Ostravská pavučina

02. června 2014, 00:00 - Jan Hrbáček
02. června 2014, 00:00

Lobbistovi Martinu Dědicovi platila i plzeňská Škoda či firmy napojené na Daniela Křetínského, J&T a expremiéra Mirka Topolánka

Policie, která rozplétá korupční síť kolem ostravského lobbisty Martina Dědice, prověřuje nejméně dalších pět firem.

Mezi společnostmi, jež podle policie za služby související s mnohamilionovými veřejnými zakázkami poslaly Dědicově firmě Business Advisor více než 25,7 milionu korun na provizích, figuruje například i VAE Controls, v níž podle aktuálního výpisu z obchodního rejstříku působí jako prokurista Mirek Topolánek. V době, kdy do ní expremiér nastupoval, firma Business Advisor vyfakturovala VAE za kontrolní činnosti sumu přes dva miliony korun (viz box).

„Z přehledu plateb ve prospěch společnosti Business Advisor byly do usnesení o zahájení stíhání zakomponovány jen ty, u nichž policie prověřováním získala dostatek skutečností prokazujících vliv Martina Dědice na zadavatele Městskou nemocnici Ostrava a Dopravní podnik Ostrava,“ napsal detektiv Arnošt Pivovarčík. Dědic, který je od konce března ve vazbě (Euro 12 a 20/2014), měl za poradenství získat zhruba 40 milionů korun, podle policie ve skutečnosti za prosazení zakázek.

Tři až pět procent V usnesení však policie zmiňuje i další kontrakty, na nichž se firma Business Advisor podílela. Jde o zakázky na mošnovském letišti, opět v Dopravním podniku Ostrava, rekonstrukci silnice v části Nového Jičína, nákup autobusů pro město i pro firmu provozující regionální dopravu v kraji. „Tyto skutečnosti nasvědčovaly tomu, že Martin Dědic inkasuje finanční prostředky od vítězů veřejných zakázek zadávaných Dopravním podnikem, Letištěm Ostrava, Správou silnic Moravskoslezského kraje, Moravskoslezským krajem a Městskou nemocnicí, a to sumy ve výši od tří do pěti procent z ceny zakázky,“ uvedl detektiv Pivovarčík.

Mezi fakturami vyšetřovatelé objevili i zmiňovanou platbu kvůli zakázce na mošnovském letišti od společnosti VAE Controls, pro niž pracuje expremiér Topolánek. Obchodní ředitel firmy Leo Matloch ovšem označuje vztahy s Dědicem za ryze standardní. „Máme dlouhodobé obchodní vztahy, a to v oblasti oceňování podniků, finančních a marketingových auditů obchodních partnerů a obchodních případů, reorganizace a restrukturalizace podniku a správy pohledávek.

Doporučení na spolupráci s panem Dědicem mám od renomované právní kanceláře a obdržel jsem je už před více než deseti lety,“ tvrdí Matloch. „Práce, které prováděl, se v žádném případě nevztahovaly na případy zmiňované v novinách,“ ujistil Matloch. Jaké společnosti a za jakých podmínek pro VAE Controls pracovaly, však konkretizovat nechtěl.

Také mluvčí Eurovie (dříve ODS Dopravní stavby) Iveta Štočková kontrakt s Dědicem potvrdila. Šlo o rekonstrukci silnice u Nového Jičína. „Všechny požadované podklady a údaje poskytujeme a s policií spolupracujeme,“ uvedla Štočková.

Obchodní vztah měl Dědic podle policie i s plzeňskou Škodovkou, která patří Marku Čmejlovi, Tomáši Krskovi a Michalu Koreckému.

Dceřiná firma Škoda Electric, součást holdingu Škoda Transportation, ale kontrakt s Business Advisor popřela. V policejním materiálu jsou nicméně popsány dvě platby na základě smlouvy o obstarání věci, které se vztahují k dodávce nízkopodlažních trolejbusů. Dvě faktury firma Business Advisor vystavila společnosti SOR Libchavy, která patří EP Industries. V holdingu ovládá 60 procent Daniel Křetínský, zbytek vlastní private equity struktury a fondy J&T. SOR Libchavy odmítla na dotazy týdeníku Euro odpovědět s odvoláním na obchodní tajemství.

Společnost Solaris Bus & Coach, která Dědicově firmě zaplatila za služby při dodávkách autobusů přes 19 milionů, na otázky týdeníku Euro nereagovala vůbec.

Pračka na peníze Policie také z účetnictví firmy Business Advisor zjistila, že většina jejího obratu byla odesílána na akciovou společnost Propag-Storm, údajně za poskytování reklamních služeb.

Výdaje na reklamu Business Advisor, která oficiálně neměla žádné jiné příjmy než z poradenské činnosti pro uchazeče o veřejné zakázky, činily 90 procent obratu.

„Jejich jediným smyslem byl jednak záměr Martina Dědice vzbudit zdání jejich legálnosti a jednak se vyhnout jejich zdanění,“ stojí ve spise. Kvůli tomu podal na Dědicovu společnost trestní oznámení Finanční analytický útvar ministerstva financí. Podle něj se firma účastnila řetězových transakcí s cílem legalizovat výnosy z trestné činnosti nebo ošidit stát na daních.

Komu Propag-Storm vlastně patří, není jasné. Firma založená v roce 2007 se základním jměním dva miliony korun má pouhých deset akcií na majitele. Předmětem činnosti je pronájem nemovitostí, organizování sportovních soutěží, reklamní činnost, marketing a zprostředkování obchodu a služeb. Od roku 2010 vystavila společnosti Business Advisor faktury za více než 43 milionů.

Například v roce 2010 to byly faktury za více než deset milionů. Odvolávají se přitom na smlouvy ze 14. února a 16. června téhož roku. „Ty ale v účetnictví Business Advisor nalezeny nebyly,“ stojí v policejním materiálu.

Totéž se opakuje až do loňského roku. „Výdaje na reklamu v řádu cca 90 procent nemají žádné ekonomické opodstatnění,“ tvrdí policie. Sám Dědic nechce obchodní vztahy firmy Business Advisor jakkoli komentovat. „Váže ho mlčenlivost vyplývající ze smluv s klienty,“ sdělil týdeníku Euro jeho mluvčí Tomáš Zdechovský. „Je zvláštní, že dochází k tak masivním únikům ze spisů a prozrazení klíčových zákazníků, což považujeme za fatální selhání policie a státního zastupitelství. Pan Dědic to chápe jako snahu o nátlak ze strany policie a o zničení jeho firmy a dobré pověsti,“ dodal.

Odměna za dobré rady

Výběr společností a tendrů, za něž uvedené společnosti podle policie platily firmě Business Advisor

VAE Controls Zakázka: výběr dodavatele staveb energetických zařízení na letišti Mošnov Vysoutěžená cena: 123 510 776 Kč Suma za poradenství: 2,064 mil. Kč

Škoda Holding Zakázka: dodávka nízkopodlažních trolejbusů Vysoutěžená cena: 41,66 mil. Kč Suma za poradenství: 1,02 mil. Kč

ODS – Dopravní stavby Ostrava (dnes Eurovia) Zakázka: rekonstrukce mostu v obci Nový Jičín-Žilina Vysoutěžená cena: 23 798 781 Kč Suma za poradenství: 1,32 mil. Kč

Solaris Bus & Coach Zakázka: 55 nízkopodlažních autobusů Vysoutěžená cena: 269 983 572 Kč Suma za poradenství: 19 015 130 Kč

SOR Libchavy Zakázka: nákup autobusů pro Veolia Transport Morava Vysoutěžená cena: 128,55 mil. Kč Suma za poradenství: 2 354 400 Kč

Zdroj: Útvar odhalování korupce a finanční kriminality

O autorovi| Jan Hrbáček • hrbacek@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče