Poprvé pro sedm

28. listopadu, 00:00 - Lukáš Dittrich
28. listopadu, 00:00

Kodiaq je první SUV značky Škoda se sedmimístnou karoserií. Vyniká prostorností a řadou promyšlených praktických detailů

Po zářijové statické premiéře v Berlíně představila Škoda svoji klíčovou novinku médiím i na silnici. Na první testy jsme vyrazili na největší z Baleárských ostrovů - Mallorku. Škoda Kodiaq přichází v době neslábnoucího boomu SUV. Přestože ale modelů této kategorie rychle přibývá, mnoho přímých konkurentů nejnovější škodovka vlastně nemá.

Ne že by na trhu neexistovala sedmimístná SUV.

Ale vzhledem k tomu, jak bohatě je segment kompaktních SUV obsazen, je modelů se třemi řadami sedadel velmi málo. Konkurovat Škodě Kodiaq mohou vlastně jen Mitsubishi Outlander, Hyundai Santa Fe nebo Nissan X-Trail. Ve prospěch Škody hovoří i skutečnost, že japonští soupeři nejsou zrovna nejmladší. Všechny sedmimístné typy navíc disponují poněkud omezenou nabídkou motorizací. Kodiaq bude těžit také z dlouhého rozvoru náprav a nejprostornějšího interiéru.

Prostor tradičně velkorysý

Na nadprůměrně prostorném interiéru si Škoda obecně zakládá a nový Kodiaq to potvrzuje. Vpředu si těžko budete mít na co stěžovat. Vnitřní šířka je identická se sesterským Volkswagenem Tiguan. (Který je ovšem kratší a pouze pětimístný.) A vzadu budete pro Kodiaq složitě hledat srovnatelného soupeře. Téměř 2,8 metru dlouhý rozvor náprav v kombinaci s posuvnými sedačkami znamená spoustu místa před koleny i v případech, kdy na sedadle řidiče sedí dlouhán s metrem devadesát. Také pro hlavu je prostoru více než dost.

Nic na tom nezmění ani případný příplatek za střešní okno, které trochu místa pro hlavu ubere.

Zavazadelník je kapitola sama pro sebe. Oficiální údaj slibuje až 720 litrů coby základní hodnotu. Ta se týká pětimístné verze a vztahuje se k situaci, kdy jsou zadní sedadla posunuta do střední polohy.

Sedmimístná verze nabídne 630 litrů v případě, kdy necháte třetí řadu sedadel sklopenou v podlaze. Po jejím vyklopení zbude pořád dobře použitelných 270 litrů.

Třetí řada sedadel se dodává za příplatek 21 500 korun ve výbavě Active a 18 tisíc v kombinaci s výbavami Ambition a Style.

Pestrá nabídka motorů

Od začátku prodeje dává Kodiaq na výběr dva vznětové agregáty, zážehovou čtrnáctistovku naladěnou na 110 kW (150 k) a dvoulitrové TSI 132 kW (180 k).

Časem Škoda nabídku určitě dále rozšíří, třeba o základní 1.4 TSI 92 kW (125 k). Mluví se také o hybridu. Už teď ale platí, že přímí konkurenti tak pestrou paletu pohonných jednotek nenabízejí.

Na Mallorce jsme vyzkoušeli 1.4 TSI a vrcholné TDI. Především zážehový motor se ukázal jako velmi zajímavá volba. Dynamiky má poměrně dost a umí být i relativně úsporný. Při klidné jízdě ukazoval palubní počítač spotřebu něco málo přes sedm litrů. Asi není potřeba rozebírat, že jde o kultivovanou a výborně odhlučněnou jednotku. Tento čtyřválec pracuje také se systémem ACT, který vypíná při ustálené jízdě druhý a třetí válec, což ale nemáte šanci poznat.

Naopak nejsilnější dvoulitrové TDI nepůsobí pocitově tak dynamicky, jak naznačují jeho papírové údaje. Zřejmě v zájmu nízké produkce emisí nevyniká dieselovou výbušností, kterou mají někteří tak rádi. Náš konkrétní exemplář byl navíc naložený kompletní výbavou i třetí řadou sedadel. To znamená další kilogramy navíc.

Celkově váží sedmimístný Kodiaq 2.0 TDI 140 kW 4×4 DSG téměř 1,8 tuny.

Přesvědčí i v zatáčkách

Mnohé vlastnosti Kodiaqu bylo možné odhadovat už předem, ale otázka se vznášela nad podvozkem. Tiguan je chvílemi trochu moc tvrdý, ale třeba Superb dorazil na trh s poměrně houpavým charakterem. Jak je na tom Kodiaq? Velmi dobře.

Obě auta, která jsme na Mallorce testovali, jezdila na 18“ kolech. Naftová verze navíc používala i příplatkové adaptivní tlumiče DCC.

Příjemný byl zejména režim Comfort. Vůz v něm sympaticky změkne, ale ne tolik jako Superb. Provedení bez adaptivních tlumičů je o něco tužší, ale pořád si výborně poradí se silničními nerovnostmi. Podvozek schopný odfiltrovat téměř všechny rázy od kol kombinovaný s tichým interiérem dělá z Kodiaqu velmi příjemný vůz na dlouhé cesty.

Na druhé straně ale Kodiaq disponuje i kvalitními schopnostmi v zatáčkách. Svůj podíl na tom má rovněž systém XDS+, přibrzďující v zatáčkách vnitřní kola.

Zatroubí i přes telefon

Do Kodiaqu si můžete objednat celkem 24 asistenčních technologií od samočinného parkování přes vedení v jízdním pruhu či sadu kamer až po kompletně diodová světla. Kodiaq je prvním modelem značky, který hlavní diodové světlomety nabízí. Podstatné je, že od výbavy Ambition výš dostane každý Kodiaq do základní výbavy systém tísňového volání. Tlačítkem nad čelním sklem můžete jednoduše zavolat pomoc, případně vůz po aktivaci zádržných systémů zavolá pomoc sám. Stejně tak se můžete přímo spojit se svým servisním střediskem.

Příplatkovou nadstavbou je vzdálený přístup. Přes aplikaci staženou do chytrého telefonu můžete na dálku sledovat polohu auta, jeho stav, případně dostanete upozornění, pokud vůz překročí vámi zvolenou maximální rychlost. Přes telefon lze dokonce i aktivovat klakson. Technicky je už teď možné z telefonu vůz také odemknout, ale kvůli legislativním komplikacím se zákazníci dočkají této funkce až s nástupem dalšího modelového roku.

Výborně jsou vyřešené rovněž odkládací přihrádky. Vždy najdete po ruce něco, kam lze odložit drobnosti. Škoda slibuje 27 různých odkládacích prostor s celkovým objemem přes 30 litrů.

Například držáky nápojů mají dno uzpůsobené tak, abyste mohli zde umístěnou láhev otevřít jednou rukou. Podobným novým detailem je třeba plastová ochrana hrany dveří. Vysouvá se automaticky při otevření dveří. Užitečná novinka to rozhodně je, jen nepůsobí úplně nezničitelným dojmem.

Do terénu (snad) může

Ne, terén jsme na Mallorce nezkoušeli. Podle udávaných parametrů však Kodiaq nebude z těch SUV, se kterými byste mimo silnice jezdit neměli. Světlá výška podvozku je 187 milimetrů, přední nájezdový úhel 22°, zadní dosahuje hodnoty 23,7° a přechodový 19,7°. Zájemci o časté terénní výlety mohou připlatit také za paket pro špatné cesty a režim off-road. Ten upraví odezvu na plyn, chování stabilizace, kontroly trakce i nastavení tlumičů a aktivuje asistenta pro sjíždění prudkých svahů.

Český ceník Kodiaqu startuje na částce 677 900 korun za provedení osazené motorem 1.4 TSI, manuální převodovkou a pohonem všech kol. První běžní zájemci se dočkají na přelomu února a března, přesto je o vůz zájem už teď. Zhruba v polovině listopadu Škoda evidovala na českém trhu více než tisíc zákaznických objednávek a také zájem okolí během testů na Mallorce svědčil o tom, že Kodiaq nebude mít o kupující nouzi. •

Plus • Prostorný a variabilní interiér • Příjemně naladěný podvozek • Bezchybná ergonomie • Nápadité držáky na nápoje • Hladce fungující asistenční technologie Minus • Plastová ochrana dveří nepůsobí příliš bytelně • Lesklý panel okolo displeje se rychle ušpiní • Motorizace 2.0 TDI 140 kW by mohla být pocitově dynamičtější

Technické údaje* • Motor: řadový čtyřválec 2,0 l, 140 kW, 400 Nm • 0-100 km/h: 8,9 s • Max. rychlost: 210 km/h • Hmotnost: 1752 kg • Kombinovaná spotřeba: 5,7 l/100 km

O autorovi| Lukáš Dittrich, dittrich@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče