Německý ostrov doktora Moreaua

20. května 2013, 00:00 - Jiří Červenka
20. května 2013, 00:00

Politicky nekorektní nika přemotorovaných „überkombi“ prolomila hranici čtyř sekund. Dosáhl extrémní žánr svého zenitu?

Nové Audi RS6 Avant je kombi. Nabízí prostorný a honosně zpracovaný interiér, prakticky řešený zavazadlový prostor a špičkovou navigaci, která se umí připojit na internet a vyhledávat cíle z Google Earth.

Zkrátka manažerský kombík jako z učebnice. Až na jednu maličkost. Dokáže uhánět rychlostí přes 300 kilometrů za hodinu.

Zrodilo se monstrum Ještě na přelomu osmdesátých a devadesátých let minulého století měla auta s protáhlou karoserií kombi podobnou image jako dnes velkoprostorové vozy. Konvenovala spíše konzervativním povahám. Jestliže kombíky vypovídaly něco o svých majitelích, bylo to jejich praktické založení a smysl pro rodinné hodnoty. Až někoho napadlo, že ani při převozu sportovního vybavení či naplocho baleného nábytku nemusí být nutné klidit se z rychlého pruhu dálnice. Příznačné je, že se tak stalo v Německu – zemi, kde na cirka polovině dálniční sítě dodnes neplatí žádné rychlostní omezení.

V roce 1992 představuje BMW kombi verzi „supersedanu“ M5. Bylo to první kombi divize BMW Motorsport a zároveň poslední ručně vyráběné BMW s písmenem M na přídi. Citelně upravený řadový šestiválec dosahoval výkonu 340 koní, což vozu umožňovalo zrychlit z parkoviště před supermarketem na 100 km/h za tehdy naprosto senzačních 5,9 vteřiny. Ferrari 348 bylo o pouhé tři desetiny rychlejší!

Za milník v evoluci extrémně rychlých kombi je nicméně považován až rok 1994, kdy automobilka Audi uvedla model RS2 Avant, na jehož vývoji se podílelo Porsche. Nešlo jen o marketingovou vějičku.

Konstruktéři ze Zuffenhausenu do projektu vložili kromě svého věhlasu řadu součástí podvozku a brzdové soustavy a zajišťovali finální montáž vozu. Kola a zpětná zrcátka modelu RS2 Avant byla dokonce přímo převzata z dobového Porsche 911 Turbo.

Vůz poháněný pětiválcovým motorem o výkonu 315 koní se pyšnil na svou dobu ohromujícími jízdními výkony. Zrychlení 0–100 km/h za 4,8 sekundy a nejvyšší rychlost elektronicky omezená na 262 km/h možná nevypovídají tolik jako výsledky redakčního testu provedeného britským Autocarem. Týdeník naměřil modelu RS2 Avant akceleraci 0–48 km/h za 1,5 vteřiny. Audi v této disciplíně překonalo i nejrychlejší automobil své doby, supersportovní McLaren F1. Neškodný rodinný přítel v péči německých „genetiků“ definitivně zmutoval v monstrum. Válka čísel Další rozmach žánru nastal přibližně před deseti lety, kdy se mezi německými výrobci rozhořela nová bitva nekonečné „války o výkon“ a rychlé kombíky tentokrát stály v čele znesvářených táborů. Zatímco byl svět fascinován vozem Mercedes-Benz E 55 AMG, jehož burácení bylo zrovna tak působivé jako dynamika, v Ingolstadtu finišovali s Audi RS6 a RS6 Avant. Dvojité přeplňování pomohlo jeho osmiválci k výkonu 450 koní – v době, kdy jich Porsche 911 Turbo mělo pouze čtyři sta dvacet.

Mnichovští zanedlouho triumfovali rovnou desetiválcovým BMW M5, které mezi sedany i kombíky prolomilo magickou hranici 500 koní. Audi nasadilo v další generaci RS6 také desetiválec, ale pro jistotu přeplňovaný dvojicí turbodmychadel. Výkonem 579 koní překonal výtvor divize Quattro opět všechny rekordy a rozpoutal debaty o smysluplnosti takových schopností u rozložitého automobilu rodinného typu. Mercedes-Benz poslední fázi souboje pozoroval zpovzdálí. A pak přišla krize.

Slabší, úspornější, rozumnější Nejnovější třetí generace Audi RS6 poslušně následuje trend snižování spotřeby, předepsaný společenským klimatem i evropskou legislativou. Namísto pětilitrového desetiválce dostalo nový motor, který má o dva válce a litr objemu méně. Zajímavost pro fajnšmekry: zatímco V10 byl konstrukčně spřízněný s motory Lamborghini, novinka je prakticky totožná s osmiválci pohánějícími modely luxusní britské značky Bentley. Má systém stop-start, který při zastavení zhasne motor, aby šetřil palivo, a také vypínání čtyř válců při mírném zatížení. Výsledkem je o třetinu nižší kombinovaná spotřeba, 9,8 l/100 km namísto dřívějších 13,9.

Poprvé v dosavadní historii Audi RS však klesl také výkon motoru, z někdejších 579 na 560 koní. Dosáhl žánr extrémního kombi svého zenitu? Ani náhodou. Předchozí Audi RS6 Avant s hmotným desetiválcem vyloženým daleko před přední nápravu bylo těžkopádným dálničním expresem. Pohonná jednotka nového modelu je výrazně lehčí a v karosenamic, rii umístěná mnohem příhodněji. Auto díky tomu mnohem hravěji zatáčí, ochotněji mění směr a celkově má dost schopností na to, aby proměnilo potenciál motoru v opravdovou rychlost i na úzkých, klikatých silnicích. Především je ale ještě rychlejší v přímce.

Jeho osmiválec má totiž sice o necelých dvacet koní menší výkon, ale o 50 newtonmetrů vyšší točivý moment. A spolupracuje s vynikající osmistupňovou automatickou převodovkou ZF, která řadí hladce a svým širokým rozpětím převodů pomáhá motoru pracovat v optimálním režimu. Výsledkem je zrychlení 0–100 km/h za doslova dechberoucích 3,9 vteřiny. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na obligátních 250 km/h, jak je u rychlých vozů německé výroby zvykem. Dá se ovšem připlatit 4900 eur (ceny pro ČR nebyly zatím zveřejněny) za paket Dykterý obsahuje řízení s variabilním převodem, aktivní zadní diferenciál, sportovní podvozek s diagonálně propojenými tlumiči a omezovač rychlosti přenastavený na 280 km/h.

Přes 300 jen za příplatek Kdo by se nechtěl smířit s potupnou představou, že bude muset uhýbat z rychlého pruhu dálnice základnímu modelu Porsche 911 (289 km/h), může za 12 900 eur zvolit paket Dynamic Plus. V něm dostanete kromě všeho výše uvedeného ještě keramické brzdy a nejvyšší rychlost 305 km/h. I ta je přitom elektronicky omezená.

Jak jsme se mohli přesvědčit v okolí Mnichova, dosáhnout 300 kilometrů za hodinu není kvůli hustému provozu jednoduché. A to ani když disponujete patřičně konfigurovaným Audi RS6, dostatečným odhodláním a úsekem dálnice bez rychlostního omezení.

Nad akceleračními schopnostmi auta však zůstává rozum stát. Jak říká britský moderátor Jeremy Clarkson z televizního pořadu Top Gear: „Tohle není dynamika, tohle je cestování v čase!“ I v těch nejkratších mezerách v rychlém pruhu můžete bleskurychle překonat 200 km/h a díky silným, vůči vadnutí rezistentním keramickým brzdám také opět bezpečně zpomalit, kolikrát je jen libo. Člověku přijde skoro absurdní, když po otevření pátých dveří najde vzadu stejný, pravidelně tvarovaný kufr s chytrým systémem posuvných přepážek jako v běžném Audi A6 Avant.

RS6 Avant se aktuálně pyšní titulem nejrychlejšího kombi planety. Otázkou je, na jak dlouho. Ze strany BMW nyní nebezpečí nehrozí, ale Mercedes-Benz právě v těchto dnech uvádí na trh posílenou variantu svého zběsilého kombi založeného na třídě E.

Model s označením E 63 AMG S má sice omezovač na 280 km/h, nicméně jeho parametry prozrazují, že by zvládl mnohem víc. Jistě nebude trvat dlouho, než se ve Stuttgartu rozhodnou zařadit do příplatkové výbavy posunutí omezovače na hodnotu začínající trojkou. A válka o titul nejrychlejšího kombi světa se rozhoří nanovo. l •

Ingolstadt proti Stuttgartu

Dvě nejvýkonnější kombi současnosti

Audi RS6 Avant Mercedes-Benz E 63

(2013) AMG S kombi

Výkon (koní) 560 585

Točivý moment (Nm) 700 800

0–100 km/h (s) 3,9 3,7

Max. rychlost 305 280

(km/h)*

* elektronicky omezena, sériově u obou vozů 250 km/h

Zdroj: Audi, Mercedes-Benz

Ještě na přelomu osmdesátých a devadesátých let měla auta s protáhlou karoserií kombi image, která konvenovala konzervativním povahám.

O autorovi| Jiří Červenka, spolupracovník redakce

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče