Praha ve jménu chodce

29. září 2014, 00:00 - Hana Boříková
29. září 2014, 00:00

Po desetiletích přizpůsobování města autům dostanou nově přednost pěší

Není snad v Praze diskutovanější a emotivnější téma, než je doprava.

S blížícím se otevřením dvou monstrózních děl – tunelu Blanka a pokračování trasy metra A, které dohromady spolkly 60 miliard korun – jde navíc o téma vysoce aktuální. Nelze než s úlevou kvitovat, že u lidí odpovědných za plánování dopravní infrastruktury, kteří vystoupili na konferenci týdeníku Euro s mottem Budoucnost dopravních staveb v Praze, je patrný odklon od megalomanie směrem k šetrnosti. Městské investice by měly konečně dělat dobře i chodci, nejen řidiči automobilu. Radnice po velkém dopravním mejdanu let minulých je, zdá se, schopna reflexe změn v příjmech, ale i ve společnosti. Dnešní přístup k plánování sami jeho aktéři definují tak, že by se dopravní infrastruktura měla chovat šetrněji k městské pokladně, k městským prostorům a k životnímu prostředí.

Návrat k přirozenosti „V centru Prahy individuální doprava dál neroste. Pohodlí už neznamená sedět v zácpě sám v autě a poslouchat rádio. Paradigma se otáčí.

Centrum by mělo být dobře dostupné MHD a město by mělo být průchodné především pro pěší,“ soudí primátor Tomáš Hudeček. Změny trendů jsou patrné i v USA, Mekce automobilismu, kde se hovoří o období „post driving boom“. „S tím souvisí i mnohem větší tlak měst na zvýšení kvality života v nich. V New Yorku změna priorit nejprve vyvolávala obavy, výsledkem byl však velmi pozitivní ohlas a ekonomický benefit. Povedeným příkladem je přetvoření dříve rušné dopravní tepny na Times Square na pěší zónu,“ dodal Marek Zděradička, ředitel kanceláře infrastruktury a krajiny Institutu plánování a rozvoje.

Praha má snad definitivně automobilový boom za sebou. Dnes už je v metropoli 67 procent cest „vykonáno“ ekologicky šetrnými způsoby. Pěšky lidé dojdou ve 23 procentech případů, 43 procent připadá na veřejnou dopravu, kolo využije cestující zatím pouze v jednom procentu a na automobily připadá 33 procent. Soudě podle statistik, automobilový vrchol znamenala léta 1990 až zhruba 2010, kdy doprava narostla trojnásobně. Následovaly meziroční poklesy a experti soudí, že se trend vývoje změnil.

Novým přístupem města bude tedy návrat k „normálnosti“: ke klasickému městskému řešení ulic a náměstí s cílem zvýšit průchodnost a prostupnost města, kde pěší dostanou prioritu, což by mělo mít dopad i na kvalitu venkovního prostoru. Město proto nedávno schválilo Manuál pro tvorbu veřejných prostranství. Dalším bodem by mělo být odstraňování a prevence vzniku bariér, které jsou vlastně klasickému městu cizí. „Chodec nesmí být vnímán tak, že vždycky ‚nějak projde‘. Město musí být vytvářeno a přetvářeno z pohledu chodce,“ vysvětluje Zděradička.

Konečně déčko Zděradička ovšem zároveň upozorňuje, že změna přístupu neznamená rezignaci na investičně náročnější akce, které jsou plánovány desítky let. Jen je třeba je přehodnotit a určit jim prioritu. Tu jasně pojmenoval primátor Hudeček: je jím dlouho odstrkovaná trasa metra D. Ta se měla začít stavět již před osmi lety. Místo ní ovšem dostala přednost zelená linka do Motola za 22 miliard korun.

„To je plánovací zločin, za který by měl někdo, když ne fyzicky, tak alespoň politicky trpět,“ poznamenal v sále bývalý primátor Jan Kasl.

Praha bude mít v následujících letech k dispozici na investice do dopravy zhruba pět miliard korun ročně, což je o polovinu méně než v minulých letech. To znamená, že si bude muset vybrat jednu strategickou investici. „Jen část trasy metra D z Písnice na Pankrác bude stát i s DPH 60 miliard, následně ji bude potřeba protáhnout do centra města.

Když všechno dobře půjde, kopne se do země v roce 2017,“ je přesvědčen Hudeček.

Bolestivé téma vnějšího obchvatu, který výrazně uleví metropoli, vyvolalo mezi diskutujícími jako obvykle dlouhou debatu. Praha se zářijovou aktualizací Zásad územního rozvoje konečně zbavila černého Petra, na tahu je nyní stát. Ministerstvo dopravy mezitím začalo zvažovat nové trasování okruhu, což by podle Zděradičky znamenalo, že okruh nebude hotový ani v roce 2050.

O autorovi| Hana Boříková, borikova@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jaké je zadlužení českých domácností?
Nejzadluženější státy světa
Když v cizině nabouráme, nebo nám auto ukradnou
Srovnaní cen potravin, nápojů a taxi v nejoblíbenějších dovolenkových destinacích
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Auta
BMW slaví 40. let řady 7 výroční edicí. Vznikne pouze 200…
Test ojetiny: Ford Mondeo je už v letech a nabídka pěkných aut se zmenšuje
Porsche připravuje Boxster a Cayman GTS. Čtyřválcový motor ale zůstane
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec první BMW
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Technologie
Lenovo na výstavě Tech World 2017 znovu předvedlo ohýbací tablet [video]
Šestnáctijádro Intel Core i9-7960X by mohlo mít frekvenci 2,5 GHz, našlo se v Geekbench
Archos 50 Saphir: odolný obrněnec s velkým akumulátorem (recenze)
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít