Poště rostou náklady, upozorňuje asociace

24. listopadu 2014, 00:00 - (ker)
24. listopadu 2014, 00:00

POŠTOVNÍ SLUŽBY Česká pošta musí vysvětlovat svá ekonomická data. Citlivé je to obzvláště nyní, když bojuje o to, aby stát nalil peníze do kompenzačního fondu, ze kterého platí mimo jiné objednaný rozsah poboček a služeb. Z čísel, jež podnik sám posílá do statistik Světové poštovní unie, vyplývá, že služby pošty nejsou tak ztrátové, jak to na první pohled vypadá.

Podle údajů mapujících období mezi roky 2008 a 2012 rostly podniku provozní výnosy o 2,8 procenta, o 1,8 procenta pak rostl počet listovních zásilek (ve výpočtu jsou zahrnuty i letáky a balíky). Provozní náklady ale vzrostly o 5,5 procenta, a to v období, kdy inflace byla minimální. Pošta navíc zvýšila ceny základních služeb nejméně o 25 procent.

„Někde musejí být náklady, které nejsou na první pohled vidět. Podle mého názoru je potíž třeba v nízkých cenách, které pošta nabízí korporátním zákazníkům,“ říká místopředseda Asociace poštovních služeb Petr Angelis. Zatímco lidé posílají dopis za 13 korun, firmy dosahují na daleko nižší ceny. V některých případech na dokonce neúměrně nízké. Český telekomunikační úřad za to poště letos vystavil pokutu, šlo o konkrétní případ dopisů pro zákazníky Teska z roku 2012.

Pošta se brání tím, že její ceny jsou standardní.

„Ten výrok není ničím podložený,“ reaguje mluvčí pošty Matyáš Vitík na slova místopředsedy asociace. Česká pošta zaznamenává podle svých údajů každoroční pokles listovních zásilek o osm až deset procent.

Rozdíl v číslech je podle ní způsoben odlišným výpočtem Světové poštovní unie.

Pošta své klesající zisky ospravedlňuje také celkovou situací na trhu. Na listovních zásilkách jí každý rok ubývá 700 milionů na tržbách.

Zisk pošty se v posledních letech pohybuje kolem tří set milionů korun, což je při tržbách 19,7 miliardy téměř nulový výsledek. Poštu také zatěžuje, že musí hradit náklady na šíři poboček a kvalitu doručování, stanovené jí takzvanou univerzální službou, kterou si u ní objednal stát. Celkové náklady spočítala na 1,8 miliardy a bojuje o to, aby je stát proplatil. Ministr financí ale nejprve chce, aby pošta hledala úspory a nové způsoby, jak vydělávat.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Jak napsat správně CV, aby vás pozvali na pohovor
Jak přijímat a posílat balíky do zahraničí aneb kdy se platí DPH a clo?
Která 3 slova zachránila před pěti lety euro?
Auta
BMW Z4 Concept byl neoficiálně odhalen těsně před premiérou…
Hyundai ukázal nástupce vodíkového crossoveru ix35. Příští rok dorazí také do Evropy
Volvo, Peugeot, Fiat a další vynechají autosalon ve Frankfurtu. Jsou to pro ně vyhozené peníze
Měření rychlosti na D1 v úseku Psáře – Soutice bezpečnost nezlepšilo a policie i MDČR to ví
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá, praktické ale moc není
Technologie
Další pohroma v cenách grafických karet na obzoru. GDDR5 tento měsíc zdražila o 30 %
Bitcoin přišel o rekord. Kryptoměnou Ethereum už proudí více transakcí
ČTÚ chce regulovat. Zjistil, že si mobilní operátoři málo konkurují
AMD vydalo speciální ovladač pro horníky. Zrychluje těžbu Etherea na Radeonech
Firefox x64 už je pro uživatele Windows výchozí. Je bezpečnější a stabilnější
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít