Playboy končí s nahotou

19. října 2015, 00:00 - Petr HOlec
19. října 2015, 00:00

Nejslavnější pánský časopis konečně udělal, co měl udělat dávno Bylo to pro muže vždy dilema: kupují si Playboye kvůli čtení, nebo kvůli nahým dívkám? Většina samozřejmě říkala, že kvůli čtení, i když jejich první pohled směřoval na známý „centerfold“, tedy rozkládací stránky s nahou dívkou měsíce. Zakladatel Playboye Hugh Hefner je později jakéhokoli dilematu zbavil tím, že se plakát z časopisu sám rozkládal ven.

S tím je teď konec. Samotný Hefner, příští jaro devadesátiletý stařík pózující stále v saténovém županu a s kapitánskou čepicí na hlavě – jenž se z někdejšího intelektuála děvkaře „Hefa“ s dýmkou v puse proměnil ve vlastní karikaturu –, odsouhlasil, že od příštího jara nahota v jeho časopisu končí.

Jde o čistě obchodní rozhodnutí. „Bitva byla dobojována a my jsme vyhráli. Nyní je člověk zdarma jen jedno kliknutí od jakéhokoli sexuálního

aktu, který si můžeme představit,“ řekl o chystaných změnách výkonný ředitel časopisu Scott Flanders. Vedení Playboye se shodlo na tom, že změny ve společnosti včetně vnímání ženské nahoty časopis dávno překonaly. Souhlasí s tím i Hefner, jenž si prý jen posteskl, že „náctiletý kluk v něm“ je zklamaný.

To, že na stránkách časopisu již nebudou úplně nahé ženy, má erotické časopisecké legendě komerčně pomoct. Sám Playboy uvádí, že když vloni v srpnu na svém webu skončil s nahotou, snížil se průměrný věk čtenářů ze 47 let ke třiceti a internetové stránky mají měsíčně místo čtyř milionů 16 milionů jedinečných návštěv. Což Playboy potřebuje jako málokterý titul: zatímco v roce 1975 činil jeho náklad 5,6 milionu výtisků, dnes je to okolo 800 tisíc kusů.

ŽÁDNÉ PORNO

Pro pochopení důležitosti žen i jejich nahoty je nutné vrátit se k počátkům Playboye.

Jeho první číslo vyšlo v prosinci 1953 s fotkami nahé Marilyn Monroe, která ovšem tehdy nepózovala pro Playboye. Fotky slavné herečky pocházely z jejího vlastního kalendáře a Hefner je koupil. Kvůli časopisu zastavil svůj nábytek; osm tisíc dolarů získal od 43 investorů a tisícovku dolarů od syna, a jak už to bývá, pomohla mu i jeho máma. Prvního čísla se prodalo přes 50 tisíc výtisků.

Playboy nikdy nebyl pornem ani v tomto ohledu nezpůsobil žádnou revoluci. Pornografie nejen v Americe samozřejmě existovala dávno předtím, jak ostatně mohli i čtenáři Playboye zjistit ze seriálu Dějiny erotiky publikovaného před dvaceti lety. Na Playboyovi bylo nové a snad i revoluční to, že v něm nahé a většinou pohledné ženy pózovaly mezi rozhovory s prezidenty (Jimmy Carter), spisovateli či byznysmeny, literárními reportážemi, povídkami nejlepších spisovatelů a také užitkovými články o autech, elektronice či pánské módě.

Nahé ženy se prostě rázem staly stejnou součástí světa mužů jako nové auto.

To souviselo s dějinnými společenskými změnami. Hefner, absolvent psychologie, novinář a rovněž veterán z druhé světové války, patřil ke generaci mladých Američanů, které válka vyplivla do úplně jiného světa, než znali předtím: manželství a založení rodiny přestalo být hlavním motivem jejich života, protože jim válka přerušila dospívání.

DÍTĚ KONZUMU

Podle Hefnera, jenž u sebe záhy „ubytovával“ několik playmates najednou, patří hezká žena k úspěšnému muži stejně jako hezké auto, oblek, hodinky, literatura, elektronika a samozřejmě i peníze. A stejně jako věci může i ženy měnit, je-li potřeba.

V každém vydání magazínu proto pózovaly hned tři modelky: jedna dívka měsíce a další dvě v rámci „fotoeditorialu“. Dívkami měsíce se většinou stávaly neznámé ženy „od vedle“, zatímco kromě nich i na obálce pózovaly známé herečky, zpěvačky nebo modelky.

Playboyem tak prošla rovněž Madonna nebo Cindy Crawfordová, zatímco u nás třeba Jana Švandová nebo Michaela Kuklová.

Některé do té doby neznámé dívky založily v USA na Playboyovi svou kariéru hlavně v showbyznysu, třeba Pamela Andersonová nebo Jenny McCarthyová, nebo aspoň jako tzv. „trophy wives“ bohatých mužů, někdy i starců nad hrobem (Anna Nicole Smithová). Jiným naopak moc štěstí nepřinesl.

To vše se ovšem za šedesát let existence Playboye změnilo. Kariéru dnes ženám v showbyznyse nastartuje spíš porno a cudná lascivita časopisu se stala směšná. Bez nucené nahoty bude Playboy lepší. Otázka je, jestli i komerčně úspěšnější.

O autorovi| holecp@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody…
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Toyota Yaris GRMN zní hodně naštvaně. Na český trh dorazí začátkem příštího roku
Technologie
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Google po letech ustoupil. Nebude číst vaše e-maily kvůli reklamě
Nvidia GeForce GT 1030 – jak se hraje na grafice za 2000 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Zneužívá Microsoft monopolní postavení vůči výrobcům antivirů? [podcast]
Je v pořádku, když vám šéf čte e-maily?
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít