Od studentek do taxíků

11. srpna 2014, 00:00 - Petr Weikert
11. srpna 2014, 00:00

Radim Jančura postavil úspěšnou dopravní firmu, která má jen jednu vadu – sype desítky milionů do ztrátových vlaků

Dnes bojuje Radim Jančura proti nepravostem a korupci, jeho podnikatelský příběh se ale začal psát prvotním nápadem v polovině devadesátých let při nelegálním pracovním pobytu ve Velké Británii. Chytil se toho, co byl tehdy hit – au pair pobytů. Tisíce českých studentek toužilo odjet do ještě nedávno nedostupné ciziny a pocítit blahobyt a nezávislost pobytu na Západě. I když si tehdejší student brněnského VUT už dnes vydělává úplně jinak, tenhle relikt v jeho portfoliu zůstal.

A navzdory proměně společnosti pořád vydělává.

Au pair pobyty v Evropě i v USA začal Radim Jančura zprostředkovávat v roce 1993, když mu bylo jedenadvacet let. O tři roky později se byznys rozjel natolik, že musel založit firmu Student Agency, která dostala do vínku i pracovní pobyty, vzdělávací a jazykové kurzy v zahraničí a navíc autobusovou dopravu. V roce 1998 byla Student Agency největší au pair agenturou na světě.

Při dnešním pohledu na portfolio skupiny Student Agency je jasné, že Jančura záhy našel nejvýnosnější středobod svého podnikání. Ale nestačilo mu to, hledal další možnosti podle klíče „když jeden segment upadá, druhý je na vzestupu“. Je to patrné právě u au pair a pracovních pobytů.

Z výnosů 23 milionů v roce 2010 tento segment klesl na 18 v roce 2011 a jeho výhledy nejsou úplně růžové. Podle výroční zprávy Student Agency z roku 2012 to byla jediná zisková oblast firmy, které v Česku klesaly výnosy.

Svezeme vás sami U zrodu jasně nejvýnosnější části byznysu Radima Jančury stála myšlenka z konce devadesátých let: je přece zbytečné vozit lidi na pobyty cizími autobusy, když se dají používat vlastní (a ještě na tom vydělat).

Tento byznys časem au pair pobyty nahradil a ve výdělečnosti přeskočil. Když pak v roce 2000 přidal do portfolia firmy prodej letenek, rostl obrat z roku na rok o sto procent a Jančura pomalu nevěděl, kam dřív investovat.

Rozšířil tedy autobusové podnikání o pravidelnou linku mezi Prahou a Brnem. Proti hlučným, nepohodlným a zastaralým typům autobusů postavil svoje žluté parníky. Úspěch byl v roce 2004 nečekaný. Hned za rok začaly autobusy jezdit do Plzně, Liberce, Košic a dalších měst. Na mapě linek přibylo i Švýcarsko, Dánsko nebo Nizozemsko. Firma Student Agency tehdy poprvé v obratu překonala miliardu korun. V dalších letech pak přibývají na autobusové mapě nové české i zahraniční destinace.

Výnosy z autobusové dopravy rostou dodnes. Z 880 milionů v roce 2010 na 963 milionů v roce 2011. A pokračuje i rozvoj tohoto segmentu. Student Agency jezdí pro Deutsche Bahn. V barvách německého železničního dopravce vozí cestující po silnici z Prahy na západ, například do Norimberku. Deutsche Bahn si firmu najaly i na německé vnitrostátní linky.

Student Agency dnes prodává i zájezdy, vyřizuje víza, pojištění, provozuje virtuálního telefonního operátora Studentfone, pronajímá auta a karavany a dělá spoustu dalších věcí.

Vydělávání peněz je pro skupinu důležité.

Drží totiž naživu prodělečný RegioJet.

V roce 2012 měla firma provozní ztrátu přes 74 milionů, vloni se ztráta prohloubila na 92,4 milionu korun. Firma prodělává zejména proto, že její žluté vlaky jezdí na trati mezi Prahou a Ostravou pod nákladovými cenami.

Cenu srazil dolů dominantní dopravce – České dráhy. Státní firma sice tvrdí, že ona na trati ztrátová není, její soupeři jí to ale nevěří. Radim Jančura se proto bude chtít soudit o ušlé zisky, řádově o miliardu.

Hrr na Slovensko Železniční neúspěch v Česku se RegioJet snaží vyvážit vstupem na slovenský trh. Žluté vlaky budou od konce letošního roku jezdit z Bratislavy do Košic. Firma už od roku 2012 provozuje na objednávku slovenského ministerstva dopravy regionální dopravu mezi Bratislavou, Dunajskou Stredou a Komárnem. Zatím posledním počinem Student Agency jsou luxusní bílé taxíky Tick Tack v Praze. Firma provoz naostro rozjela v roce 2013. V budoucnu má mít flotila až tisíc vozů (nyní má 150), kromě Audi A6 to mají být i BMW GT. Firma se zaměřuje hlavně na firmy. Její řidiči nemají živnostenské listy, ale jsou zaměstnanci a Tick Tack je plátcem DPH, takže si korporátní zákazníci mohou odečíst daň. Taxíky navíc nabízejí tablety, Wi-Fi připojení, nápoje a další výhody.

Jančurův byznys postupně zasahuje všechno, co má něco společného s dopravou.

A tím očividně inspiruje konkurenční Leo Express. I ten začíná sázet na autobusy, aby vyrovnal ztrátu na železnici. A také vstupuje na Slovensko. Železnice je totiž drahý špás.

Šestimiliardová společnost

Celkový cashový obrat Jančurovy skupiny (v tis. Kč)

2011 2012

Student Agency4 272 045 4 605 905

Orbix 803 061 779 048

RegioJet ČR 318 885 300 045

RegioJet SK 0 185 964

Ostatní 360 252 407 193

Celkem 5 754 243 6 278 155

Autobusy, pak dlouho nic Účetní tržby podle jednotlivých oborů (v tis. Kč) v roce 2012

Celkem 1 748 806

Autobusové linky 1 067 708

Letenky a doplňkové služby (ubytování, pronájmy aut, víza) 140 961

Zájezdy 97 799

Jazykové a studijní programy v zahraničí, školní zájezdy 95 916

Reklama 48 769

Pracovní a au pair programy v zahraničí 20 299

Ostatní aktivity 277 354

O autorovi| Petr Weikert, weikert@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče