Největší pokuta za kartel v dějinách EU

06. června 2016, 00:00 - LUH
06. června 2016, 00:00

Evropská komise Výrobci kamionů zaplatí miliardy za cenový kartel a potlačování inovací

Evropské kamiony byly vždycky tak trochu záhada. Na kontinentě je jen šest velkých výrobců, kteří si mezi sebe dělí bezmála sto procent trhu: DAF, Daimler, Iveco, MAN, Volvo/Renault a Scania. O konkurenci z USA nebo Japonska nemůže být řeč. Na rozdíl od osobních vozů nejsou náklaďáky testovány pro spotřebu a ta není ani uváděna jednotným způsobem. Pro emise testovány ovšem jsou, takže ani laikům neušlo, že zatímco zbytek automobilového průmyslu prudce inovuje, výše emisí CO2 ani spotřeba u kamionů se už dvacet let takřka nemění. S rostoucím objemem nákladní přepravy celková produkce oxidu uhličitého dokonce stoupá (konkrétně o 36 procent mezi lety 1990 a 2010), takže s podílem necelých pěti procent na celkovém počtu všech automobilů vyprodukují nákladní automobily čtvrtinu veškerých emisí CO2 v automobilové přepravě.

Dnes už samozřejmě víme proč OE v prosinci 2014 se objevila zpráva, podle níž evropský antimonopolní úřad vyšetřuje zmíněných šest výrobců pro uzavření cenového kartelu a pozdržování technických inovací. Kartel měl trvat minimálně v letech 1997 až 2011. Od minulého týdne je též známo, že za tento kartel uloží Evropská komise nejvyšší pokutu v historii. Rozhodnutí padne někdy v příštích týdnech, přičemž dosavadní rekord činí 1,4 miliardy eur (asi 38 miliard korun) za kartel na trhu katodových trubic pro televizory.

Velká šestka“ si byla rizika nejspíše vědoma, neboť k tomuto účelu měla již předloni vyčleněny prostředky v souhrnné výši 2,6 miliardy. Komise by mohla teoreticky vymáhat až 10,7 miliardy, protože pokutovat lze do výše deseti procent celosvětových tržeb. Sankce se asi nebude týkat holdingu MAN (patří do koncernu VW), který v případu figuroval jako informátor. Podle listu Financial Times se tyto firmy bránily postupně všem emisním standardům Euro 3 až Euro 6 od roku 2000 tím, že uzavřely dohodu o načasování změn emisních technologií a následného cenového růstu svých vozů. Dokázaly též odolat tlaku komise na to, aby od roku 2017 postupně měnily design kabin směrem k aerodynamičtějším tvarům OE změny budou uplatňovány až od roku 2022.

Podle Williama Todt se z kampaně Transport and Environment je rozdíl ve spotřebě hlavních modelů velké šestky“ maximálně pětiprocentní, přestože nafta a poplatky za emise tvoří asi třetinu všech nákladů evropských dopravců. Na kartel tak v konečném důsledku doplácejí všichni včetně běžných spotřebitelů, kteří platí za dražší výrobky.

Mohlo by vás zajímat

Finance
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Vyřizování dětského pasu nenechávejte na poslední chvíli. Rychlopas se prodraží.
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
EU: Jak vysoké je zdanění práce u podprůměrných mezd?
Macron ve stopách Babiše
Auta
Prohlédli jsme si nový Opel Grandland X. Jak prostorný je…
Škoda vyrobila už šest milionů Octavií
Na prodej je krásná Škoda 130 RS. Její cena vás ale pravděpodobně nepotěší
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid jezdí za 1,4 litru na 100 km
Škoda Citigo má i po faceliftu pořád co nabídnout (první jízdní dojmy)
Technologie
Tip: Jak skrýt ikonu Windows Defenderu v oznamovací oblasti? [Windows 10]
Ve Windows Storu se objevil neoficiální, ale funkcemi nabitý klient pro Google Play Music
Objevily se těžní verze Radeonů Polaris. Na trh se vrací RX 470, někdy i s výstupy
Den D přišel. Evropská komise udělila Googlu rekordní pokutu 2,42 miliardy eur
Legendární John Romero prodává Dooma II. Na diskety se vám i podepíše
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít