Privatizace v Zálivu

21. března 2016, 00:00 -
21. března 2016, 00:00

V zemích omývaných vodami Perského zálivu se začíná privatizovat lukrativní státní majetek. Zatímco však motivem vlád v Kuvajtu a Bahrajnu je především snaha vyrovnat rozpočty, v nichž chybějí příjmy z levné ropy, v Saúdské Arábii hraje podstatnou roli i regionální soupeření s Íránem.

1 SAÚDSKÁ ARÁBIE * ministerstvo hospodářství a plánování zkoumá 146 potenciálních možností z hlediska jejich vhodnosti k privatizaci * o privatizaci 26 firem již úřad rozhodl; jsou mezi nimi letiště, nemocnice a školství

Letiště * napřed budou „korporatizována“, tj. budou provozována jako samostatný ekonomický subjekt ještě ve vlastnictví státu, poté budou nabídnuta investorům * zahraniční firmy budou moci investovat bez

účasti domácího partnera * privatizace letiště krále Chálida v Rijádu (o formě ještě není rozhodnuto) začala na počátku března; ještě letos mají být privatizovány sektory letového řízení a IT * nový terminál 5 však bude ještě předtím provozovat irská společnost Dublin Airport Authority * letiště v Džiddě a Dammámu budou následovat v roce 2017 * veškerá regionální letiště budou privatizována v letech 2018 až 2020 * 25 procent bude čítat maximální podíl lokálních investorů do těchto letišť, aby jejich zahraniční provozovatel měl zaručenou kontrolu nad provozními smlouvami

Nemocnice * vláda hodlá rozprodat aktiva v hodnotě 21,5 miliardy dolarů * zdravotnictví každoročně spolkne na deset procent státního rozpočtu (plus minus pět procent HDP) * zhruba 70 procent financování zdravotnictví jde ze státní kasy 3 BAHRAJN 5 ÍRÁN * již vláda prezidenta Ahmadínežáda (na snímku) navrhla privatizaci zhruba třetiny státních firem; 40 procent akcií měli dostat chudí lidé na venkově (za minimální cenu splatnou do deseti let) * 35 procent firem mělo jít na burzu formou IPO; pět procent akcií se mělo rozdělit mezi zaměstnance podniků; 20 procent si měla ponechat vláda; privatizace však probíhá velmi pomalu a chaoticky * parlament schválil privatizaci uvedených státních fi-rem tak, aby státu zůstal maximálně 30procentní podíl: Gulf Air (letecká společnost, 100procentní podíl vlastní stát), Alba (těžba hliníku, 69,3 procenta v rukou státu), Bahrain Airport Company, Batelco (telekomunikace), Natio nal Bank of Bahrain (stát drží 45,5 procenta) * hodnota státních podílů v těchto firmách čítá

zhruba 19 miliard dolarů * ropné firmy a okruh pro F1 zůstanou plně v rukou státu 4 JEMEN * plán na privatizaci 78 ze 160 subsektorů byl schválen jako podmínka vstupu Jemenu do WTO v roce 2014; poté v zemi vypukla občanská válka

Zdroje: Bloomberg, Deutsche Bank, IMF, Reuters, tradingeconomics.com, almonitor.com

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody…
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Toyota Yaris GRMN zní hodně naštvaně. Na český trh dorazí začátkem příštího roku
Technologie
Asus uvádí levnější 10Gb/s síťovku. XG-C100C stojí pod tři tisíce a umí i 2,5/5,0Gb režim
Sega vdechne život starým hrám. Na mobilech zdarma vydala Sonica a další pecky
Vědci vymysleli další způsob, jak udělat foťák tenký jako papír
Seznam zruší legendární mapy. Ale ne ty, které myslíte
Tahle zahnutá výloha je ve skutečnosti obří flexibilní OLED panel od LG
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít