Privatizace v Zálivu

21. března 2016, 00:00 -
21. března 2016, 00:00

V zemích omývaných vodami Perského zálivu se začíná privatizovat lukrativní státní majetek. Zatímco však motivem vlád v Kuvajtu a Bahrajnu je především snaha vyrovnat rozpočty, v nichž chybějí příjmy z levné ropy, v Saúdské Arábii hraje podstatnou roli i regionální soupeření s Íránem.

1 SAÚDSKÁ ARÁBIE * ministerstvo hospodářství a plánování zkoumá 146 potenciálních možností z hlediska jejich vhodnosti k privatizaci * o privatizaci 26 firem již úřad rozhodl; jsou mezi nimi letiště, nemocnice a školství

Letiště * napřed budou „korporatizována“, tj. budou provozována jako samostatný ekonomický subjekt ještě ve vlastnictví státu, poté budou nabídnuta investorům * zahraniční firmy budou moci investovat bez

účasti domácího partnera * privatizace letiště krále Chálida v Rijádu (o formě ještě není rozhodnuto) začala na počátku března; ještě letos mají být privatizovány sektory letového řízení a IT * nový terminál 5 však bude ještě předtím provozovat irská společnost Dublin Airport Authority * letiště v Džiddě a Dammámu budou následovat v roce 2017 * veškerá regionální letiště budou privatizována v letech 2018 až 2020 * 25 procent bude čítat maximální podíl lokálních investorů do těchto letišť, aby jejich zahraniční provozovatel měl zaručenou kontrolu nad provozními smlouvami

Nemocnice * vláda hodlá rozprodat aktiva v hodnotě 21,5 miliardy dolarů * zdravotnictví každoročně spolkne na deset procent státního rozpočtu (plus minus pět procent HDP) * zhruba 70 procent financování zdravotnictví jde ze státní kasy 3 BAHRAJN 5 ÍRÁN * již vláda prezidenta Ahmadínežáda (na snímku) navrhla privatizaci zhruba třetiny státních firem; 40 procent akcií měli dostat chudí lidé na venkově (za minimální cenu splatnou do deseti let) * 35 procent firem mělo jít na burzu formou IPO; pět procent akcií se mělo rozdělit mezi zaměstnance podniků; 20 procent si měla ponechat vláda; privatizace však probíhá velmi pomalu a chaoticky * parlament schválil privatizaci uvedených státních fi-rem tak, aby státu zůstal maximálně 30procentní podíl: Gulf Air (letecká společnost, 100procentní podíl vlastní stát), Alba (těžba hliníku, 69,3 procenta v rukou státu), Bahrain Airport Company, Batelco (telekomunikace), Natio nal Bank of Bahrain (stát drží 45,5 procenta) * hodnota státních podílů v těchto firmách čítá

zhruba 19 miliard dolarů * ropné firmy a okruh pro F1 zůstanou plně v rukou státu 4 JEMEN * plán na privatizaci 78 ze 160 subsektorů byl schválen jako podmínka vstupu Jemenu do WTO v roce 2014; poté v zemi vypukla občanská válka

Zdroje: Bloomberg, Deutsche Bank, IMF, Reuters, tradingeconomics.com, almonitor.com

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Čínské turbulence na trhu s kryptoměnami
Auta
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let…
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Chystá se další velký sportovní sedan. Lexus už brzy ukáže LS F s výkonem 600 koní
Technologie
GPU Vega 11 by mohlo mít 2048 shaderů, AMD s ním prý chystá Radeony RX Vega 32 a 28
Intel prý chystá už i dvoujádrové Kaby Lake-X, extrémní Core i3 pro platformu X299
Nvidia nabízí levnější Shield TV. V balení však nemá gamepad
Jedna z nejlepších hororových her je teď zdarma. Stáhněte si Outlast
Nordic Telecom letos vypne CDMA. Než vybuduje LTE, přesune zákazníky k O2
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít