Prazdroj chtějí Asahi i maďarský MOL

14. listopadu 2016, 00:00 - OST
14. listopadu 2016, 00:00

Pivovarnický gigant AB inBev uzavřel první kolo nabídek, hlásí se šest investorů

Radegast, Gambrinus, Velkopopovický Kozel ani Pilsner Urquell dlouho ležet nezůstanou. O značky Plzeňského Prazdroje projevilo zájem nejméně šest investorů.

Jak uvedla agentura Reuters, společnosti Anheuser-Busch InBev poslala svou předběžnou nabídku japonská skupina Asahi i PPF českého miliardáře Petr Kellnera.

Na seznamu kromě nich figuruje i americký investiční fond Bain Capital, který se spojil s evropským Adventem, společný postup zvolily i fondy KKR a Mid Europa Partners. Švýcarsko-kanadské spojenectví vytvořilo partnerství firmy Jacobs Holdings s penzijním fondem PSP Investments. A východoevropské řešení přináší kooperace maďarské energetické skupiny MOL s polskou pojišťovnou PZU a výrobcem džusů Maspex Wadowice Group. Nikdo z těchto potenciálních zájemců se zatím nechce ke zprávám agentury Reuters vyjadřovat. Nicméně se očekává, že nabídek bude nakonec ještě víc.

Jak už psal týdeník Euro letos v červenci, ze seznamu možných kupců nejde vyškrtnout ani české byznysmeny Tomáše Němce a Oldřicha Šlemra. Koncem loňského roku prodali gumárenskou společnost ČGS Holding švédské firmě Trelleborg za zhruba 31 miliard korun. K nákupu nabízených pivovarů ale potřebují daleko více peněz, které by mohli získat spoluprací se zakladateli Avastu Eduardem Kučerou a Pavlem Baudišem, o níž se v posledních týdnech spekuluje.

Skupina AB InBev se ovšem nezbavuje jen českých značek. Evropské regulační úřady její loňskou fúzi s rodinou SABMiller podmínily prodejem některých nově nabytých pivovarů. S Plzeňským Prazdrojem jsou proto k mání i polské značky Tyskie a Lech, slovenský Topvar, maďarský Dreher a rumunský Ursus. Hodnota celého balíku se pohybuje kolem 150 miliard korun.

A dělit se pravděpodobně nebude.

„Belgičané (AB InBev - pozn. red.) si uvědomují, že kdyby prodali jen Prazdroj, zbytek skupiny si už nikdo nekoupí. K prodeji bude buďto všechno, nebo nic. Je to podobná situace jako v řeznictvích před rokem 1989.

Kdo chtěl svíčkovou, musel si přikoupit i bůček, protože řezník věděl, že samotný bůček neprodá“ prohlásil už dříve Jan Veselý, pivovarský analytik a bývalý předseda Českého svazu pivovarů a sladoven. •

Mohlo by vás zajímat

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

  • Největší mýty o bolesti zad

  • Profesor Sameš: Porucha lícního nervu není legrace

  • Rekola mění dopravu v českých městech

  • Roman Šmucler: Češky jsou posedlé zvětšováním prsou

  • Vinař Pavel Chrást: Víno se v Česku předražuje

  • Finance.cz pozvaly klienty na curling

  • Adam Hazdra: Třetina lidí je v práci nespokojených

Hry pro příležitostné hráče