Nikdy jsem si nepůjčoval

15. června 2016, 00:00 - Michal Smrž
15. června 2016, 00:00

Svůj recept na úspěch přibližuje zbrojař Michal Smrž Čas od času si vzpomenu na první zaměstnání v zahraničním obchodě ve státním podniku zahraničního obchodu Strojimport, kde jsem měl mzdu asi 50 dolarů měsíčně (podle tehdejšího černého kurzu). Prodával jsem v Pákistánu a dalších zemích textilní stroje za miliony dolarů a bylo mi úplně jedno kolik - na mé mzdě se to neprojevilo. Strojů byl navíc nedostatek (díky plánovitému socialistickému hospodaření), což byla ideální příležitost k získání zkušeností, jak citlivě rozpoznat, kdy zákazník hraje kino a smlouvá ze sportu a kdy už je to opravdu vážné, a pokud se mu něco nesleví, tak nekoupí, aještě se urazí a uteče ke konkurenci...

Za základ svého úspěchu považuji to, že jsem si nikdy nepůjčoval u bank ani jinde.

Tedy až na pár výjimek, kdy jsem technickými půjčkami spekuloval na lepší devizový kurz dolaru, ale tam jsem půjčku v korunách měl stoprocentně krytou zástavou v dolarech. Nikomu jsem také nezpůsobil škodu a vydělané peníze postupně reinvestoval do rozvoje své firmy, dnes už skupiny. A také jsem se držel konzervativního názoru, že podnikání musí mít nějaký obsah, to jest musím umět něco vyvinout, vyrobit či prodat, nikoli ukrást nějakou dotaci, nevrátit půjčku či spekulovat s nějakými pohledávkami systémem hry „letadlo“.

První milion jsem vydělal tím, že jsem se svými společníky zdravě riskoval, využil své zahraničněobchodní zkušenosti a kontakty a našel si nový obor, protože v exportu textilních strojů jsem jako soukromá firma pokračovat nemohl.

Strojimport a později z něho odloupnutá Investa jich z dob socialistického hospodaření měly mnoho na skladě a tomu nešlo cenově konkurovat.

Ale sluší se k tomu dodat, že na začátku 90. let byla úplně jiná doba než dnes.

Trh byl hladový a neobsazený konkurencí, soukromé podnikání teprve začínalo a příležitostí bylo hodně. Dnešní mladí podnikatelé to mají nesrovnatelně těžší, všude je dlouhodobě etablovaná konkurence, která si svůj segment na trhu urputně hlídá a jen tak si tam někoho nepustí.

Prorazit přes zavedenou konkurenci, nebo dokonce vymyslet něco úplně nového, kde konkurence ještě není, je tak dnes velmi složité a v některých oborech téměř nemožné.

Na začátku 90. let byla úplně jiná doba než dnes. Trh byl hladový a neobsazený.

O autorovi| Michal Smrž, zbrojař

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kolik stojí dítě v první, druhé a třetí třídě
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Dovolená bez problémů? Tak to pozor na peníze, dopravu a exotiku
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které vás ochrání před otravnými telefonáty z call centra
Auta
Ken Block opět divočí s Fiestou, tentokrát v terénu
Android 8.0 je tady. Jmenuje se Oreo a řeší jeden hlavní problém
Mazda připravuje čtyřválec se třemi turby, jedno bude elektrické
BMW M5 (G30) oficiálně: Má 600 koní, vypínatelný pohon všech kol a jede 305 km/h
Jak vybrat pneumatiky na auto: Základní otázky a odpovědi
Technologie
Procesory Coffee Lake pro desktop přijdou na trh v říjnu, signalizuje Intel
Virtuální realita je dostupnější. HTC Vive zlevňuje o 7000 Kč
Otázky a odpovědi: Jak vybrat pneumatiky na auto?
Google prý po dvou letech uvede další vlastní počítač
Stvořen k přetaktování. HP představilo svůj nejlepší notebook pro hráče
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít