Playboy končí s nahotou

19. října 2015, 00:00 - Petr HOlec
19. října 2015, 00:00

Nejslavnější pánský časopis konečně udělal, co měl udělat dávno Bylo to pro muže vždy dilema: kupují si Playboye kvůli čtení, nebo kvůli nahým dívkám? Většina samozřejmě říkala, že kvůli čtení, i když jejich první pohled směřoval na známý „centerfold“, tedy rozkládací stránky s nahou dívkou měsíce. Zakladatel Playboye Hugh Hefner je později jakéhokoli dilematu zbavil tím, že se plakát z časopisu sám rozkládal ven.

S tím je teď konec. Samotný Hefner, příští jaro devadesátiletý stařík pózující stále v saténovém županu a s kapitánskou čepicí na hlavě – jenž se z někdejšího intelektuála děvkaře „Hefa“ s dýmkou v puse proměnil ve vlastní karikaturu –, odsouhlasil, že od příštího jara nahota v jeho časopisu končí.

Jde o čistě obchodní rozhodnutí. „Bitva byla dobojována a my jsme vyhráli. Nyní je člověk zdarma jen jedno kliknutí od jakéhokoli sexuálního

aktu, který si můžeme představit,“ řekl o chystaných změnách výkonný ředitel časopisu Scott Flanders. Vedení Playboye se shodlo na tom, že změny ve společnosti včetně vnímání ženské nahoty časopis dávno překonaly. Souhlasí s tím i Hefner, jenž si prý jen posteskl, že „náctiletý kluk v něm“ je zklamaný.

To, že na stránkách časopisu již nebudou úplně nahé ženy, má erotické časopisecké legendě komerčně pomoct. Sám Playboy uvádí, že když vloni v srpnu na svém webu skončil s nahotou, snížil se průměrný věk čtenářů ze 47 let ke třiceti a internetové stránky mají měsíčně místo čtyř milionů 16 milionů jedinečných návštěv. Což Playboy potřebuje jako málokterý titul: zatímco v roce 1975 činil jeho náklad 5,6 milionu výtisků, dnes je to okolo 800 tisíc kusů.

ŽÁDNÉ PORNO

Pro pochopení důležitosti žen i jejich nahoty je nutné vrátit se k počátkům Playboye.

Jeho první číslo vyšlo v prosinci 1953 s fotkami nahé Marilyn Monroe, která ovšem tehdy nepózovala pro Playboye. Fotky slavné herečky pocházely z jejího vlastního kalendáře a Hefner je koupil. Kvůli časopisu zastavil svůj nábytek; osm tisíc dolarů získal od 43 investorů a tisícovku dolarů od syna, a jak už to bývá, pomohla mu i jeho máma. Prvního čísla se prodalo přes 50 tisíc výtisků.

Playboy nikdy nebyl pornem ani v tomto ohledu nezpůsobil žádnou revoluci. Pornografie nejen v Americe samozřejmě existovala dávno předtím, jak ostatně mohli i čtenáři Playboye zjistit ze seriálu Dějiny erotiky publikovaného před dvaceti lety. Na Playboyovi bylo nové a snad i revoluční to, že v něm nahé a většinou pohledné ženy pózovaly mezi rozhovory s prezidenty (Jimmy Carter), spisovateli či byznysmeny, literárními reportážemi, povídkami nejlepších spisovatelů a také užitkovými články o autech, elektronice či pánské módě.

Nahé ženy se prostě rázem staly stejnou součástí světa mužů jako nové auto.

To souviselo s dějinnými společenskými změnami. Hefner, absolvent psychologie, novinář a rovněž veterán z druhé světové války, patřil ke generaci mladých Američanů, které válka vyplivla do úplně jiného světa, než znali předtím: manželství a založení rodiny přestalo být hlavním motivem jejich života, protože jim válka přerušila dospívání.

DÍTĚ KONZUMU

Podle Hefnera, jenž u sebe záhy „ubytovával“ několik playmates najednou, patří hezká žena k úspěšnému muži stejně jako hezké auto, oblek, hodinky, literatura, elektronika a samozřejmě i peníze. A stejně jako věci může i ženy měnit, je-li potřeba.

V každém vydání magazínu proto pózovaly hned tři modelky: jedna dívka měsíce a další dvě v rámci „fotoeditorialu“. Dívkami měsíce se většinou stávaly neznámé ženy „od vedle“, zatímco kromě nich i na obálce pózovaly známé herečky, zpěvačky nebo modelky.

Playboyem tak prošla rovněž Madonna nebo Cindy Crawfordová, zatímco u nás třeba Jana Švandová nebo Michaela Kuklová.

Některé do té doby neznámé dívky založily v USA na Playboyovi svou kariéru hlavně v showbyznysu, třeba Pamela Andersonová nebo Jenny McCarthyová, nebo aspoň jako tzv. „trophy wives“ bohatých mužů, někdy i starců nad hrobem (Anna Nicole Smithová). Jiným naopak moc štěstí nepřinesl.

To vše se ovšem za šedesát let existence Playboye změnilo. Kariéru dnes ženám v showbyznyse nastartuje spíš porno a cudná lascivita časopisu se stala směšná. Bez nucené nahoty bude Playboy lepší. Otázka je, jestli i komerčně úspěšnější.

O autorovi| holecp@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
AdwCleaner 7.0 odhalí více breberek a skenuje rychleji
Projekt otevřeného ne-x86 počítače žije. Talos II bude ještě letos, s IBM Power9 a za míň
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít