Ocelový rudokožec

12. září 2016, 00:00 - Jiří Červenka
12. září 2016, 00:00

Znovuvzkříšená značka Indian navazuje na svoji slavnou předválečnou éru klasicky stylizovanými luxusními cruisery

Když se řekne americký motocykl, každému se vybaví „ta druhá značka“. Do raných 50. let měli však bratři z Milwaukee zdatného konkurenta ve Springfi eldu ve státě Massachusetts, kde se od roku 1901 až do roku 1953 vyráběly stroje značky Indian. Během následujícího půlstoletí se různí byznysoví dobrodruhové pokoušeli o znovuvzkříšení kultovního jména, ale k úspěchu to nikdy nevedlo. Až v roce 2011 koupil firmu americký průmyslový koncern Polaris a rozjel výrobu těžkotonážních retro cruiserů, které přímo konkurují hornímu konci nabídky „té druhé značky“.

Výrobní program Indian Motorcycle tvoří dvě modelové řady, jejichž názvy i styl nacházejí inspiraci ve slavné éře Indianu: menší Scout s vodou chlazeným motorem a velký, těžký, drahý Chief. My si ho dnes představíme v minimalistické verzi Dark Horse, ale na stejném technickém a designovém základu vyjíždí také Chief Vintage s bílými pneumatikami, hnědými brašnami a třásněmi, nebo opulentní cestovní křižník Roadmaster s kapotáží, zadním kufrem a audio systémem.

Dark Horse bez brašen a dalšího příslušenství vypadá z celé řady ještě nejsubtilněji, ale jeho proporce budí respekt i v ostříleném jezdci. Délka více než 2,6 metru, řídítka roztažená přes dvě časová pásma a hmotnost 357 kilogramů s plnou nádrží nabízejí velký potenciál ztrapnění se na nejbližší křižovatce, říkám si s obavami, když v branické Vrbovce přebírám motocykl od zástupce firmy MR43, která nám ho k testu půjčila.

Víc chromu by nevadilo

Vzhled varianty Dark Horse nepatří k těm univerzálně líbivým. Osobně se domnívám, že bohaté chromování a hluboký lesklý lak verzí Classic, Vintage a Springfi eld ladí s nostalgickými křivkami Chiefu lépe než všudypřítomná matná čerň modelu Dark Horse, která místy působí až lacině. Zvlášť když si všimnete odbytých detailů, jako jsou rezavějící šrouby hrdě vystrkující své rusé hlavy z černé plochy podsedlových krytů. Asi to bude nějaký americký obyčej, neboť šetření na povrchové úpravě spojovacích prvků patří k letitým bolístkám také u „té druhé značky“.

Na estetiku původního Indianu Chief navazují nejen hluboké blatníky, ale i samotný motor. Vidlicový dvouválec Thunder Stroke 111 (1811 cm3) odkazuje do dávné minulosti chromovanými pouzdry rozvodových tyček na pravé straně válců i rozkošnými půlkulovými hlavami, přesně jako to míval původní Chief. Žebrovaný buchar se pyšní točivým momentem 162 Nm - to je ještě víc, než umí domácí konkurence nabídnout v posílených motorech Screamin’ Eagle 110.

Část obav z těžkopádnosti zaplaší už první usednutí do širokého, bohatě polstrovaného sedla. Po zvednutí motorky ze stojanu ucítíte ve stehnech, že je sice dlouhá, ale výborně vyvážená, takže manévrování na místě není pro řidiče očekávanou zkouškou síly a rovnováhy. Pomáhá i umístění řídítek, ke kterým se nemusíte natahovat tolik jako u podobných modelů „vy víte koho“.

Startování je bezklíčové, takže stačí s klíčem v kapse probudit elektroniku stiskem tlačítka na konzoli na nádrži a startérem na obvyklém místě vpravo uvést do chodu dvojici XXL pístů. Rytmus vibrací i akustika okamžitě připomenou… řekněme prostě, že takto se projevuje tradiční americký dvouválec. Také jednička zapadá s povědomým kovovým cvaknutím, které majitelé japonských strojů považují za chybu, ale v USA se má za to, že spoluvytváří mechanický charakter.

Za jízdy se kila ztratí

Jakmile uvedete uvolněním spojky kolos do pohybu, všimnete si dvou věcí: neotřesitelné stability (výsledek dlouhého rozvoru a značné, leč nízko položené hmotnosti) a sice mocné, ovšem plynulé odezvy motoru na drobné otáčení plynovou rukojetí. Než zařadíte trojku, cítíte se za těmi širokánskými řídítky jako doma. A odteď už to bude jenom lepší.

Indian Chief v zásadě jezdí, funguje a působí na řidiče stejně jako motocykly „té druhé značky“ - s tím rozdílem, že všechno důležité dělá o menší či větší kousek lépe. Vztah mezi sedlem, řídítky a stupačkami je ergonomicky přívětivější; pérování důstojněji pohlcuje hříchy silničářů; a škrtání plošinovými stupačkami o asfalt přichází až při větším náklonu. Pouze rychlé změny směru vyžadují důraznější impulz do řídítek a v táhlých obloucích musíte akceptovat jisté vlnění, které ale není nebezpečné a neruší radost z jízdy.

Není to rozdíl třídy, ale jestliže jsme v minulosti na tomto místě opakovaně zmiňovali, že na motocyklech „té druhé značky“ si můžete v limitech kategorie užít i svižnou jízdu zatáčkami, musíme spravedlivě říci, že Chief je na silnici ještě schopnější.

Což by mohl být pro „tu druhou značku“ docela problém.

Tzv. metrické cruisery japonských firem bývají leckdy funkčně dokonalejší a jízdně talentovanější než slovutné stroje z USA, málokdy se jim ale daří napodobit jejich podmanivý charakter. O tradici a síle značky nemluvě. Jenže Indian tohle všechno má. Model Dark Horse je pochopitelně zoufale nepraktický. Chybí mu ochrana před větrem, možnost upevnění zavazadel i místo pro spolujezdce. To jsou však limity konkrétní verze, společné všem stejně koncipovaným modelům z Milwaukee i z Japonska. Základ v podobě motoru, podvozku a ergonomie je mimořádně přesvědčivý.

Americká tradice něco stojí

Indian si je svých silných stránek nepochybně dobře vědom, protože se vůbec nesnaží čelit etablované konkurenci nižšími cenami. Naopak se cíleně staví do pozice ještě luxusnějšího zboží. I minimalisticky vybavený model Dark Horse vyjde na závratných 621 900 korun. Springfi eld s chromovanými a lakovanými díly, odnímatelným plexi štítem, brašnami a dvojsedlem pak stojí už 729 900 Kč. ABS, tempomat i bezklíčové odemykání dostanete v základu, ale po vzoru „té druhé značky“ je připraven bohatý katalog všelijakého funkčního a dekoračního příslušenství, které může ulevit vašemu účtu o další desítky až stovky tisíc.

Nejsme si jisti, nakolik jsou pro cílovou skupinu této kategorie jízdní vlastnosti důležité. Patrně nepříliš. Podstatné je, aby se zájemci o tradiční americký cruiser dozvěděli, že pokud nechtějí, nejsou automaticky odkázáni na nabídku „té druhé značky“. Co Indianu snad chybí (aspoň u nás) na síle brandu a komunity, bohatě dohání větší exkluzivitou, ještě impozantnějším motorem a vytříbenějším chováním na silnici. Nádherný stroj.

Plus · Po všech stránkách impozantní motor · Velmi solidní jízdní vlastnosti · Exkluzivita Minus · Rezavé šrouby · Vysoká cena · Verze Dark Horse je až příliš „očesaná“

Technické údaje* · Motor: V2 1,8 l, 162 Nm · Hmotnost: 357 kg · Výška sedla: 660 mm · Objem nádrže: 20,8 l *Hodnoty udávané výrobcem

O autorovi| Jiří Červenka spolupracovník redakce

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít