Article, show

Nové technologie nutí firmy investovat

20. ledna 2014, 00:00 - Jakub Křešnička
20. ledna 2014, 00:00

Kvůli bleskovému rozmachu technologií musejí firmy rozvíjet i své IT systémy, říká generální ředitel společnosti Unicorn Systems

Softwarové společnosti Unicorn se v loňském roce dařilo v celé Evropě. Vyhrála mimo jiné čtyři z pěti tendrů vypsaných operátory elektrické energie ve Skandinávii, Nizozemsku, Černé Hoře a ve Švýcarsku, kde česká firma porazila dokonce i německou společnost. Poslední, páté výběrové řízení v Albánii bylo zrušeno.

„Zajímavý je i celoevropský portál pro transparentní zveřejňování informací o evropském trhu s elektřinou, který jsme vyvinuli pro sdružení všech evropských operátorů přenosových sítí a který bude příští měsíc spuštěn do ostrého provozu,“ říká generální ředitel Unicorn Systems Jiří Mráz s tím, že Česko je pro skupinu Unicorn stále nejdůležitějším trhem. Podíl exportu na obratu by v letošním roce mohl přesáhnout jednu třetinu.

* Daří se vám s výběrovými řízeními i v Česku, třeba se státními zakázkami, což je s Unicornem proslulé spojení?

Nám se loni dokonce podařilo vyhrát i státní zakázku, asi první od kauzy okolo systému na sčítání lidu v roce 2009. Vyhráli jsme tendr České správy sociálního zabezpečení a rozvíjíme systém výběru pojistného od zaměstnavatelů a OSVČ. To je software, který vybere třetinu státního rozpočtu.

* Zlepšuje se podle vás obecně zadávání státních zakázek v Česku?

My se v tomto byznysu moc nepohybujeme a podaří se nám uspět jen výjimečně. Problém je v tom, že to jde z extrému do extrému. Nový zákon o výběrových řízeních měl dobrý úmysl, ale situace je pro státní instituce podobně složitá jako předtím. Dnes jsou tendry vypisovány velmi často pouze na nejnižší cenu a nezohledňují další parametry. Některé firmy cenu pak záměrně podstřelí dokonce pod úroveň přímých nákladů a podle mne nemohou vydělat jinak než výrazným ošizením prací a díla.

* Jak snižování cen dopadá na trh a na vás?

Během krize klesly ceny a zároveň investice do IT, ale neplatilo to paušálně. Více patrné to bylo například ve finančních institucích nebo průmyslu, ale třeba už ne tolik v energetice. Díky tomu, že máme portfolio klientů diverzifikované oborově i regionálně, se nám dařilo i během krize získávat nové zákazníky i zakázky. Obecně teď podniky více přemýšlejí o investicích a počítají obezřetněji i návratnost. Kvůli velkému rozmachu digitálních technologií od tabletů a chytrých telefonů až k možnostem připojit k internetu téměř cokoli vznikají nové potřeby a požadavky na funkcionalitu podnikových systémů. Tento rozmach zároveň nutí firmy do IT investovat, protože jim umožňuje získávat konkurenční výhodu. Třeba pojišťovací agenti mohou s klientem na tabletu na místě namodelovat pojištění a rovnou podepsat smlouvu. Zákazník volající na zákaznickou linku může být identifikován pomocí rozpoznání hlasu a nemusí být obtěžován ověřovacími údaji. Takový systém používá například Tatra banka na Slovensku. V Česku zase například Česká spořitelna zkouší víceúčelový samoobslužný automat od firmy Huawei s možností videospojení s bankovním úředníkem v zákaznickém centru. Příkladů je mnoho.

* V roce 2012 jste měli rekordní tržby, překoná je rok 2013?

Určitě, příjmy Unicorn Systems přesáhly v loňském roce částku 1,4 miliardy korun. Plán na letošní rok je stejně tak prorůstový. Roste i obrat od klientů ze zahraničí, který by mohl v letošním roce přesáhnout podíl jedné třetiny. Máme mnoho dlouhodobých zákazníků, někteří s námi spolupracují přes 15 let, a o to nám jde. Poskytujeme zákazníkům softwarová řešení na míru, vlastní připravená řešení, ale i prověřený software našich partnerů.

* Vaše služba Unicorn Universe funguje na populárním cloudu, jak je úspěšná?

Unicorn Universe je digitální stavebnice informačních systémů v internetovém prostředí, kterou vyvíjíme od roku 2000, kdy slovo cloud v dnešním IT významu nikdo neznal. Říkali jsme tomu tehdy objektový operační systém virtuálního superpočítače. Ve službě Plus4U, která je nad Unicorn Universe provozována, jsou kromě kalendáře a úkolů dostupné aplikace pro řízení i pokročilejších podnikových procesů – třeba péče o majetek, řízení firemní strategie, personální evidence, objednávky apod. V jednom systému s jedním rozhraním propojujeme prakticky všechny běžné podnikové agendy. Firma pak nepotřebuje infrastrukturu a řídí vše čistě přes internet. Vidíme v této službě výrazný potenciál. Používáme ji samozřejmě i sami pro řízení naší firmy. Registrovaných uživatelů je dnes 50 tisíc. Menším a středním firmám, ale i různým organizacím přinášíme funkčnosti robustních podnikových systémů, které by si samostatně nemohly dovolit. A takhle je to vyjde podobně jako náklady na mobilní telefony. l

O autorovi| Jakub Křešnička, kresnicka@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Zisky mobilních operátorů? Přes 10 miliard korun ročně
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Kdy jsou vaše peníze na internetbanking v ohrožení?
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Auta
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První…
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového mistrovství
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Technologie
Podoba referenčního Radeonu RX Vega je venku. AMD ho chce stavět proti GTX 1080
Ransomware v posledních dvou letech vydělal přes 25 milionů dolarů
Chrome 60 lepí 40 děr a podporuje Touch Bar na nových Macboocích Pro
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Web si oddychne. Adobe plánuje ukončit vývoj a podporu a Flashe v roce 2020
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít