Obláčky plynového optimismu

09. prosince 2013, 00:00 - Vadim Fojtík
09. prosince 2013, 00:00

Česko chce z Bruselu miliardu korun na autobusy poháněné CNG a na výstavbu infrastruktury

Tuzemská energetika se bez zemního plynu neobejde, energetický sektor se však bude muset velmi rychle vypořádat s několika zásadními problémy. Shodli se na tom účastníci desátého ročníku Gas Business Breakfastu, který uspořádal týdeník Euro. Hlavním tématem akce byl Zemní plyn pro čistou budoucnost. Patronem setkání, které se uskutečnilo v Corinthia Hotel Prague, byl Český plynárenský svaz, záštitu nad ním mělo ministerstvo průmyslu a obchodu. Pomůže i osobákům Ministr životního prostředí v demisi Tomáš Podivínský aktuálně bojuje o miliardový příspěvek z fondů Evropské unie na podporu alternativní dopravy. „Rozhodne se kolem 12. prosince. Pokud uspějeme, peníze půjdou především na nákup autobusů poháněných CNG a budování potřebné infrastruktury,“ tvrdí Podivínský.

CNG je v tuzemsku stále populárnějším alternativním pohonem, jeho většímu rozvoji však brání nedostatečné množství čerpacích stanic. Investice z fondů Evropské unie do rozvoje infrastruktury by měla pomoci.

Kolegu ze státní správy nepřímo podpořil i náměstek ministra průmyslu a obchodu Pavel Šolc. Ten prohlásil, že na rozdíl od elektromobilů CNG považuje v dopravě za hlavní prvek čisté mobility. Náměstek současně poukázal na stále probíhající celosvětovou diskusi o břidlicovém plynu. Především kvůli prudkému rozvoji těžby v USA jsou tamní ceny zemního plynu velmi nízko, což má pozitivní vliv na konkurenceschopnost americké ekonomiky. Evropští odběratelé se ale na stejný vývoj patrně těšit nemohou. „Není důvod, proč by měla mít Evropa tak nízké ceny jako USA. Jsou zde jiné podmínky a konkurenční výhoda Ameriky není na věky,“ konstatoval náměstek.

Další verze Již několik let po sobě spotřeba zemního plynu v Evropě klesá, především kvůli snižující se poptávce ovlivněné nepříliš pozitivním vývojem ekonomiky a investicemi do úspor energií. Náměstek Šolc je však přesvědčen, že v budoucnu poptávka vzroste. I kvůli tomu, že třeba teplárenství bude zemní plyn v budoucnu využívat více než doposud na úkor hnědého uhlí.

Šolc navíc nechtěně všechny přítomné pobavil prohlášením, že jeho resort by chtěl do konce února předložit vládě Aktualizaci státní energetické koncepce (ASEK) včetně analýzy případných dopadů. „Bude to pracovní verze číslo 480,“ prohodil jeden z energetických manažerů v narážce na to, že ministerstvo na aktualizaci pracuje už několik let, ale zatím ji žádná z posledních čtyř vlád nestihla schválit.

Další z řečníků, předseda představenstva společnosti RWE Česká republika Martin Herrmann, prohlásil, že poslední verze energetické koncepce je pro plynárenství příznivá, protože inspiruje a motivuje k investicím do sektoru. „Jen doufejme, že ji nová vláda opět nebude chtít aktualizovat,“ dodal Herrmann.

Pro další budoucnost plynárenství bude podle něj nutné vyřešit několik problémů.

Například pokud má evropská energetika opět začít správně fungovat, je třeba opět rozjet evropský trh s emisními povolenkami. Rovněž je nutné jasně říct, co dál s podporou obnovitelných zdrojů, protože za současné situace na trhu se investorům nevyplatí stavět nové klasické elektrárny. Bez nich se přitom evropská energetika neobejde. Další otázky znějí, jak v budoucnu zdanit energetické firmy a v jaké formě by měla existovat uhlíková daň. „Přeji vám, abyste v roce 2014 získali co nejvíce odpovědí na tyto otázky,“ dodal Herrmann.

Existuje však minimálně ještě jeden problém, který plynárenské firmy musejí rozlousknout.

V tuzemsku je dle jednatele společnosti RWE GasNet Miroslava Zaura 300 tisíc plynových přípojek, které nejsou využívány. Jen jejich údržba vyjde na miliony korun ročně. „Masivní rozvoj distribuční soustavy obcemi a privátními investory za pomoci dotací od státu vytvořil finanční i legislativní problém,“ tvrdí Zaur.

Marketingový ředitel společnosti Vemex Hugo Kysilka se nakonec ve svém příspěvku vrátil k perspektivě CNG v dopravě. „Právě zde se ukazuje, jak by měla v praxi fungovat státní energetická koncepce, tedy jako kombinace ekonomiky a ekologie,“ upozornil. Provoz motorových vozidel na CNG je v porovnání s auty na benzin či naftu zhruba o polovinu nižší, stejně tak dramatický je rozdíl v jejich vlivu na životní prostředí. Vemex je jedním z tuzemských lídrů v budování infrastruktury pro CNG. V příštím roce chce firma postavit třicet nových plnicích stanic na CNG. V České republice jezdí aktuálně kolem šesti tisíc vozidel poháněných CNG a v provozu je 53 veřejných stanic. Spotřeba tohoto paliva roste od roku 2003 meziročně přibližně o pětadvacet procent. l

O autorovi| Vadim Fojtík, fojtik@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče