Pomalá smrt OKD

15. srpna 2016, 00:00 - OST
15. srpna 2016, 00:00

Věřitelé rozhodli, že firma své doly zavře postupně do roku 2023 Manažerům krachující společnosti OKD se zatím pokaždé, i když na poslední chvíli, podařilo sehnat peníze na výplaty. Až doteď. Mzdy za červenec nedorazily všem. „Zvolili jsme alternativní variantu, aby 91 procent našich zaměstnanců obdrželo svoje výplaty za uplynulý měsíc v plné výši a v řádném termínu,“ potvrzuje Antonín Klimša, výkonný ředitel OKD.

Ostatní dostali jen zálohu ve výši 20 tisíc korun.

Tuhle neradostnou předehru, která dobře dokresluje situaci, kam se moravskoslezští těžaři dostali, mělo důležité jednání 117 věřitelů OKD. Celková výše jejich pohledávek činí téměř tři miliardy korun. U Krajského soudu v Ostravě nakonec minulý čtvrtek rozhodli, že společnost projde reorganizací. A oddechli si všichni – havíři, jejich nadřízení i regionální politici.

Pokud by se v Ostravě dohodli na konkurzu •rmy, zavření dolů a propouštění by mohlo být otázkou pouze několika měsíců. Teď je reálné, že některé provozy OKD můžou fungovat dalších sedm let.

„Kdybych tedy měl stručně shrnout cíle reorganizace, pak by to na prvním místě bylo naprosté samo financování OKD. Dále pak splacení veškerých závazků a zachování OKD coby ekonomicky udržitelné společnosti až do roku 2023,“ prohlásil Dale Ekmark, generální ředitel společnosti, ve vnitropodnikovém magazínu Horník.

Reorganizace umožní i to, aby si uhlobaroni sáhli na 700milionovou půjčku od českého státu. Vláda ji schválila proto, aby společnost získala na své účty hotovost, která jí chybí. Právě nedostatek hotových peněz způsobil i současné potíže s výplatou mezd.

Potřebujeme další miliardy

Jenže 700 milionů korun neřeší všechno.

Jen na zajištění výplat pro 12 tisíc zaměstnanců a povinných mandatorních plateb potřebuje •rma každý měsíc zhruba 650 milionů. „V nejbližším časovém horizontu nejsme schopni reorganizaci OKD hradit v plném rozsahu z našich finančních prostředků,“ krčí rameny Ekmark. „Proto budeme potřebovat silného partnera, který nám umožní získat externí úvěr a pomůže financovat provoz vpřípadě, když to bude nezbytně nutné,“ dodává.

A nejde o nijak přehlédnutelné sumy.

Jen pro zbytek letošního roku jde zhruba o miliardu korun – 300 milionů jako záchranný polštář pro nečekané situace, 700 milionů k zajištění těžby.

Například podnikatelé Petr Paukner s Petrem Otavou minulý týden potvrdili, že mohou nabídnout takzvané komoditní financování až do výše dvou miliard korun. Znamenalo by to, že by převzali a hradili nejdůležitější obchodní vstupy a výstupy •rmy OKD, tedy hlavně prodej jejího uhlí a naopak nákup jejích materiálů, náhradních dílů a některých služeb nutných pro těžbu.

Na druhé straně je reálné, že těžba v rentabilních provozech pokračující do roku 2023 vygeneruje 35 miliard korun, jak hovoří vlastní propočty OKD.

Paskov a Darkov? Zdař bůh!

V první řadě proto bude nutné zavřít velmi ztrátový a nákladný Důl Paskov, kde nyní pracuje zhruba 1800 lidí. Jeho dřívějšímu zasypání bránil nedostatek peněz na sociální program pro havíře, kteří přijdou o práci. Ukončení těžby se nevyhne ani šach ta Darkov. Po těchto změnách se prý OKD na konci roku 2018 může dostat do zisku.

Budeme potřebovat silného partnera, který nám umožní získat externí úvěr a pomůže financovat provoz v případě, když to bude nezbytně nutné.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Která země má nejdražší tarify ve střední Evropě? ČR nebo Polsko?
Co je dobré vědět o základní daňové slevě?
Co je dobré vědět o exekucích? 2. díl: dědictví, společné jmění manželů a rozvod
Jaké je zadlužení českých domácností?
Auta
Subaru WRX STI proletělo Nürburgring téměř stejně rychle…
Mazda poprvé ukázala nový crossover CX-8. Bude to vlajková loď pro Japonsko
Bentley Continental GT Galene Edition je silniční jachta pro 30 movitých zákazníků
Suzuki Swift Sport nové generace se ukazuje na prvním obrázku. Atmosféra je minulostí
Jaguar XJR575: Nejrychlejší verze modelu XJ v historii zvládne až 300 km/h
Technologie
Malování zastřeleno nebude. Microsoft ho „uklidí“ do Windows Storu
Intel nový ovladač pro SoC Cloverview nevydá. Jak to bude s podporou Windows 10?
Vodní chlazení pro M.2 SSD. PCIe karty Alphacool chladí pasivem nebo vodním blokem
Threadrippery budou nakonec bez chladiče. Možná jich nebude dost a další informace
Opera 48 developer přidává snímání webů. Nezvládne ale vyfotit celou stránku
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít