, umí být úspornější i v přímých nákladech na přepravu mezi místy A a B. Navíc další nespornou výhodou je přesnost celého systému a flexibilita objemu přepravy. To vše ale zapadá v „odéru“, který dnes železnice má – jako něco neefektivního a nezajímavého, dokonce jako něco, co nestojí ani za zhlédnutí, natož za kalkulaci.

Je třeba uznat, že se situace pozvolna mění k lepšímu. Ať už je to ve formě uvolnění podmínek pro vstup soukromých dopravců, nebo masivních investic do výstavby koridorů a mezinárodních tratí. Taktéž se jedná o posilování investic do železnice v průmyslových oblastech, například v okolí Ostravy – stavba tratí Studénka–Svinov či Ostrava–Opava a dalších je rozhodně pozitivní.

Stále je to ale málo a postup jde velmi pomalu na to, jaký je v železnici opravdu potenciál, kterého lze využít ať už vnitrostátně, či v mezinárodní přepravě. Máme k tomu ideální podmínky, tak je pojďme využívat! l

O autorovi| Ivan Hlavoň • profesor a vědecký pracovník se zaměřením na přepravu, přednášející na Vysoké školy logistiky v Přerově

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče