Příliš drahá Miss

11. ledna, 00:00 - Vladan Gallistl
11. ledna, 00:00

Ke stomilionové ztrátě firmy Luxury Brand Management miliardáře Zdeňka Bakaly výrazně přispěla nepovedená investice do tuzemské soutěže krásy

Ženská krása něco stojí. V minulosti na to doplatila řada mužů, včetně nejvýznamnějších panovníků, magnátů a jiných velikánů. A o slušné peníze připravila rovněž finančníka Zdeňka Bakalu. Jeho skupina Luxury Brand Management (LBM), která se zabývá prodejem luxusního zboží, totiž utrpěla obrovskou ztrátu, když prodávala firmu M Marketing, provozovatele soutěže krásy Česká Miss.

Při prodeji M Marketingu do rukou společnosti Czech Event Management musela skupina LBM odúčtovat oceňovací rozdíl k investici ve výši zhruba 134 milionů korun. Jinými slovy: na prodeji provozovatele soutěže krásy prodělala Bakalova skupina zmíněnou sumu.

Celou soutěž o nejkrásnější dívku Česka totiž Bakala prodal pouze za 16,2 milionu korun, a to peníze investované do firmy nepokrylo. Vyplývá to z výroční zprávy společnosti Luxury Brand Management za rok 2014, která byla zveřejněna v prosinci. Na otázky týdeníku Euro týkající se hospodaření firma neodpověděla.

Miss podnikatelka

Soutěž Česká Miss založila v roce 2004 Bakalova manželka Michaela Bakalová a pořádala ji deset let. Zajímavostí je, že Bakalová (tehdy Maláčová) se v roce 1991 stala vítězkou soutěže Miss ČR, které později začala konkurovat s Českou Miss. Spory mezi oběma soutěžemi dospěly až k soudu, u něhož se ředitel Miss ČR Miloslav Zapletal soudil s Bakalovou kvůli příliš podobnému názvu. Soudy ale daly za pravdu Bakalové. Obě soutěže krásy se nakonec v roce 2011 sloučily pod M Marketing.

Nakonec po deseti letech Bakalová svět soutěží krásy opustila, když se LBM zbavil firmy M Marketing. „Rozhodnutí o prodeji České Miss souvisí se záměrem společnosti Luxury Brand Management věnovat se především rozvoji obchodu s luxusním zbožím,“ komentovala transakci tehdejší ředitelka LBM Martina Matoušková. Nutno dodat, že se LBM zbavil dlouhodobě ztrátového podnikání.

Ztráta z prodeje M Marketingu významně přispěla k tomu, že hospodaření společnosti Luxury Brand Management skončilo v roce 2014 v obří ztrátě 315,7 milionu korun. Jde o dramatické zhoršení oproti předchozímu roku, kdy skupina dosáhla čistého zisku ve výši 135,8 milionu.

Kromě ztráty z prodeje M Marketingu se na výsledku podílelo rovněž jednorázové zaúčtování převzatých společností a vyšší tvorba opravných položek k pohledávkám. Skupině LBM navíc klesly výrazně tržby z 806,3 milionu v roce 2013 na předloňských 730,2 milionu korun. Náklady skupiny se však zvýšily.

V roce 2014 ale Bakalovo luxusní impérium nejen krvácelo na prodejích, ale rovněž nakupovalo. Za třicet milionů společnost Luxury Brand Management dokoupila desetiprocentní podíl ve společnosti Prospekta Moda CZ od Lenky Vejvalkové. Za 52 milionů pak získala podíl ve výši třiceti procent ve firmě John Grove & partners od podnikatelů Vladana Hájka a Jana Zvady.

Luxury Brand Management prodává luxusní zboží ve čtyřech středoevropských zemích. Drtivou většinu tržeb – 686,7 milionu korun z celkové výše 730,2 milionu – nicméně realizuje skupina na tuzemském trhu.

Uhlí a luxus

Do portfolia LBM patří luxusní značky Hublot, Audemars Piguet, Vertu, Tag Heuer, Salvatore Ferragamo, Zegna nebo například Bottega Veneta. Podle poslední zveřejněné výroční zprávy je jediným vlastníkem skupiny finančník Zdeněk Bakala.

Ten se loni dostal do centra dění kvůli potížím černouhelné společnosti OKD, kterou spoluvlastní přes nizozemskou firmu New World Resources (NWR).

Té ovšem reálně hrozí krach, což by následně ohrozilo tisíce pracovních míst na Ostravsku. Vlastníci firmy proto tlačí na vládu, aby ji zadotovala. Podle dostupných informací požadovali nemalou sumu – přes tři miliardy korun. A to poté, co z NWR vytáhli miliardy korun na dividendách. Bakala proto není v Česku populární postavou.

Kritika se na jeho hlavu snesla i kvůli prodeji firmy RPG Byty, která představuje 43 tisíc někdejších hornických bytů. „Pan Bakala znovu porušil slib, že byty prodá nájemníkům za zvýhodněnou cenu,“ opřel se kvůli tomu do finančníka prezident Miloš Zeman. Do Bakaly se však pustil rovněž premiér Bohuslav Sobotka, který stál v době prodeje menšinového podílu OKD v čele ministerstva financí.

Bakalovo podnikání s luxusem

Hospodaření společnosti Luxury Brand Management

(v milionech korun)

Rok Tržby Výsledek hospodaření

2012 348,3 –64,2

2013 806,3 135,8

2014 730,2 –315,7

Zdroj: Výroční zprávy Luxury Brand Management

O autorovi| Vladan Gallistl, gallistl@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče