Article, show

Proč lépe nevyužít železniční síť

02. dubna 2013, 00:00 - Ivan Hlavoň
02. dubna 2013, 00:00

S délkou okolo 9,5 tisíce kilometrů železničních tratí je Česko zemí s jednou z nejhustších železničních sítí v Evropě

Řadu let se diskutuje o možnostech, co s českou nákladní železniční dopravou.

Ve vzduchu je nápad fúze české a slovenské nákladní přepravy, snížení poplatků na koleje pro ČD Cargo a další řešení.

Délka železničních tratí v České republice činí zhruba 9500 kilometrů. To z České republiky dělá zemi s jednou z nejhustších železničních sítí v Evropě. Z toho zhruba 2600 kilometrů tratí patří do evropského systému díky koridorům a ostatním mezinárodním tratím. Zároveň máme ideální polohu v centru Evropy. Máme napojení na hlavní evropské přístavy, jako je Rotterdam, Hamburk, ale také směrem na Balkán nebo i na severovýchod. To vše z nás dělá ideální přepravní uzel.

Tomu ale neodpovídá obsazenost a vytíženost vlakové nákladní dopravy, která je v současnosti zhruba 20 procent celkových přepravených objemů. Je jasné, že pro některé artikly, například potraviny či zboží denní potřeby, není železnice ideální, ale proč vozit automobily či sypké substráty po silnici, když tu máme tak zdánlivě ideální podmínky?

Nevýhodou tuzemské železnice je její zakonzervovanost, rigidita a špatná orientace na zákazníka, vycházející z nemotivace železničních společností o svého zákazníka bojovat. Železnice kromě toho, že je ekologičtější a úspornější k životnímu prostředí, což samo o sobě ale příliš podnikatelů nezláká, umí být úspornější i v přímých nákladech na přepravu mezi místy A a B. Navíc další nespornou výhodou je přesnost celého systému a flexibilita objemu přepravy. To vše ale zapadá v „odéru“, který dnes železnice má – jako něco neefektivního a nezajímavého, dokonce jako něco, co nestojí ani za zhlédnutí, natož za kalkulaci.

Je třeba uznat, že se situace pozvolna mění k lepšímu. Ať už je to ve formě uvolnění podmínek pro vstup soukromých dopravců, nebo masivních investic do výstavby koridorů a mezinárodních tratí. Taktéž se jedná o posilování investic do železnice v průmyslových oblastech, například v okolí Ostravy – stavba tratí Studénka–Svinov či Ostrava–Opava a dalších je rozhodně pozitivní.

Stále je to ale málo a postup jde velmi pomalu na to, jaký je v železnici opravdu potenciál, kterého lze využít ať už vnitrostátně, či v mezinárodní přepravě. Máme k tomu ideální podmínky, tak je pojďme využívat! l

O autorovi| Ivan Hlavoň • profesor a vědecký pracovník se zaměřením na přepravu, přednášející na Vysoké školy logistiky v Přerově

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Zisky mobilních operátorů? Přes 10 miliard korun ročně
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Kdy jsou vaše peníze na internetbanking v ohrožení?
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Auta
Bentley si myslí, že speciálních edicí není nikdy dost.…
Auto za průměrný plat? Jde to, ale musíte slevit z mnoha požadavků
Rolls-Royce dnes představí nový Phantom. Premiéru můžete sledovat živě
Transfăgărășan s Mazdou MX-5 je zážitek, na jaký se jen tak nezapomíná
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První majitelé se dočkají v říjnu
Technologie
Velká aktualizace ovladačů u AMD. Mnohé novinky pro hráče, GPU Profiler pro vývojáře
Podoba referenčního Radeonu RX Vega je venku. AMD ho chce stavět proti GTX 1080
Ransomware v posledních dvou letech vydělal přes 25 milionů dolarů
Chrome 60 lepí 40 děr a podporuje Touch Bar na nových Macboocích Pro
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít