Proč jezdit klikatě, když je tu dálnice

26. srpna 2013, 00:00 - Petr Vavruška
26. srpna 2013, 00:00

Rozhovor s Petrem Vavruškou, propagátorem cloudu a duchovním otcem služby IT Highway

Co vedlo Ness, společnost zaměřenou primárně na velká řešení, k vytvoření nového produktu IT Highway – integrovaného portálu pro malé a střední firmy?

To je docela jednoduché. Přišlo nám prostě divné, že proto, aby si podnikatel mohl zjistit stav svých pohledávek ve svém informačním systému nebo mohl prodávat své výrobky přes e-shop, musí řešit diskuse o serverech, operačních systémech, databázích a o dalších částech firemního informačního systému… A pak se musí trvale starat o jeho údržbu, to znamená mít na to své lidi, protože to vyžaduje vcelku detailní znalost problematiky IT.

Dnešní IT svět je pro většinu lidí velmi nepřehledný a komplikovaný. Na trhu je celá řada produktů v různých provedeních a na různých technologických platformách. Nalézt vhodnou konfiguraci, která optimálně podpoří konkrétní podnikání, je stále úkol pro experta, nebo dokonce celý tým. Ten nejprve analyzuje požadavky klienta, podle toho pak vybere optimální komponenty a provede implementaci. V jejím průběhu se provádí integrace se stávajícími systémy firmy/zákazníka, nastavení parametrů a obvykle i doplnění o funkce, které chybějí a zákazník je požaduje. Proto jsme se sami sebe ptali: Proč je to tak komplikované? Proč není služba požadovaná zákazníkem připravena k okamžitému použití? Navíc by se přece uživatel vůbec neměl zabývat infrastrukturou, která se za službou ukrývá… A odpovědí je právě IT Highway.

Služba, která tyto zaběhané zdlouhavé a komplikované postupy zcela mění. Maximálně je zjednodušuje.

Naší snahou bylo přinést klientovi ty nejlepší zkušenosti a znalosti v oblasti návrhu informačních systémů a předložit je formou hotového sytému. Provedli jsme potřebné integrace a implementovali procesy, které může využít maximum zákazníků.

* Kde vidíte největší přínosy integrované cloudové platformy?

Slovo cloud samo říká, že veškerá infrastruktura je kdesi mimo firmu zákazníka. Za jeden z důležitých přínosů považuji odstranění nutnosti starat se o informační systém. Klient si jen vybírá funkce, které potřebuje pro provoz firmy, a zbude mu jen starost o PC, tablety, smartphony, na kterých může funkce IT Highway provozovat, a samozřejmě připojení k internetu. Nicméně i péče o infrastrukturu je součástí IT Highway, takže v případě problémů s připojením nebo některým z uvedených zařízení stačí jen zavolat na helpdesk. Za největší přínos považuji možnost sdílení osvědčených postupů – procesů, které doposud bylo nutno opakovaně implementovat. Mnohé z nich zákazník dokázal odhalit až v průběhu času a na mnohé raději ani nepomyslel z důvodu vysokých nákladů. Sdílení standardizovaných procesů a sdílení nákladů na jejich implementaci je jedním z největších přínosů IT Highway, protože zákazník má tyto postupy okamžitě k dispozici – nemusí je zdlouhavě a draze implementovat. Neumím si představit pro firmu flexibilnější a úspornější systém než si místo vlastního IT oddělení vše potřebné pronajímat jako službu za měsíční poplatek, s možností průběžné změny objednaných služeb podle aktuální potřeby. Zákazník tak platí jen za to, co opravdu potřebuje a využije.

* Proč jste se zaměřili na menší a střední firmy?

Právě ty potřebují pro zachování konkurenceschopnosti stejně kvalitní informační systémy jako ty velké. Nemají však mnohdy prostředky na investice do rozvoje informačních technologií, které by jim dále ulehčily práci a pomohly akcelerovat jejich růst. Na trhu ani není v podstatě žádný ucelený – chcete-li integrovaný – systém pro jejich podporu. Proto jsme se rozhodli zužitkovat naše zkušenosti s integrací a implementací „velkých systémů“ a zpřístupnit je i menším firmám. Forma cloudu je pro to ideální.

* Podle čeho jste vybírali skladbu služeb?

Služby v aktuální verze IT Highway určovala hlavně potřeba pokrýt procesy malých a středních firem. Poměrně dlouho a detailně jsme ze všech dostupných aplikací a služeb na trhu vybírali ty nejvhodnější. Také jsme chtěli přinést jednoduché ovládání a dobrý poměr výkon/cena. Jsem přesvědčen, že pro každou firmu má větší přínos jednodušší aplikace, se kterou je ale radost pracovat, a proto ji lidé plní daty, než aplikace, která má sice teoreticky neomezené možnosti, ale bez dat je stejně k ničemu. Stejný přístup jsme zvolili i u výběru hardwaru a služeb.

* „Dospěl“ už cloud jako běžná součást IT?

Za dobu, co se tímto projektem zabývám, a to je přibližně tři roky, jsem na základě praktických zkušeností nabyl přesvědčení, že cloudové technologie jsou už zralé a dostupné. A běžnou součástí IT už jsou. Problém vidím v tom, že dosavadní přístup k budování informačních systémů zatím neumožnil využít ty podstatné výhody, které tyto technologie mohou přinést uživatelům. Ty dokáže poskytnout jen plně cloudové řešení, které umožní sdílet nejen hardware a software, ale i integrační a implementační know-how.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče