Prémiový monster truck

16. dubna 2016, 00:00 -
16. dubna 2016, 00:00

Po unikátní šestikolce 6x6 začal Mercedes prodávat jen o něco méně extrémní verzi kultovní třídy G

Mercedes-Benz G 500 4×42 má výkon jako sportovní kupé, ale z nuly na sto akceleruje nanejvýš tak rychle jako slušnější Passat. Stojí víc než sportovní G 63 AMG a jezdí za dvacet litrů, ale na klikaté silnici s ním nebudete rychlejší než s obyčejným rodinným autem. Světlou výšku má jako traktor, ovšem v rozbláceném terénu vás stejně zastaví kompromisní vzorek pneumatik. Tak k čemu tohle auto vlastně je?

Aby dělalo radost. Radost z toho, že si můžete koupit nepraktickou hračku za cenu domu. Radost z pohledu na absurdně přehnané proporce připomínající monster trucky. Radost ze syrového burácení výfuků vyvedených efektně pod vysoké prahy. A zejména radost z volné jízdy terénem.

POCTIVÝ TERÉNNÍ HARDWARE

Standardní třída G platí za terénní ikonu, ale ve srovnání s modelem 500 4×42 jsou její běžné verze jen načinčaná městská SUV. Se světlou výškou 45 centimerů a brodivostí rovný metr připomíná tohle monstrum spíš vojenskou techniku než osobní auto.

Od standardního G 500 se umocněná verze liší zejména konstrukcí podvozku. Tuhé nápravy s portálovými převody (díky nim může být osa kol hluboko pod osou nápravy) doplňují zdvojené pružicí a tlumicí jednotky s nastavitelnými tlumiči pérování. Rozchod rozšířený o 299 milimetrů v kombinaci s obřími pneumatikami (325/55 R22) je tím, co dává této třídě G vzhled monster trucku. Samozřejmostí je redukční převodovka a uzávěrky všech tří diferenciálů.

Základní konstrukce s karoserií usazenou na žebřinovém rámu i hnací ústrojí odpovídají modelu G500. Pod hranatou lichoběžníkovou kapotou tedy pracuje dvěma turbodmychadly přeplňovaný vidlicový čtyřlitrový osmiválec o výkonu 310 kilowattů (422 koní) a točivém momentu 610 newtonmetrů.

NA CESTÁCH ŽÁDNÁ IDYLA, ZATO V TERÉNU…

Zatímco model G 500 (sám o sobě žádný zázrak účinnosti) zrychlí na 100 km/h za 5,9 sekundy, 4×42 potřebuje o čtvrtinu delší čas (7,4 sekundy). Pocity při jízdě tomu odpovídají. Na sešlápnutí plynu reaguje auto halasným rykem, který mnohem víc než „digitální“ bručení motorů AMG připomíná drsný sound tradičních amerických osmiválců, ale že by vám zrychlení vyrazilo dech, to se opravdu říct nedá. To vás o něj spíš připraví pohled na ukazatel spotřeby, která i při zcela civilních rychlostních průměrech dosahuje zcela necivilních hodnot okolo dvaceti litrů.

Popsat jízdní chování Mercedesu G 500 4×42 na silnici je mnohem snazší než vystihnout celkový dojem z jízdy. Mechanická přilnavost je díky šířce rozchodu i samotných pneumatik překvapivě slušná. Limitující faktory při pokusech o svižnou jízdu na českých okreskách jsou dva: fyzické rozměry vozu a nepřesnost směrového vedení, která je výslednicí mnoha faktorů od konstrukce řízení přes konstrukci náprav a zdvihy pérování až po vzorek pneumatik.

V kombinaci se setrvačným momentem rozdováděného kolosu tak zažijete nejednu pernou chvilku, když neodhadnete profil zatáčky nebo se budete chtít vyhnout protijedoucímu náklaďáku.

Tohle vážně není žádné AMG.

A nepředstavujte si ani kdovíjaký komfort. Na dálnici musíte akceptovat pestrou směs všelijakých jízdních hluků vyluzovaných hnacím řetězcem, odvalováním masivních pneumatik a zejména nepravidelným obtékáním vzduchu okolo členité karoserie. Na průměrně rozbitých okreskách zase žebřinový rám přenáší otřesy od nerovností k cestujícím způsobem, který vám připomene, proč lidé tak ochotně přesedli ze všech těch patrolů, landcruiserů a pajer do změkčilých SUV se samonosnými karoseriemi.

Přesto přináší jízda tímto terénním gigantem silný zážitek. Trůníte tak vysoko, že dokonce i na řidiče rangeroverů hledíte z výšky.

Interiér unikátním způsobem kombinuje luxusní prvky jako karbon a kůži se strohostí základní koncepce (mělká palubní deska, tenké dveře). A co si budeme nalhávat, nemalá část dobrého pocitu pramení i z toho, jak na vás ostatní koukají. Někteří pobaveně, jiní užasle, další snad trochu závistivě – ale že by průjezd Mercedesu G 500 4×42 prošel bez povšimnutí, toho se vážně bát nemusíte.

A v terénu? V době našeho kratičkého testu bylo všude mimo asfalt extrémní mokro, zatímco kompromisní pneumatiky auta by chtěly jezdit spíš po prašných nebo kamenitých, ale raději suchých úsecích. S koly obalenými lepkavým bahnem je totiž nakonec úplně jedno, kolik máte centimetrů světlé výšky a uzamykatelných diferenciálů. Také poměrně tuhé nastavení podvozku se hodí víc na rychlé offroadové přejezdy než do nejhlubších pastí trialových areálů. Takže ne do lesa (kde je to stejně většinou nelegální) a ne krokem, ale raději někam na polní cestu – a pořádně mu naložte.

Pak je nadopované géčko ve svém živlu.

A čím je cesta vykotlanější, nepravidelnější a rozježděnější, tím lépe. Bez námahy a lehce se žene po nerovném podkladu rychlostmi, jakými se s normálními auty jezdí po normálních silnicích. Hladce se přenáší přes hluboké brázdy, ignoruje příkopy, a když se na ostřejším horizontu nadlehčí, zdvojené tlumiče ho usadí zpátky k matičce zemi s nenuceností, která naznačuje, že tenhle podvozek je dělaný na skákání v dunách. Zkrátka taková bugina, jenom trochu vypiplanější. A dražší.

HRAČKA ZA ŠEST MILIONŮ

Třída G od Mercedesu je obecně drahé auto. I nejlevnější G 350d s dieselovým šestiválcem stojí 2,4 milionu, G 500 je o dalších čtyři sta tisíc dražší. A toužíte-li po verzi G 63 AMG, musíte vysázet na stůl dokonce 3,8 milionu korun. I to je ale oproti G 500 4×42 hotová láce. Tohle auto totiž stojí 4 999 000 korun bez DPH, což po připočtení daně z přidané hodnoty dělá krásných 6 048 790 korun.

Za takové peníze se dá koupit Lamborghini. Což, když se nad tím zamyslíte, je docela výstižný příměr. I „lambo“ je v běžném provozu dost nepraktické. Také má obscénní náklady – nejen ty pořizovací, ale i provozní. Také s ním, slovy běžných českých motoristů, „u nás stejně není kde jezdit“. A přece dobře chápeme, proč si někdo to lambo pořídí. Některé životní radosti zkrátka nelze poměřovat racionálními měřítky běžného všednodenního pachtění… ?

HODNOCENÍ

fascinující vzhled

výhled jako z kamionu

průchodnost v terénu

kompromisní vlastnosti na silnici

do běžné garáže se nevejde

TECHNICKÉ ÚDAJE

(hodnoty udávané

výrobcem)

Motor:

V8 4,0 l, 310 kW, 610 Nm

0–100 km/h: 7,4 s

Max. rychlost: 210 km/h

Hmotnost: 3021 kg

Kombinovaná spotřeba:

13,8 l/100 km

Cena: 6 048 790 Kč

O autorovi| Jiří Červenka • spolupracovník redakce

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít