Novinka ČS: podnikatelský plán

22. dubna 2013, 00:00 -
22. dubna 2013, 00:00

Jak stanovit ceny, odlišit se od konkurence nebo zabezpečit financování? Česká spořitelna nabízí individuální konzultace

Ti z nás, kteří se dokázali postavit na vlastní nohy, akceptovat riziko a pustit se do podnikání, jsou zejména v začátcích vystaveni řadě nelehkých situací. Čelí velké administrativní zátěži, nejistotě, jestli se jejich koncept ujme, zda si na sebe vydělá, a ještě podnikatele uživí. Samozřejmě záleží na typu podnikatele. Každý má trochu jiné starosti a potřeby. Na jedné straně jsou začínající finanční poradci, advokáti či lékaři, na druhé pak například řemeslníci, drobní zemědělci nebo majitelé restaurací.

„Platí, že pro každého živnostníka i začínající firmu jsou klíčové první dva roky. A bohužel je také faktem, že v tomto období až polovina nových firem zanikne,“ konstatuje Petra Michalská, která se začínajícím podnikatelům věnuje v České spořitelně.

Co prozradil výzkum Česká spořitelna zadala agentuře SC&C výzkum zaměřený na začínající podnikatele.

„Zaměřili jsme se na otázku, proč lidé začínají podnikat, co pro ně v začátcích představuje největší překážky a s čím jim banka může pomoci. Do výzkumu byli začleněni jak podnikatelé, kteří založili firmu online, tak ti, kteří si svou společnost či živnost zaregistrovali sami,“ objasňuje Petra Michalská.

Z průzkumu jednoznačně vyplynulo, že ti podnikatelé, kteří využili ZalozFirmu.cz, daleko méně vnímali administrativní zátěž spojenou se založením společnosti či živnosti. „Proto jsme rádi, že jsme partnerem tohoto webu.

Nyní dokonce nabízíme podnikatelům, kteří vzniknou přes ZalozFirmu.cz, služby firemního účtu na dva roky zdarma,“ říká Petra Michalská.

Podle výzkumu jsou také začínající podnikatelé mnohdy zaskočeni tím, kolik času je podnikání stojí. V zaměstnání nebo ve škole byli zvyklí na to, že v určitou hodinu skončí a mají volno. Něco takového však zejména v začátcích podnikání prakticky neexistuje. Další témata, která z průzkumu vyplynula, se týkala především toho, jak v začátcích podnikání nejlépe nastavit ceny, jak zmapovat konkurenci a odlišit se od ní a jak zajistit dlouhodobě udržitelné financování.

„Začínající podnikatelé navíc často dělají zbytečné chyby, které je mohou připravit o mnoho peněz. Klasickým příkladem jsou platby za telefon. Když začnou podnikat, logicky více volají, ale už si nezmění tarif a v důsledku platí zbytečně vysoké faktury. Může jít také o špatně spočítaný nájem, nezahrnutí faktury za energie do kalkulace nákladů nebo třeba to, že si nevyčlení prostředky na zaplacení kauce při pronájmu provozovny. I v této oblasti je řada možností, jak začínajícím podnikatelům pomoci,“ říká Petra Michalská.

Proč pomáhat nováčkům Česká spořitelna se dlouhodobě zaměřuje na financování malých a středních podniků. V tomto segmentu patří mezi tři nejsilnější banky v České republice.

Ve startupech vidí banka další příležitost. „V jistém smyslu jde o investici do budoucnosti. Přestože řada nových firem neuspěje, představuje pro nás tento segment zajímavou příležitost. Navíc cítíme, že právě Česká spořitelna, která má největší síť poboček a silné zastoupení ve všech regionech, by měla být tou bankou, která drobné podnikání podporuje. Z titulu svého jména i své historie,“ říká Petra Michalská.

Jak vyplynulo z výzkumu agentury SC&C, začínající podnikatele nelimituje ani tak nedostatek financí, jako spíše to, že jim chybějí důležité informace a také znalosti, o které by se mohli opřít.

„Proto jsme připravili projekt, který budeme v letošním roce spouštět zatím v Praze a v Jihlavě. Začínajícím podnikatelům nabídneme poradenství, které jim, jak doufáme, v začátcích pomůže. Bude ve zkratce fungovat tak, že si na webu stáhnou formulář podnikatelského plánu, ten vyplní a sjednají si konzultační schůzku s naším firemním bankéřem,“ prozrazuje Petra Michalská.

Firemní bankéř, specialista na tento segment, s klientem podnikatelský plán projde položku po položce, aby společně zjistili, jestli vychází. Zaměří se například na to, zda má podnikatel dobře nastavenou cenu za své služby nebo produkt, jestli a jak má zmapovanou konkurenci. Dále s klientem řeší ekonomiku projektu, tedy zda by nebylo vhodné počítat s větší rezervou, případně si sjednat kontokorent, aby se podnikatel nedostal do problémů v momentě, kdy mu zákazník včas neproplatí fakturu.

„Od začínajícího podnikatele by měl být firemní bankéř schopen získat všechny klíčové informace a pomoci mu je jasně zformulovat, případně eliminovat záležitosti, které by mohly ohrozit jeho budoucí úspěch. Uvedu příklad: Když podnikatel plánuje otevřít restauraci a chce se orientovat na českou kuchyni, je třeba nejprve zjistit, zda mu v daném místě nekonkuruje několik podobných zařízení. Pokud ano, je vhodné zvážit, jak se odlišit, a najít něco, v čem bude unikátní. Firemní bankéř bude prakticky zastávat roli kouče,“ popisuje Petra Michalská.

V České spořitelně očekávají, že se začínající podnikatel bude setkávat s firemním bankéřem zhruba jednou za půl roku, aby společně hodnotili, jak živnost či firma funguje, a případně aktualizovali podnikatelský plán. „V průběhu dvou let se firma etabluje a majitelé budou mít jasno ve svých dalších plánech. Například řemeslník se rozhodne, jestli bude dále pokračovat na IČO, nebo se spojí s dalšími živnostníky, vytvoří třeba společnost s ručením omezeným a začnou se věnovat rekonstrukcím bytů,“ dodává Petra Michalská.

Účet na dva roky zdarma Pokud začínající podnikatel založí firmu přes partnerskou společnost České spořitelny, získá od banky firemní účet se službami na dva roky zdarma, což představuje úsporu několika tisíc korun. „Doporučujeme, aby s jeho založením neváhali. Je dobré se hned v počátku naučit odlišovat firemní a soukromé finance.

Vyplácet si mzdu na soukromý účet a na firemním si držet rezervu na provoz firmy a tvořit fond pro další rozvoj podniku,“ říká Petra Michalská. Podnikatelé mnohdy mají do začátku vlastní kapitál. V době, kdy nevědí, jestli se jejich podnikatelský záměr ujme, neradi riskují.

Česká spořitelna proto standardně poskytuje k firemnímu účtu zejména kontokorent ve výši dvacet nebo padesát tisíc. V průběhu dalšího podnikání si klient může kdykoli kontokorent navýšit nebo si zažádat například o nezajištěný neúčelový úvěr až do výše jednoho a čtvrt milionu korun.

„Spíš ojediněle se setkáváme s čerstvě založenými společnostmi, které potřebují projektové financování už na samém počátku. Tyto případy pak řešíme individuálně formou zajištěných úvěrů,“ říká Petra Michalská.

„Společným jmenovatelem našich aktivit je, aby podnikatelé poznali, že jsou pro ně služby České spořitelny užitečné, a aby ocenili, že jim dokážeme pomoci v každé fázi podnikání. Aby nás vnímali jako svou pravou ruku. Aby nás doporučovali dalším podnikatelům a firmám. A to nejen v oblasti firemních, ale i soukromých služeb,“ dodává Petra Michalská.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče