Article, show

Poslední svého druhu

01. prosince 2014, 00:00 - Michal Půr
01. prosince 2014, 00:00

Land Rover Defender můžete jen milovat, nebo nenávidět. Nic mezi tím neexistuje

Dokážete si představit, že byste šli do autosalonu mladoboleslavské Škodovky a koupili si tam prakticky nezměněný model Tudor (začal se vyrábět v roce 1946)? Šílená představa. Pokud si ovšem plánujete koupit Land Rover Defender, něco podobného vás čeká. Defender se nepřetržitě vyrábí už od roku 1948 a přiznejme si, že zase tolik se na první pohled nezměnilo. Konec se však nezadržitelně blíží – poslední vyjede z fabriky v prosinci roku 2015.

Většinou testujeme auta, která se na trhu objevila poměrně nedávno, ale tady jsme udělali výjimku, otestovali jsme auto, které je na trhu nejdéle ze všech.

Jeden britský vtip říká, že konec světa přežijí jen dva druhy – švábi a Defender. Něco na tom bude. Automobilovou ikonu jsme protáhli nekompromisním terénem a závěr je jasný – řidič je na tom po jízdě výrazně hůř než auto. Defender (testovali jsme verzi 110, tedy tu s delším rozvorem) prošel v minulosti mnoha facelifty, posledním v roce 2013. Pro pohodlí řidiče a cestujících se udělalo mnoho, ale stále ne dost.

Posezení pro Quasimoda Při nástupu do vozu je nutné mít na paměti, že za volantem musíte zaujmout shrbenou polohu, kterou jsme v redakci pojmenovali „jako zvoník od Matky Boží“. Z pedálů vyosených doleva nejspíše zešílíte. Pokud ne, po delší cestě budou vaše kolena trpět. Doporučujeme občas přibrzďovat levou nohou, pravou to někdy hodně bolí. Pravá noha ovšem nebude trpět jen kvůli pedálům. Během jízdy se musí neustále seznamovat s nejhůře umístěnou ruční brzdou v dějinách automobilismu. Netrpí ovšem jen nohy. Levou ruku si nemáte kam opřít, přičemž s ní při zatáčení neustále budete mlátit o dveře. Šli jsme cestou nejmenšího odporu – stáhli jsme okénko a jezdili s rukou vystrčenou ven. Dělají to tak všichni řidiči Defenderu, takže mezi nimi nebudete působit jako blázen. Kabina je hodně stísněná, ale vpředu a na první řadě zadních sedadel se můžete usadit vcelku pohodlně.

Překvapí i poměrně slušné vedení, které se v těžkém terénu hodí. Do druhé řady zadních sedadel (u modelu 110) posaďte tchyni. Už nikdy si vás nedovolí pomlouvat u manželky.

Hrozba, že by se musela znovu svézt úplně vzadu, zaručeně zabere. Jízdu po silnici nemá moc smysl hodnotit. Tady Defenderu konkurence ujela zhruba před 30 lety. Vznětový motor o objemu 2,2 litru je sice poměrně dobře odhlučněný a pružný, ale jízdní vlastnosti jsou strašné. Řízení je necitlivé, volant má velkou vůli, v zatáčkách se budete bát už při rychlostech nad 30 km/h. Na dálnici je do 110 km/h jízda poměrně snesitelná. Víc ovšem v Defenderu jezdí jen šílenec, brzdy mají totiž poměrně pomalý nástup.

Nepotěší vás ani cena, která je v podstatě absurdně vysoká. Za nejlevnější vůz zaplatíte 792 tisíc korun. Jde o cenu s kratším rozvorem, která vypadá mnohem lépe. Delší verze 110 vás vyjde na minimálně 867 tisíc. Není tak sexy, ale pokud chcete Defender zejména na práci, její užitná hodnota je citelně vyšší. Příplatkovou výbavou bychom se tolik nezabývali. Zaprvé je velmi drahá a zadruhé ji nejspíš ani nepotřebujete. Všechno stejně vypadá rustikálně a pár „vymožeností“ navíc na tom nic nezmění.

Cestou necestou Přes to všechno můžete Land Rover Defender milovat. Má mimo jiné obrovské charisma a lidé se za vámi budou otáčet stejně jako za nedávno testovaným Bentley. Získá si vás ovšem jízdními vlastnostmi v terénu. Nepřišli jsme na nic, co by nevyjel. Když někde zůstanete viset, použijte redukci, když budete mít problémy i potom, pomůže vám uzávěrka diferenciálu. Často si říkáte, jestli to je ještě vůbec auto. Cítíte se v něm jak v tanku, s tím rozdílem, že z Defenderu máte velmi dobrý výhled a přesně víte, kde se jednotlivé části vozu nacházejí. V tom vám pomáhají i ostré hrany karoserie. Brody zvládá vůz opravdu s bravurou a voda může klidně sahat do poloviny dveří.

S Defenderem je život velmi jednoduchý.

Ukážete na mapě bod a jedete. Může vám být jedno, jestli k němu vedou silnice, nebo nevedou. Upřímně je mnohem lepší, pokud tam nejsou. Většina lidí si jej kupuje, protože to je skvělý pracovní nástroj do těžkých podmínek.

Je v něm ovšem i kousek romantiky. Je to auto, které by vám mohlo změnit život. Zvednout vás od televize a vyhnat vás za dobrodružstvím. Na silnici je to v podstatě nekonkurenceschopný krám, ale tam, kde silnice končí, je to stále král. l

hodnocení prostupnost terénem charisma zastaralost nesnesitelné jízdní vlastnosti na silnici nepohodlná pozice řidiče cena Land Rover Defender 110 TD4 SW Objem motoru 2179 cm3 Palivo nafta Výkon motoru 90 kW Průměrná spotřeba 11,1 l/100 km

Na silnici je to v podstatě nekonkurenceschopný krám, ale tam, kde silnice končí, je to stále král.

O autorovi| Michal Půr • pur@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost, nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Auta
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První…
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového mistrovství
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Technologie
Podoba referenčního Radeonu RX Vega je venku. AMD ho chce stavět proti GTX 1080
Ransomware v posledních dvou letech vydělal přes 25 milionů dolarů
Chrome 60 lepí 40 děr a podporuje Touch Bar na nových Macboocích Pro
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Web si oddychne. Adobe plánuje ukončit vývoj a podporu a Flashe v roce 2020
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít