Praha splatí tramvaje později. Musí ale odebrat všechny, jež objednala

05. května 2014, 06:51 - Hana Boříková
05. května 2014, 06:51

Až dvě miliardy korun má Dopravnímu podniku hlavního města Prahy (DPP) ušetřit dodatek ke sporné smlouvě na 250 tramvají se Škodou Transportation, jehož uzavření spěje do finále.

Nadšení z toho, že DPP nemusí kvůli mnohamiliardovému závazku zdražit jízdné nebo skončit v insolvenci, však poněkud kalí skutečnost, že avizovaná úspora konečnou cenu vlastně vůbec nesrazí. Hlavního cíle vyjednávání – snížení objemu dodávky poruchových souprav za více než devatenáct miliard – se totiž dosáhnout nepodařilo.

Důvod k oslavě tak kromě plzeňské Škodovky mají hlavně soukromí arbitři Radek Šnábl a Filip Rybín, které si dopravní podnik najal. „Odměna činí přibližně 0,8 až čtyři procenta z uspořené částky v závislosti na tom, ve které konkrétní oblasti bude úspora realizována,“ uvedl mluvčí DPP Jiří Štábl s tím, že provize je zastropována částkou v jednotkách milionů korun. Podle zákona o veřejných zakázkách to může být nanejvýš deset milionů.

Šnábl – známý jako „Kalouskův arbitrážní dobrman“ – a zástupce zbrojních firem Rybín, kterého média označila za „nájezdníka“ v případě podivného konkurzu OP Prostějov, se v minulosti již profesionálně setkali. Bylo to v arbitrážích proti státu, kdy ještě stáli na opačných stranách. Oba shodně tvrdí, že zakázka pro DPP je pro ně spíše otázkou prestiže než finanční odměny. Prý ani netuší, jak vysoká nakonec bude.

Konečná dohoda by měla být stvrzena nejspíš v květnu, potvrdil mluvčí DPP Štábl. Dodatek ke smlouvě má mít tři části. Ta stěžejní obnáší rozklad financování – od příštího roku bude dopravní podnik platit jen polovinu splátek, zhruba 1,1 miliardy ročně. Škodovka druhou polovinu rozloží na léta 2018 až 2022, navíc převezme náklady financování. Pravděpodobně se bude opět angažovat Česká spořitelna. Podrobnosti se ale ještě dolaďují.


Celý článek najdete v dnešním vydání týdeníku Euro


Čtěte také:

DPP od Škody Transportation zřejmě odebere méně tramvají

Škodovka dodávky tramvají pro Prahu nesníží, jen rozloží splátky

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče