Nesledujeme lidi, ale auta

16. prosince 2013, 00:00 - Tomáš Plhoň
16. prosince 2013, 00:00

V budoucnu bychom chtěli přizpůsobit splátky operativního leasingu třeba i stylu jízdy, říká finanční ředitel LeasePlanu pro český trh

Stále více českých firem si místo nákupu vlastního vozového parku vybírá takzvaný operativní leasing. Pronájem automobilů pro podnikatele a jejich postupné splácení je na Západě poměrně běžnou službou, která na tuzemský trh proniká stále rychleji. Jedním z lídrů v oboru je mezinárodní společnost LeasePlan, jejíž česká pobočka se letos vrátila k růstu. „V posledním roce se nám obchodně opět daří. Zastavili jsme pokles a letošek je po delší době první stabilní rok,“ tvrdí Martin Brix, finanční ředitel LeasePlanu pro český trh.

* Společnost LeasePlan nabízí operativní leasing, který v Česku řada menších firem vůbec nezná. Jak byste jim tuto službu představil?

Přestože povědomí o operativním leasingu roste, stále je u nás hluboce zakořeněna představa, že nejlevnější je pořídit si auto za hotové či na úvěr a jeho provoz i následný prodej pak řešit na vlastní účet. Nemusí to být vždy pravda. Profesionální poskytovatel operativního leasingu by měl být schopen přinést v porovnání s jinými formami provozu autoparku úspory, a to i menším zákazníkům. Uživatel operativního leasingu získává přístup ke službám profesionálního správce autoparku, a navíc komfort, který spočívá v tom, že je o něj postaráno, když se ocitne v nouzi.

* Jak velký komfort dokážete klientům přinést?

Nové technologie nám umožňují poskytovat řadu služeb, které si leckdo ani neumí představit. Díky nim můžeme například na dálku analyzovat technické parametry auta, jako je opotřebení brzd a podobně. Dokážeme sledovat stav vozidla a doporučit řidiči online, aby vyhledal technickou pomoc nebo aby zajel do servisu na prohlídku přesně v momentě, kdy ji vůz potřebuje. Tím je o něj ideálně postaráno a zvyšuje se jeho tržní cena v budoucnu. Auto se totiž na konci operativního leasingu vrací a prodává na trhu ojetin. Je v zájmu obou, jak nájemce, tak pronajímatele, aby jeho zůstatková hodnota byla co nejvyšší. Odrazí se to i na ceně splátek.

* Z toho, co jste řekl, ale vyplývá, že sledujete každý pohyb jednotlivých vozů. To může spoustě lidí vadit…

Potenciální zákazníci mají opravdu z použití těchto technologií zbytečné obavy. Zejména menší firmy si nepřejí, aby na jejich autech bylo cokoli sledováno. My ale prostřednictvím elektronické knihy jízd nesledujeme řidiče, ale auto, a to s cílem dosáhnout úspor. Někteří zákazníci mají přesto obavu, že by se dalo dovodit, co se s autem děje a jaké jsou zvyky řidičů. Když to vyjádřím číslem, přibližně 70 procent manažerů menších firem si něco takového nepřeje. Je to pro ně natolik důležité, že dokonce zvažují, jestli si elektronickou knihu jízd vůbec pořídit.

* Říkáte, že sledujete auto, nikoli řidiče, ale pomocí téže technologie určitě můžete monitorovat i chování zaměstnanců firmy a to, jak nakládají s jejím majetkem. Je to tak?

Určitě. Když si dáme dohromady informace o použití vozidla z telemetrického zařízení a porovnáme je se statistikou pokut a nehod, máme informace o tom, jak je s autem nakládáno. My bychom do budoucna dokonce chtěli přizpůsobit splátky stylu jízdy. To v tuto chvíli nikdo nedělá. Splátka se odvíjí od typu auta, jeho pořizovací ceny a tak dále, ale dva řidiči, kteří jezdí rozdílně, neplatí různou cenu. Je to další směr uvažování o tom, jak nové technologie využít k hledání nových úspor. Klient, který se chová zodpovědně a jezdí opatrně, by měl platit méně. Neměl by doplácet na ty, kteří dělají pravý opak.

* LeasePlan byl na trhu známý vyššími cenami. V minulosti jste s tím měli problémy, zmenšilo se vám portfolio. Jak jste na tom dnes?

Cenově jsme dnes srovnatelní s konkurencí, nicméně důraz na kvalitu je pro nás klíčový. Chceme hlavně dobrou kvalitu za přijatelnou cenu a zákazníci to oceňují. Stává se, že si vyberou raději nás, byť jsme zdánlivě dražší. Vyhnou se tím riziku, že pronajímatel nebude schopen služby uřídit tak, jak bylo domluveno. Stále častěji nás kontaktují zákazníci, kteří uvěřili slibům o nízké splátce a po skončení pronájmu byli překvapeni vysokými doplatky vyplývajícími ze závěrečného zúčtování. Tento přístup my nepraktikujeme.

* Takže jste snížili ceny. A jak se to odrazilo na vaší pozici na trhu?

V tuto chvíli máme 17 tisíc automobilů, což odpovídá asi 30 procentům tržního podílu. V posledním roce se nám obchodně opět daří. Zastavili jsme pokles a letos je po delší době první stabilní rok. V příštím roce už čekáme růst. l

O autorovi| Tomáš Plhoň • plhon@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které Vás ochrání před otravnými telefonáty
Jak mohou soukromé kuřácké kluby a spolky zničit restaurace, hospody i jejich majitele
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Auta
Na Audi RS Q5 už čekat nemusíte. K dispozici je SQ5…
Retro na neděli: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Technologie
Xbox One X bude stát 13 500 Kč. Do obchodů půjde i limitovaná edice Scorpio
Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít