Article, show

Památkáři v Itálii jsou přísnější než v Praze

20. května 2013, 00:00 - Božena Hažová
20. května 2013, 00:00

Italští developeři vlastní velké množství budov v Praze 1 a 2, říká šéfka italské obchodní komory

Italsko-česká obchodní a průmyslová komora byla založena v roce 2001 a dnes sdružuje více než 300 členů, kteří podnikají v rozmanitých oborech od realitního sektoru, kde je jich aktivní čtvrtina, až po obchodní společnosti. Silné zastoupení mají podniky v odvětví hotelnictví, restaurací a cateringu. Činné jsou italské společnosti také v průmyslu. „V neposlední řadě patří mezi naše členy také přední hráči na poli bankovnictví a pojišťovnictví, jako jsou UniCredit Bank či Assicurazioni Generali,“ vypočítává Livia Romani, generální tajemnice komory.

* Jak dlouho v Česku funguje Italsko-česká obchodní a průmyslová komora, kolik má v současné době členů a z jakých oblastí byznysu se rekrutují?

Naše komora byla založena v roce 2001 a dnes sdružuje více než 300 členů. Naši členové podnikají v rozmanitých oborech od realitního sektoru, kde je jich aktivní čtvrtina, až po obchodní společnosti. Silné zastoupení mají podniky v odvětví hotelnictví, restaurací, cateringu či v průmyslu a v neposlední řadě jsou našimi členy i lídři v bankovnictví a pojišťovnictví, jako jsou UniCredit Bank či Assicurazioni Generali.

* Podepsala se ekonomická recese na vzájemné obchodní spolupráci italských a českých firem? Co momentálně této kooperaci vévodí?

Krize dolehla především na český export do Itálie, jenž se v roce 2012 snížil o 9,6 procenta, zatímco import do ČR od roku 2009 neustále roste. Mezi hlavní odvětví vzájemného zahraničního obchodu pak patří strojírenský a automobilový průmysl. Jeho objem mezi oběma zeměmi zůstává stabilní a do budoucnosti lze předpokládat, že se Itálie udrží v top 10 obchodních partnerů ČR, ačkoli vzestup rychle rostoucích zemí ještě může s tímto pořadím zamíchat.

* Můžete prosím popsat konkrétní pomoc ze strany komory vůči jejím členům působícím v Česku?

Komora je především místo, kde je možné se setkat s dalšími podnikateli a navázat nové osobní a obchodní kontakty. Mnozí Italové podnikající v ČR také oceňují naše odborné dvojjazyčné semináře s aktuálními ekonomickými a právními tématy a zároveň zprostředkování informací o dění v České republice prostřednictvím našich stránek a newsletteru. Komora je důležitá i pro začínající firmy, kterým dokáže poradit s celou řadou administrativních, právních a daňových záležitostí. Komora má také důležitou roli pro ty firmy, které chtějí proniknout na italský či český trh.

* Je známo, že poměrně silně jsou italské firmy zastoupeny v Moravskoslezském kraji, mohla byste uvést, o které firmy jde a čím se zabývají?

Naši členové v Moravskoslezském kraji podnikají především v automobilovém průmyslu. Mezi největší tamní italské firmy patří výrobci brzdových destiček Brembo a ITT či výrobce litých kol Cromodora Wheels. Důležitá je také přítomnost společnosti Comdata, jež poskytuje rozvinuté služby business process outsourcingu. A právě posledně zmíněná investice je v souladu se snahou Magistrátu města Ostravy, která chce přilákat do regionu i investory v odvětví rozvinutých služeb.

* V Praze 1 a 2 působí italští developeři, kteří se zasloužili o renovaci těchto dvou městských částí, na co naráželi a kde zajišťovali finance na rekonstrukce?

Italští developeři vlastní velké množství historické zástavby v těchto čtvrtích. Díky tomu, že Italové jsou přítomni na místním trhu již od začátku 90. let, tak zásadním dílem přispěli k oživení a rekonstrukci centra Prahy. Nezaznamenala jsem nějaké zásadní obtíže už proto, že v Itálii je památkový dozor a legislativní prostředí přísnější než v Praze. V posledních letech je však i v centru Prahy cítit krize, která dolehla na celý realitní sektor.

* Daří se italským gastronomickým firmám a dovozcům vína vyrovnávat se s konkurencí na českém trhu?

Italské potraviny a víno si vytvořily na českém trhu specifickou niku, o kterou je stále větší zájem, jak také dokazuje stále větší počet obchodů zaměřených exkluzivně na italskou gastronomii. Hlavní konkurence tak není s českými potravinami či s výrobky z dalších důležitých zemí, například z Francie, ale mezi jednotlivými dovozci a italskými výrobci, jejichž zájem o český trh kvůli oslabené poptávce v Itálii stále roste.

O autorovi| Božena Hažová, hazova@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Zisky mobilních operátorů? Přes 10 miliard korun ročně
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Kdy jsou vaše peníze na internetbanking v ohrožení?
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Auta
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První…
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového mistrovství
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Technologie
Podoba referenčního Radeonu RX Vega je venku. AMD ho chce stavět proti GTX 1080
Ransomware v posledních dvou letech vydělal přes 25 milionů dolarů
Chrome 60 lepí 40 děr a podporuje Touch Bar na nových Macboocích Pro
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Web si oddychne. Adobe plánuje ukončit vývoj a podporu a Flashe v roce 2020
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít