Obětní Beránek

10. září 2012, 00:00 - (red)
10. září 2012, 00:00

palubní deník

Další po Lichovi Útok vzbouřenců na primátora Bohuslava Svobodu podle všeho zdaleka neskončil odstraněním generálního ředitele pražského dopravního podniku. Je totiž ještě jedna důležitá pozice, na níž se rozhoduje o hodně velkých penězích. A tak není divu, že si na DPP vzniklý Klub za starou dobrou Mazánkovu Prahu vyhlédl odbor městského investora, v jehož čele stojí Jan Beránek, jednoznačně člověk primátora Svobody.

I zde se hledají zástupné důvody, které by ho měly diskvalifikovat pro výkon funkce.

Jde podle všeho o problémy s kontraktem na stavební dozor pro stavbu tunelu Blanka. S příslušnou firmou byla totiž původně uzavřena smlouva na dozor nad stavbou s rozpočtem sedm miliard. Pak – tak jak nám Blanka utěšeně rozpočtově kynula – byl tento kontrakt navýšen o 120 procent, ale dnes je rozpočet na Blanku ještě jednou takový a je vážným právním problémem, jak smlouvu dál rozšířit. Musí o tom rozhodnout rada zastupitelstva, jejíž četní členové ale chtějí jasné slovo a dobrozdání od Beránka, že to udělat musejí, byť ten by tak na sebe vzal zcela nepřiměřenou právní odpovědnost.

Skutečným důvodem tlaku na ředitele investičního odboru je pak podle informací Palubního deníku skutečnost, že u dodavatelů některých významných městských investic stále ještě leží slušné provize dohodnuté za starých dobrých časů, jen je nelze vyplatit, protože tomu brání právě primátor prostřednictvím svého člověka. Podle zdroje Palubního deníku jde řádově minimálně o desítky milionů korun. A tak je třeba primátorovi odseknout další prstíček a hezky po turecku obětovat Beránka.

Narostou vlakům křídla?

Jak jsme již v Palubním deníku před časem upozorňovali, chystá se na Českých drahách poměrně rozsáhlá personální obměna. A je dosti pravděpodobné, že při střídání stráží jde o více než občerstvení managementu.

Příchozí člen představenstva Michal Mejstřík byl jedním z důležitých architektů nyní již plně funkčního Českého aeroholdingu, jehož vytvořením vláda řešila problém s fakticky insolventními Českými aeroliniemi a do značné míry tento problém vyřešila, přestože národní letecký dopravce pomalu usíná věčným spánkem, z něhož se již neprobere.

Na drahách již řadu let leží koncepce vytvoření obdobného železničního holdingu, který by pod svými křídly sdružoval vedle subjektů patřících pod ČD i Správu železniční dopravní cesty. Prakticky by železnice byly organizovány stejně jako Deutsche Bahn.

V situaci, kdy je na jedné straně dusí přivírání kohoutku peněz od státu a krajů na dotovanou dopravu a na druhé straně jim zisky z rentabilních tratí začnou vyžírat privátní konkurenti, mohou České dráhy přechodem na německý železniční model stabilizovat své finance a zvýšit své šance v tržním boji o české koleje, který se v blízké době rozhoří.

A Michal Mejstřík je nejen solidním ekonomickým expertem se zkušeností s takovou restrukturalizací, ale i člověkem s vládními kontakty, které jsou pro takový projekt nutné. Šéf takového holdingu bude totiž vládnout desítkami miliard na investice, a bude tak velmi mocným mužem. Je otázkou, zda politici o vytvoření takto silného a vlivného postu vůbec stojí.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče