Noty pro mladé inženýry

15. srpna, 00:00 - Jaroslav Matějka
15. srpna, 00:00

Začal před třemi roky a zpočátku to na nic velkého nevypadalo. Dnes má firma Horizon Educational zastoupení v 80 zemích a obsloužila více než 50 tisíc zákazníků po celém světě.

V roce 2010, když se mi narodilo první dítě, jsem dokončila jeden projekt. A manžela tehdy oslovil jeho přítel, spoluzakladatel Horizon Fuel Cell Technologies (HFCT), s tím, že by potřebovali pomoct ve střední Evropě. Nejprve udělat průzkum trhu a pak možná rozjet byznys,“ řekla k tomu Kateřina Horiszny Šarešová.

Bylo jí čtyřiadvacet, byla na mateřské, přesto se do úkolu pustila s vervou.

Analyzovala pro singapurskou firmu HFCT zabývající se výrobou vodíkových palivových článků evropský trh. Zkoumala, jak se k vodíku jako k palivu, k nové technologii pohonu aut, stavějí vlády. A představitele společnosti, která se výrazně prosadila hlavně v Asii a Americe, zaujala.

Oslovili ji proto znovu s tím, zda by nevyřídila v Evropě některé zakázky. Kateřina Horiszny Šarešová souhlasila a následně rozjela obchod s jejich výrobky (čistě palivovými články) a také se vzdělávacími sadami pro školy.

Tak to chvíli fungovalo. Před třemi roky jsem ale velkou část vedení společnosti přenechala Kamilu Jelínkovi a Timu Lukkarinenovi. Čekala jsem příchod druhého dítěte. Timo Lukkarinen tehdy zjistil, že je nutné pro úspěšný prodej napsat učební osnovy. Setkávali jsme se totiž nejen v Česku s tím, že školy od nás koupily vzdělávací sety firmy HFCT, ale v podstatě nevěděly, jak podle nich učit,“ vzpomíná Horiszny Šarešová.

Sehnali na to tým lidí. A od toho už byl jen malý krůček k nápadu vytvořit vlastní vzdělávací program, založit vlastní firmu.

Sázka na čistou energii

Společnost Horizon Educational (HE) vznikla v roce 2013 a dnes působí samostatně vedle HFCT. V Praze rychle vyrostlo silné vzdělávací a distribuční centrum. Noty pro budoucí inženýry v něm v současnosti za pomoci pedagogů píše dvanáct lidí nejrůznějších národností a v USA čtyři další.

A je to často složité. I když je fyzika všude stejná, musejí se vzdělávací programy ladit podle potřeb jednotlivých zemí. Někde jsou programy součástí školní výuky, jinde se k nim dostanou studenti až v klubech, zájmových kroužcích.

Dodávají je jak pro střední, tak pro vysoké školy. V Česku začínali se třemi školami, minulý rok už jejich program využívalo patnáct škol v tuzemsku, pět na Slovensku a patnáct v Polsku.

Na otázku, jak se jim tak rychle povedlo vybudovat síš distributorů v osmdesáti zemích, odpověděl Kamil Jelínek, jeden ze tří spoluzakladatelů HE: Singapurská firma existuje mnohem déle než my, vznikla v roce 2003. A už dříve nějakou síš začala budovat, ale nikdo se o to moc nestaral. Neměli nikoho, kdo by byl například schopen zajet do Francie a hovořit tam se zákazníky francouzsky. To my máme ve firmě hodně jazykově vybavených lidí, například Angličany, Francouze, Švéda, Američana, Polku, máme i rusky mluvící lidi.“

Ze spolupráce nyní těží obě společnosti. Jméno té singapurské otevírá české dveře. Je to znát hlavně na výstavách a veletrzích. Každý ví, co Horizon Fuel Cell Technologies v oboru znamená, že je lídrem ve výrobě vodíkových palivových článků,“ říká Horiszny Šarešová.

Vodíkové klání

Horizon Educational se rychle etablovala jako samostatná společnost. S vědeckými pomůckami propagujícími vodík jako palivo budoucnosti se prosadila především v Evropě, Spojených státech a Asii.

Její vlastní vzdělávací tým v současnosti pracuje nejen na vývoji učebních plánů, průvodců pro učitele a sestavě experimentů a laboratorních prací pro studenty a učitele, ale také vyvíjí vlastní programy, pořádá akce.

Jednou z nich je soutěž Hydrogen Horizon Automotive Challenge. Loni se konala poprvé a hned vzbudila ohromný zájem. Týmy středoškolských studentů z českých škol soutěžily ve čtyřhodinovém vytrvalostním závodu vlastnoručně sestavených aut na dálkové ovládání s vodíkovým pohonem. Při jejich stavbě použili mladí konstruktéři hybridizační systém společnosti Horizon.

Pak se klání přesunulo do francouzského Saint-Martin-Boulogne a na Floridě se odehrálo finále za účasti 17 škol z celého světa. Letos už bude soutěžit 200 evropských a 240 amerických středních škol.

Viděla jsem ty studenty na začátku, když dostali palivový článek. Mají tam nádrže s vodíkem a používají to ve škole.

Jsou schopni sami sestavit auto na hybridní bázi. Úplně stejné, jako je Toyota nebo Hyundai nebo Mercedes. To bylo zprvu,ježíši, tak jsme tady, ach jo'. Pak jsem je viděla ve Francii a to už byli úplně jiní kluci. Plní sebevědomí, “ vypráví Horiszny Šarešová.

Příští rok se závod pojede také v Los Angeles během největší konference National Science Teacheres Association (NSTA) zaměřené na vzdělávání. A záštitu nad ním převzala Toyota, lídr ve světě hybridních aut.

Návrat ke Komenskému

To, co firma Horizon Educational v českých školách rozjela, lze označit za revoluční krok. Přitom by to mělo být normální. Komenského schola ludus“ ale v Česku v minulých letech pohořela a projevilo se to neblaze hlavně v technicky zaměřených oborech.

Děláme si následně průzkumy, porovnáváme, jestli by studenti měli po této soutěži zájem pokračovat v tom i na vysoké škole. A vidíme, že tam výsledky jsou. To je důležité i pro korporátní sféru. Tady může najít talenty, podpořit je v dalším studiu,“ dodala Horiszny Šarešová.

České ministerstvo školství se ale zatím příliš nezapojilo. Zástupci Horizon Educational s jeho představiteli jednají, protože by chtěli rozjet více vzdělávacích programů propagujících zelenou“ energii, obnovitelné zdroje, nejnovější technologie.

Vítanou injekci by mohl představovat program pro přeshraniční spolupráci fi-nancovaný z evropských fondů. Teď jsem se zrovna vrátil z Ústí nad Labem. Tam jsem řešil na krajském úřadu možnost podpory našemu projektu do roku 2020, mohly by se ho účastnit školy u nás i na německé straně,“ řekl Jelínek.

I pro nejmenší Začalo to z ničeho OE průzkumem trhu, pak následovala distribuce, obohatili jsme to osnovami. No a teď už máme vlastní programy, máme i svoje výrobky. My říkáme Horizonu, po čem je hlad, co trh chce,“ ohlédla se Horiszny Šarešová.

A na otázku, co dál, odpověděla: Náš program pro střední školy byl úspěšný. Teď chystáme další OE pro základní školy a univerzity. Produkty pro ně máme.“

Horizon Educational se s vědeckými pomůckami propagujícími vodík jako palivo budoucnosti prosadila především v Evropě, Spojených státech a Asii.

Není nad to, nechat se v životě hemingwayovsky unášet, nebrat vše úporně. Dříve či později svůj „ostrov uprostřed proudů“ najde každý. Dokazuje to i příběh mladých zakladatelů české společnosti Horizon Educational. 2003 Vznik singapurské společnosti Horizon Fuel Cell Technologies

2011 Založení české společnosti Horizon Europe

2013 Vznik firmy Horizon Educational

2014 První bezplatná online verze učebního plánu STEM

2014/2015 První programy Horizon Automotive Challenge v Česku, Spojených státech a Francii, zakončené mezinárodním závodem aut na vodíkový pohon postavených studenty středních škol

2016 Druhá bezplatná online verze učebního plánu STEM

Představení nových setů pro střední školy: 1. vertikální turbina, 2. stavebnice Do It Yourself (postav si svoje řešení na bázi palivového článku)

Pro technické střední a vysoké školy: trenažér vodíkového hybridního modelu vozidla a trenažér - panel zdrojů obnovitelné energie

I když je fyzika všude stejná, musejí se vzdělávací programy ladit podle potřeb jednotlivých zemí.

O autorovi| Jaroslav Matějka, spolupracovník redakce

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče