Peníze za vaše digitální nápady

30. května, 00:00 - Luboš Heger
30. května, 00:00

Google se pokouší nově definovat, co je v dnešní době kvalitní žurnalistika

Nebudeme platit běžný zpravodajský obsah, ale podpoříme chytrou digitální inovaci OE i kdyby s ní přišel jediný žurnalista, říká Ludovic Blecher. Ten má od loňska na starost Inovační fond Googlu.

* Co je cílem Digital News Initiative (DNI), kterou Google loni spustil s evropskými vydavateli? Půjde o nějaký nový rafinovaný produkt Googlu?

DNI je velmi složitá věc a já z ní mám na starost jen jeden ze tří pilířů. A tím je Inovační fond ve výši okolo 150 milionů eur. O peníze z něj se může přihlásit kdokoli OE nemusí Googlu nabízet žádný produkt, nemusí mít s Googlem vlastně společného nic. Ale musí přijít s nějakou inovací v oblasti digitální novinařiny. Novinařina je důležitá, i já jsem novinář.

* Co je účelem fondu, který firmě nic konkrétního nepřinese?

Chceme podpořit rozvoj nových obchodních modelů, změnit způsob, jakým konzumujeme digitální zprávy. Vezměte si třeba náš Accelerated Mobile Pages (AMP). Díváme se na inovaci hlavně jako na proces. Chceme vlastně znovu definovat, co je v dnešní době kvalitní žurnalistika.

* Může o peníze požádat i nějaký startup?

Určitě OE nejen startup, ale třeba i jednotlivec, který má nápad na inovativní aplikaci. Může to být tradiční vydavatel, zisková či nezisková organizace, kdokoli. Podmínkou je, aby měl ve stavu alespoň jednoho aktivního novináře. A samozřejmě musí pocházet ze země EU nebo EFTA.

* V prvním kole jste rozdali 27 milionů eur celkem 128 žadatelům z přibližně 1200, kteří se přihlásili. Komu dáváte přednost?

Nemáme zájem o prosté vytváření obsahu, dokonce ani investigativního ne. Zajímají nás zpravodajské aplikace či specifické projekty, např. webové stránky s jasně definovaným dosahem. Důležitá je kreativita a samozřejmě digitální komponent. Opravdu vítáme kolaborativní a přeshraniční projekty.

* Jak velké mohou tyto projekty být a jaký máte finanční strop?

Dělíme projekty na tři kategorie. Těm nejmenším říkáme „prototypy“. Rozdělujeme do 50 tisíc eur, Google pokryje 100 procent nákladů a přihlásit se může opravdu každý. Pak jsou tu středně velké projekty, tady jde o spolufinancování, Google poskytne až 70 procent částky. Velké projekty jsou určeny organizacím, které na projekt potřebují přes 300 tisíc eur. Stropem je milion eur, výjimečně i více, pokud by šlo o projekt mezinárodní spolupráce nebo nějaký, který zásadně ovlivní zpravodajský ekosystém. l

* CO PLATÍ GOOGLE Inovační fond je součástí Digital News Initiative (Iniciativy pro digitální žurnalistiku), kterou Google loni v dubnu vytvořil s celkem 11 evropskými vydavateli. Jejím cílem je podpořit kvalitní novinařinu pomocí technologických novinek. V Česku rozdělil fond v prvním kole 21 milionů korun mezi pět subjektů: The Project Syndicate, Press Start-Transitions, Sourcefabric, Jaroslav Benc, Economia & GENEEA Analytics. Druhé kolo se otevírá 2. 6. 2016, uzávěrka je 11. 7. 2016, vyhodnocení se odehraje v říjnu a výsledky budou oznámeny v listopadu. Všechny podrobnosti včetně formulářů a podmínek pro přijetí žádosti lze nalézt na webových stránkách Digital News Initiative. Přihlášky musejí být v angličtině. Všechny další informace na: www.digitalnewsinitiative. com

O autorovi| Luboš Heger, heger@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče