Plán je hotov, teď ho jen naplnit

18. února 2013, 00:00 - (tpk)
18. února 2013, 00:00

PSA Peugeot Citroën Do roku 2015 bude PSA Peugeot Citroën v zisku. Zpráva, s níž přišel minulý týden francouzský koncern po zveřejnění rekordní ztráty za loňský rok ve výši pěti miliard eur, může působit přehnaně optimisticky. Možná však má generální ředitel PSA Philippe Varin své důvody. Ostatně významnou část červených čísel měly za následek odpisy, provozní ztráta dosáhla „pouhých“ 576 milionů.

Snižování nákladů v PSA zatím přineslo úspory na úrovni 1,18 miliardy eur, o 180 milionů více, než koncern předpokládal. Dalších 900 milionů hodlá ušetřit v letošním roce a k nim je třeba připočítat plánovanou úsporu 600 milionů díky alianci s General Motors. Stamiliony chce firma podle Varina získat také pokračujícím odprodejem svého majetku.

Strategie, jež má zajistit prosperitu, spočívá ve větším důrazu na mimoevropské trhy a posunutí značky Peugeot na luxusnější úroveň. První cíl bude těžký. PSA Peugeot Citroën v současnosti na evropském trhu prodává 62 procent svých aut. Do roku 2015 by se chtěl dostat na polovinu. Z ostatních regionů je na tom nejlépe v Latinské Americe, Rusku a Číně, nicméně v každém z nich koncern čeká tvrdá konkurence.

I plánovaná padesátiprocentní závislost na Evropě bude navíc pro značky Peugeot i Citroën velkým břemenem. Letos se obecně předpokládá propad evropského trhu až o pět procent. Pesimisté hovoří dokonce o tom, že do roku 2020 nelze čekat výrazné zlepšení situace. A lednové statistiky obrázek nevylepšily.

Společnost LMC Automotive uvádí, že v západní Evropě se prodeje meziročně propadly o 9,5 procenta. Stěžejními trhy pro značky Peugeot a Citroën jsou navíc Francie, Španělsko a Itálie, které patří k nejpostiženějším. Druhý cíl působí ještě odvážněji. PSA sice v roce 2009 úspěšně uvedl na trh „luxusnější“ řadu citroënů s názvem DS, na níž vydělává mnohem více než na modelech označených C, ale provést totéž s celou modelovou řadou Peugeotu je otázkou mnohaletého úsilí. Vždyť před třemi lety musel Peugeot vyklidit segment vyšší střední třídy, protože jeho model 607 nebyl schopen konkurovat Audi, BMW a Mercedesu.

Nedávné vyjádření vlády, že PSA nenechá padnout a eventuálně do něj majetkově vstoupí, lze chápat jako pokus o dodání důvěry investorům. Anebo jako hrozbu, i když francouzský ministr financí Jérôme Cahuzac to tak bezpochyby nemyslel. Prozatím se investoři chytli a akcie PSA posílily, nicméně o budoucnosti koncernu kromě probíhajícího jednání s odbory hodně napoví následujících dvaadvacet měsíců. Už v roce 2014 chce totiž Philippe Varin skončit na nule.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Čínské turbulence na trhu s kryptoměnami
Auta
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla…
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Chystá se další velký sportovní sedan. Lexus už brzy ukáže LS F s výkonem 600 koní
Galerie: Co všechno vás čeká v běžném provozu, když si pořídíte Ladu Niva?
Malý crossover XC40 má po premiéře. Bude to první Volvo s novým tříválcem
Technologie
Nordic Telecom letos vypne CDMA. Než vybuduje LTE, přesune zákazníky k O2
Malý iPhone SE nebyl nikdy takhle levný. Operátoři šli s cenou výrazně níž než Apple
Xiaomi by mohlo nabídnout bezdrátové nabíjení. Zapojilo se do vývoje Qi
Shigeru Kumekawa: nová Bravia A1 je nabitá tou nejlepší technologií, říká prezident Sony Europe (rozhovor)
Další průšvih s 10nm procesem Intelu? Některé čipy Cannon Lake byly údajně odloženy
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít