Nikdy jsem si nepůjčoval

15. června 2016, 00:00 - Michal Smrž
15. června 2016, 00:00

Svůj recept na úspěch přibližuje zbrojař Michal Smrž Čas od času si vzpomenu na první zaměstnání v zahraničním obchodě ve státním podniku zahraničního obchodu Strojimport, kde jsem měl mzdu asi 50 dolarů měsíčně (podle tehdejšího černého kurzu). Prodával jsem v Pákistánu a dalších zemích textilní stroje za miliony dolarů a bylo mi úplně jedno kolik - na mé mzdě se to neprojevilo. Strojů byl navíc nedostatek (díky plánovitému socialistickému hospodaření), což byla ideální příležitost k získání zkušeností, jak citlivě rozpoznat, kdy zákazník hraje kino a smlouvá ze sportu a kdy už je to opravdu vážné, a pokud se mu něco nesleví, tak nekoupí, aještě se urazí a uteče ke konkurenci...

Za základ svého úspěchu považuji to, že jsem si nikdy nepůjčoval u bank ani jinde.

Tedy až na pár výjimek, kdy jsem technickými půjčkami spekuloval na lepší devizový kurz dolaru, ale tam jsem půjčku v korunách měl stoprocentně krytou zástavou v dolarech. Nikomu jsem také nezpůsobil škodu a vydělané peníze postupně reinvestoval do rozvoje své firmy, dnes už skupiny. A také jsem se držel konzervativního názoru, že podnikání musí mít nějaký obsah, to jest musím umět něco vyvinout, vyrobit či prodat, nikoli ukrást nějakou dotaci, nevrátit půjčku či spekulovat s nějakými pohledávkami systémem hry „letadlo“.

První milion jsem vydělal tím, že jsem se svými společníky zdravě riskoval, využil své zahraničněobchodní zkušenosti a kontakty a našel si nový obor, protože v exportu textilních strojů jsem jako soukromá firma pokračovat nemohl.

Strojimport a později z něho odloupnutá Investa jich z dob socialistického hospodaření měly mnoho na skladě a tomu nešlo cenově konkurovat.

Ale sluší se k tomu dodat, že na začátku 90. let byla úplně jiná doba než dnes.

Trh byl hladový a neobsazený konkurencí, soukromé podnikání teprve začínalo a příležitostí bylo hodně. Dnešní mladí podnikatelé to mají nesrovnatelně těžší, všude je dlouhodobě etablovaná konkurence, která si svůj segment na trhu urputně hlídá a jen tak si tam někoho nepustí.

Prorazit přes zavedenou konkurenci, nebo dokonce vymyslet něco úplně nového, kde konkurence ještě není, je tak dnes velmi složité a v některých oborech téměř nemožné.

Na začátku 90. let byla úplně jiná doba než dnes. Trh byl hladový a neobsazený.

O autorovi| Michal Smrž, zbrojař

Mohlo by vás zajímat

Finance
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
6 tipů, jak co nejlevněji vyměnit peníze v zahraničí na dovolené
Kde všude můžete v Česku prohlásit: „Zaplatím to bitcoinem“
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Vyřizování dětského pasu nenechávejte na poslední chvíli. Rychlopas se prodraží.
Auta
Maserati GranTurismo se dočkalo dalšího faceliftu. Nástupce…
Historicky nejrychlejší Jaguar pro běžný provoz má 600 koní a maximálně jede 322 km/h
Aston Martin DB11 dostal osmiválec 4,0 l bi-turbo od Mercedesu AMG
Galerie na středu: Vyplatí se nejoblíbenější auta s dieselem? Jen když najedete stovky tisíc km
Prohlédli jsme si nový Opel Grandland X. Jak prostorný je uvnitř? (první dojmy)
Technologie
Další velký útok ransomwaru zasáhl nezáplatované počítače. Nejvíce je postižena Ukrajina
Čtečky otisků schované v displejích přijdou příští rok. Umožní to tato technologie
Prohlížeč Vivaldi konečně dostane synchronizaci
AMD vydalo první Vegu 10, poloprofi kartu Radeon Vega Frontier Edition za 999$. Bez recenzí
Facebook ovládá celý svět. Má již 2 miliardy uživatelů
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít