Proč lépe nevyužít železniční síť

02. dubna 2013, 00:00 - Ivan Hlavoň
02. dubna 2013, 00:00

S délkou okolo 9,5 tisíce kilometrů železničních tratí je Česko zemí s jednou z nejhustších železničních sítí v Evropě

Řadu let se diskutuje o možnostech, co s českou nákladní železniční dopravou.

Ve vzduchu je nápad fúze české a slovenské nákladní přepravy, snížení poplatků na koleje pro ČD Cargo a další řešení.

Délka železničních tratí v České republice činí zhruba 9500 kilometrů. To z České republiky dělá zemi s jednou z nejhustších železničních sítí v Evropě. Z toho zhruba 2600 kilometrů tratí patří do evropského systému díky koridorům a ostatním mezinárodním tratím. Zároveň máme ideální polohu v centru Evropy. Máme napojení na hlavní evropské přístavy, jako je Rotterdam, Hamburk, ale také směrem na Balkán nebo i na severovýchod. To vše z nás dělá ideální přepravní uzel.

Tomu ale neodpovídá obsazenost a vytíženost vlakové nákladní dopravy, která je v současnosti zhruba 20 procent celkových přepravených objemů. Je jasné, že pro některé artikly, například potraviny či zboží denní potřeby, není železnice ideální, ale proč vozit automobily či sypké substráty po silnici, když tu máme tak zdánlivě ideální podmínky?

Nevýhodou tuzemské železnice je její zakonzervovanost, rigidita a špatná orientace na zákazníka, vycházející z nemotivace železničních společností o svého zákazníka bojovat. Železnice kromě toho, že je ekologičtější a úspornější k životnímu prostředí, což samo o sobě ale příliš podnikatelů nezláká, umí být úspornější i v přímých nákladech na přepravu mezi místy A a B. Navíc další nespornou výhodou je přesnost celého systému a flexibilita objemu přepravy. To vše ale zapadá v „odéru“, který dnes železnice má – jako něco neefektivního a nezajímavého, dokonce jako něco, co nestojí ani za zhlédnutí, natož za kalkulaci.

Je třeba uznat, že se situace pozvolna mění k lepšímu. Ať už je to ve formě uvolnění podmínek pro vstup soukromých dopravců, nebo masivních investic do výstavby koridorů a mezinárodních tratí. Taktéž se jedná o posilování investic do železnice v průmyslových oblastech, například v okolí Ostravy – stavba tratí Studénka–Svinov či Ostrava–Opava a dalších je rozhodně pozitivní.

Stále je to ale málo a postup jde velmi pomalu na to, jaký je v železnici opravdu potenciál, kterého lze využít ať už vnitrostátně, či v mezinárodní přepravě. Máme k tomu ideální podmínky, tak je pojďme využívat! l

O autorovi| Ivan Hlavoň • profesor a vědecký pracovník se zaměřením na přepravu, přednášející na Vysoké školy logistiky v Přerově

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Polil vás v hospodě číšník? Kdo to zaplatí?
Návod, jak zatočit s neplatiči alimentů
Jak se vám zvýší splátka hypotéky při refinancování?
8 mýtů, kterým při placení sociálního pojištění nevěřte
Týkají se vás nedoplatky na daních? Pozor, exekutoři už je začali vymáhat
Auta
Video: To nejlepší z Goodwood Revival 2017
Také Toyota Auris (ne)míří do terénu. Verze Freestyle přidává plasty, ale nic dalšího
Už i Hyundai přechází na uhlíková vlákna, prozrazuje nový patent
Mazda představila svou Škodu Kodiaq. Sedmimístná CX-8 ale do Evropy nemíří
Hyundai i30 N se už vyrábí. Do konce roku vznikne pouze 1450 exemplářů
Technologie
Na nereferenční Radeony RX Vega se může čekat až do půlky října, výrobci nemají čipy
Některé počítače HP se po servisní aktualizaci Windows 10 spouští až 10 minut
Tohle by mohla být revoluce. Pi Charger slibuje první opravdu pohodlné bezdrátové nabíjení
Ovladač od Nvidie způsobuje problémy s Nočním osvětlením [Windows Insider]
Naděje v kauze drahých pamětí. Výrobci DRAM konečně investují do zvýšení kapacit
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít