Article, show

Privatizace v Zálivu

21. března 2016, 00:00 -
21. března 2016, 00:00

V zemích omývaných vodami Perského zálivu se začíná privatizovat lukrativní státní majetek. Zatímco však motivem vlád v Kuvajtu a Bahrajnu je především snaha vyrovnat rozpočty, v nichž chybějí příjmy z levné ropy, v Saúdské Arábii hraje podstatnou roli i regionální soupeření s Íránem.

1 SAÚDSKÁ ARÁBIE * ministerstvo hospodářství a plánování zkoumá 146 potenciálních možností z hlediska jejich vhodnosti k privatizaci * o privatizaci 26 firem již úřad rozhodl; jsou mezi nimi letiště, nemocnice a školství

Letiště * napřed budou „korporatizována“, tj. budou provozována jako samostatný ekonomický subjekt ještě ve vlastnictví státu, poté budou nabídnuta investorům * zahraniční firmy budou moci investovat bez

účasti domácího partnera * privatizace letiště krále Chálida v Rijádu (o formě ještě není rozhodnuto) začala na počátku března; ještě letos mají být privatizovány sektory letového řízení a IT * nový terminál 5 však bude ještě předtím provozovat irská společnost Dublin Airport Authority * letiště v Džiddě a Dammámu budou následovat v roce 2017 * veškerá regionální letiště budou privatizována v letech 2018 až 2020 * 25 procent bude čítat maximální podíl lokálních investorů do těchto letišť, aby jejich zahraniční provozovatel měl zaručenou kontrolu nad provozními smlouvami

Nemocnice * vláda hodlá rozprodat aktiva v hodnotě 21,5 miliardy dolarů * zdravotnictví každoročně spolkne na deset procent státního rozpočtu (plus minus pět procent HDP) * zhruba 70 procent financování zdravotnictví jde ze státní kasy 3 BAHRAJN 5 ÍRÁN * již vláda prezidenta Ahmadínežáda (na snímku) navrhla privatizaci zhruba třetiny státních firem; 40 procent akcií měli dostat chudí lidé na venkově (za minimální cenu splatnou do deseti let) * 35 procent firem mělo jít na burzu formou IPO; pět procent akcií se mělo rozdělit mezi zaměstnance podniků; 20 procent si měla ponechat vláda; privatizace však probíhá velmi pomalu a chaoticky * parlament schválil privatizaci uvedených státních fi-rem tak, aby státu zůstal maximálně 30procentní podíl: Gulf Air (letecká společnost, 100procentní podíl vlastní stát), Alba (těžba hliníku, 69,3 procenta v rukou státu), Bahrain Airport Company, Batelco (telekomunikace), Natio nal Bank of Bahrain (stát drží 45,5 procenta) * hodnota státních podílů v těchto firmách čítá

zhruba 19 miliard dolarů * ropné firmy a okruh pro F1 zůstanou plně v rukou státu 4 JEMEN * plán na privatizaci 78 ze 160 subsektorů byl schválen jako podmínka vstupu Jemenu do WTO v roce 2014; poté v zemi vypukla občanská válka

Zdroje: Bloomberg, Deutsche Bank, IMF, Reuters, tradingeconomics.com, almonitor.com

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Zisky mobilních operátorů? Přes 10 miliard korun ročně
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Kdy jsou vaše peníze na internetbanking v ohrožení?
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Auta
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První…
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového mistrovství
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Technologie
Podoba referenčního Radeonu RX Vega je venku. AMD ho chce stavět proti GTX 1080
Ransomware v posledních dvou letech vydělal přes 25 milionů dolarů
Chrome 60 lepí 40 děr a podporuje Touch Bar na nových Macboocích Pro
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Web si oddychne. Adobe plánuje ukončit vývoj a podporu a Flashe v roce 2020
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít