Problémy s Lochkovským mostem přetrvávají, stavba praská

27. dubna 2014, 11:35 - Hana Boříková
27. dubna 2014, 11:35

Stavební firma nahradila během výstavby Lochkovského mostu část oceli betonem. Výsledkem je ohrožená nosnost mostu. První praskliny ve svarech ocelových pásnic Lochkovského mostu se objevily hned po jeho dostavbě.

Expertka společnosti Mott MacDonald Miloslava Pošvářová, kterou si najalo ŘSD, upozorňovala, že vady svarů se mohou v důsledku dýchání lamel pásnic šířit. Zhotovitel (Hochtief, Strabag a Bögl a Krýsl) nabídl, že vady opraví. To by ovšem znamenalo několikaměsíční zdržení slavnostního otevření celé jihozápadní části Pražského okruhu za 22 miliard korun. ŘSD se rozhodlo, že „to riskne“ a bude vady svarů monitorovat. Prezident Václav Klaus, primátor Pavel Bém a ministr dopravy Vít Bárta tak nakonec pásku okruhu v září roku 2010 střihli.

Miloslava Pošvářová následně nastoupila na ŘSD jako šéfka úseku kontroly kvality jakosti a most kontinuálně sledovala. ŘSD most po dvou letech zkušebního provozu v roce 2012 převzalo, vynutilo si ovšem na stavebních firmách prodloužení záruky o dvacet let. Pošvářová u nich na podzim minulého roku most reklamovala. Praskliny svarů se začaly podle jejích poznatků řetízkovat a spojovat.

Na leden bylo naplánováno společné měření se zhotovitelem, který během minulých let předložil několik posudků potvrzujících neškodnost indukcí svarů, co se týče bezpečnosti i životnosti mostu. Ke společnému měření už ale nedošlo. Pošvářovou vyhodil z postu šéfky úseku kontroly kvality jakosti bývalý ředitel ŘSD Pavel Kočica dosazený provizorním ministrem dopravy Zdeňkem Žákem.

Nosná funkce mostu je ohrožena

Letos v dubnu prokázaly experimentální zátěžové zkoušky Inženýrské akademie České republiky, které si zadalo ŘSD, možnost ohrožení nosné funkce mostu. Inženýrská akademie v laboratoři zkoumala, zda „dýchání“ (pohyby) ocelových lamel pásnice mostu, které vyztužují betonovou desku, nevede k porušení svarů pásnic. Výsledek je varovný: k porušení svarů může dojít už při přejezdu 130 tisíc aut. Most přitom každý den zatíží minimálně deset tisíc tun aut nad 3,5 tuny. Test tak potvrdil předchozí varování Pošvářové.

„Žádné zadostiučinění necítím. Spíše smutek. Pokud by na ŘSD pracovali skuteční experti, kteří by byli schopní být partnerem zhotovitelů, věřím, že bychom dnes nestáli před otázkou, co s mostem dál,“ říká expertka. Ředitelství silnic a dálnic zatím konečnou zprávu Inženýrské akademie oficiálně neobdrželo. Kromě ujištění, že most je zcela bezpečný, ale tentokrát mluvčí ŘSD Martina Vápeníková připustila, že se bude opravovat. „Návrh konstrukčního řešení opravy bude povinností zhotovitele,“ uvedla mluvčí.


Čtěte také:

Lochkovský most se zase bude muset opravovat

Pošvářová bude radit ministrovi. Na ŘSD se nevrátí

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se vám zvýší splátka hypotéky při refinancování?
8 mýtů, kterým při placení sociálního pojištění nevěřte
Týkají se vás nedoplatky na daních? Pozor, exekutoři už je začali vymáhat
Budete platit daň z příjmu z prodeje nemovitosti?
Do čeho investovat, abychom ušetřili
Auta
Video: To nejlepší z Goodwood Revival 2017
Také Toyota Auris (ne)míří do terénu. Verze Freestyle přidává plasty, ale nic dalšího
Už i Hyundai přechází na uhlíková vlákna, prozrazuje nový patent
Mazda představila svou Škodu Kodiaq. Sedmimístná CX-8 ale do Evropy nemíří
Hyundai i30 N se už vyrábí. Do konce roku vznikne pouze 1450 exemplářů
Technologie
Ovladač od Nvidie způsobuje problémy. Zejména s Nočním osvětlením [Windows Insider]
Naděje v kauze drahých pamětí. Výrobci DRAM konečně investují do zvýšení kapacit
„Nejnebezpečnější“ celebritou je Avril Lavigne, tvrdí experti z McAfee
Seznam chce spustit vlastní televizní stanici. Zažádal o licenci
Úspěšný český export. Tyhle naše startupy bodují i v zahraničí
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít