Potřebujeme 6,5 miliardy

12. září 2016, 00:00 - Vadim Fojtík
12. září 2016, 00:00

O prodeji celé skupiny jsme nikdy nemluvili, tvrdí Světlík Majitel Vítkovic Jan Světlík hledá možnosti, jak některé ze svých společností dostat z krize. "V každém případě hledáme strategické partnery. Zájemci jsou, na jejich zveřejnění je ale příliš brzy," říká Světlík.

* Kde jsou podle vás hlavní příčiny ekonomických problémů firem patřících do holdingu Vítkovice, mimo jiné Vítkovice Power Engineering?

Celá skupina Vítkovice se dá zjednodušeně rozdělit do čtyř uskupení firem - jsou to teplé procesy, studené procesy, služby a láhve. Každá z těchto skupin má nějaký ekonomický cyklus. My teď máme problém ve studených procesech, tedy v jedné čtvrtině celé skupiny, kde se nám nepodařilo souběhem mnoha okolností vyřešit VPE. Dvě menší dcery, Gearworks a Envi, jsou provázány jednak na VPE, jednak je do kolen dostala nájezdnická kampaň obchodníků s pohledávkami, rozjížděná mediálně a přes insolvence. To nás ohromně poškodilo. Rok a půl jsme se nemohli zbavit insolvence na Vítkovice, a. s. - pro 400 tisíc korun! Pak přišly tlaky na VPE, Mechaniku a Gearworks. Mechanika je mimo insolvenci, soud ji zamítl. Ke Gearworks je teprve nařízeno jednání. VPE chystá reorganizační plán a jeho dcera Envi má povolenou reorganizaci. Zbytek, tedy ty další tři čtvrtiny skupiny, jede a nabírá na tempu.

* Ale čtvrtině firem se moc nedaří VPE doplácí na snížení investiční aktivity našich zákazníků - to je dáno vývojem cen ropy, ale i dovozy čínské oceli za nízké ceny. Navíc se prakticky nic neděje v tuzemské energetice a třeba zrušený tendr na Temelín nás vyřadil ze zahraničních jaderných projektů, na kterých jsme byli předběžně domluveni s účastníky tendru. K tomu se přidaly problémy tureckého investora Adularya - původní privátní investor elektrárny měl potíže s plněním podmínek ČEB a banka kvůli tomu pozastavila profinancování. Nově je investor pod státní správou a my teď budeme s touto správou jednat o tom, jak lze v projektu pokračovat.

První blok jsme dostavěli a zprovoznili, druhý je hotový. Najíždění ale není možné bez dalších dohod o celém projektu. Čili se o tom bude jednat.

* Jak hodláte současné potíže řešit?

Chystáme reorganizaci pro VPE, jednáme s bankami o uvolnění financování na projekty, které jsou na stole a pod smlouvami.

Také budeme tlačit na rychlou obrátku zakázek a peněz s tím, že samozřejmě musíme sáhnout do nákladových položek a produktivity na VPE. Dcery, které máme v karanténě, ale chceme nechat v chodu.

I na ostatní samozřejmě dopadá nedůvěra trhu, ale tu musíme překonat. Uzavíráme nové kontrakty s tradičními zákazníky, jednáme s bankami, aby nám tyto věci profinancovaly a poskytly bankovní záruky.

Potřebujeme zhruba šest a půl miliardy korun, tedy ne 13, ne 11 ani osm, jak se psalo. Máme divestiční program, prodáváme zbytečný majetek i některé zbytné dcery.

Budovy, pozemky. Na těchto prodejích už pár měsíců pracujeme. O některé pozemky má zájem město, další věci jsou atraktivní pro developery.

* Uvažujete za současné situace o prodeji některé z firem z uskupení, případně celého holdingu?

O prodeji celé skupiny jsme nikdy nemluvili. Zvažoval se prodej dvou dcer pod Vítkovice, a. s., konkrétně Hutních montáží a Gearworks. Zatím ale není rozhodnuto, možná se k záměru ještě vrátíme.

V každém případě hledáme strategické partnery.

* Hovoří se o předběžném zájmu KKCG, Martina Ulčáka a dalších…

My se nebráníme tomu, aby některé dcery našly strategického partnera. Já v tom nevidím nic špatného. I proto jdeme cestou reorganizací. Podle nás to dává větší šanci jak věřitelům, tak případnému stratégovi získat fabriku, která pošlape a po uzdravení bude vydělávat.

O autorovi| Vadim Fojtík fojtik@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Česko - nová brána japonských investic do EU?
Paradoxy životního pojištění: Češi se bojí úrazů, největším rizikem jsou ale nemoci
8 mýtů o zdravotním pojištění
Kolik stojí dítě v první, druhé a třetí třídě
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Auta
Opět na scéně. Umělý benzín má zachránit spalovací motory
Opel si připravil pro Frankfurt tři světové premiéry. Překvapením nebude ani jedna
Ferrari Portofino nahrazuje Californii. Má čtyři sedačky a jede 320 km/h
Harley-Davidson drasticky překopal nabídku, Dyna a Softail splynuly v novou řadu
Hyundai i30 N: Krátké svezení s dalším korejským dítětem Alberta Biermanna
Technologie
Konsolidujte těžbu! Asus vyrobil pro kryptokopy monstrózní desku s 19 sloty PCI Express
Budoucí mobily budou mít vzadu hned tři velké objektivy
Zoner Photo Studio bylo příliš levné, proto tvůrci u verze X zavedli předplatné
Internet si při zatmění Slunce ulevil. Američané vyšli ven a koukali na oblohu
Asus uvádí monitory s technologií ELMB. Low motion blur konečně i pro LCD s FreeSync
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít