Nenápadný půvab konzumerismu

28. července 2014, 00:00 - BLAHOSLAV HRUŠKA
28. července 2014, 00:00

Německé miliardáře stále živí nudné spotřební zboží Vydělat velké peníze lze různě. Někdo má geniální nápad, který rozvíjí, jiný jen otáčí peníze, další ví, jak tahat finance z eráru. Při pohledu na německý žebříček miliardářů, z jehož první příčky minulý týden v 94 letech navždy odešel král diskontních prodejen Karl Albert, musí každého napadnout, že u našich západních sousedů na to jdou zoufale staromódně.

Pokud seřadíme obory podnikání v první desítce, dostaneme nudný seznam obyčejných věcí: potraviny, drogistické zboží, auta, zásilkový obchod, šrouby. Všechno konzumní produkty, kterých jsou plné domácnosti.

V top 10 je jediná investiční skupina. Jenže i její majitelé sem peníze převedli z firmy Tchibo, čímž jsme opět u nákupního košíku.

Ne tak u nás. Česká první desítka by vypadala následovně: investice, agrobyznys, uhlí, reality a pak dalších šest investorů. Zase nuda, jen jiného druhu. S výjimkou Andreje Babiše, kterého plné nákupní košíky živí, ostatní české miliardáře koncový zákazník lačnící po spotřebě tolik nezajímá. Své portfolio mají hezky rozprostřené.

A ještě jeden rozdíl bije do očí. Zatímco u nás vévodí miliardářům selfmademani první generace, v Německu, které si svou kapitalistickou vrstvu budovalo po válce od nuly, se z lidí disponujících velkým majetkem stala šlechta. Ke jmění se přichází narozením do dobré rodiny a partnera je nejlépe hledat ve spřízněné famílii. Osudy automobilových klanů Porsche, Piëch nebo Quandt hovoří za vše. Smrt patriarchy Alberta tak poukázala na sociologický paradox. Přestože konzum, či spíše konzumerismus, je symbolem rozkladu hodnot a úpadku západního světa, nakonec vytváří přinejmenším v Německu i něco, co má svůj starosvětský šarm a nenápadný půvab. Konkrétně vrstvu lidí, kteří nemají potřebu uplácet politiky, chodit na večírky, kupovat si jachty a soukromé tryskáče a žijí si svůj klidný život stranou společenského dění.

Jistě k tomu patří i klidné spaní. Zkuste se zeptat zákazníků, kteří chodí nakupovat do diskontů, objednávají si z katalogu pana Otta nebo se vozí BMW, jestli se stali obětí nějakého šizuňka a zloděje. Přejme našim výstředním kapitalistům, aby se takové stavovské noblesy někdy dožili.

Přestože konzumerismus je symbolem úpadku západního světa, nakonec vytváří přinejmenším v Německu i něco, co má svůj starosvětský šarm a nenápadný půvab.

O autorovi| BLAHOSLAV HRUŠKA, hruskab@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Máté nízké příjmy? Do penze odejděte už v prosinci
Jak prověřit (nejen investiční) firmu, která se vám nezdá
Dlužíte na zdravotním pojištění? Co dělat? Ošetří vás lékař?
Jak se nenechat nachytat na internetu
Chcete hlasovat v českých volbách ze zahraničí? Tak si pospěšte!
Auta
Audi A7 Sportback nové generace se představí ve čtvrtek.…
Kolik stojí provoz auta na daních? Stát si z vás ročně vezme desítky tisíc
Může být Volkswagen Amarok rychlejší než Golf GTI? Australané dokázali, že ano
Pět hrubých řidičských chyb, které vás mohou na silnici stát život
Opel Crossland X dostal originální verzi na LPG. Sportovec to ale nebude
Technologie
Intel chystá kvantové počítače. S centrem QuTech vyrobili 17 qubitů na jednom čipu
Huawei Mate 10: první dojmy z nové řady inteligentních phabletů (video)
Nahotinky jako vědecký projekt. PornHub na třídění videí využije umělou inteligenci
Navštivte jiné světy. V Google Mapách najdete i planety a měsíce
Sedm dopravních značek, které řidiči nejčastěji ignorují nebo chápou špatně
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít