Největší pokuta za kartel v dějinách EU

06. června, 00:00 - LUH
06. června, 00:00

Evropská komise Výrobci kamionů zaplatí miliardy za cenový kartel a potlačování inovací

Evropské kamiony byly vždycky tak trochu záhada. Na kontinentě je jen šest velkých výrobců, kteří si mezi sebe dělí bezmála sto procent trhu: DAF, Daimler, Iveco, MAN, Volvo/Renault a Scania. O konkurenci z USA nebo Japonska nemůže být řeč. Na rozdíl od osobních vozů nejsou náklaďáky testovány pro spotřebu a ta není ani uváděna jednotným způsobem. Pro emise testovány ovšem jsou, takže ani laikům neušlo, že zatímco zbytek automobilového průmyslu prudce inovuje, výše emisí CO2 ani spotřeba u kamionů se už dvacet let takřka nemění. S rostoucím objemem nákladní přepravy celková produkce oxidu uhličitého dokonce stoupá (konkrétně o 36 procent mezi lety 1990 a 2010), takže s podílem necelých pěti procent na celkovém počtu všech automobilů vyprodukují nákladní automobily čtvrtinu veškerých emisí CO2 v automobilové přepravě.

Dnes už samozřejmě víme proč OE v prosinci 2014 se objevila zpráva, podle níž evropský antimonopolní úřad vyšetřuje zmíněných šest výrobců pro uzavření cenového kartelu a pozdržování technických inovací. Kartel měl trvat minimálně v letech 1997 až 2011. Od minulého týdne je též známo, že za tento kartel uloží Evropská komise nejvyšší pokutu v historii. Rozhodnutí padne někdy v příštích týdnech, přičemž dosavadní rekord činí 1,4 miliardy eur (asi 38 miliard korun) za kartel na trhu katodových trubic pro televizory.

Velká šestka“ si byla rizika nejspíše vědoma, neboť k tomuto účelu měla již předloni vyčleněny prostředky v souhrnné výši 2,6 miliardy. Komise by mohla teoreticky vymáhat až 10,7 miliardy, protože pokutovat lze do výše deseti procent celosvětových tržeb. Sankce se asi nebude týkat holdingu MAN (patří do koncernu VW), který v případu figuroval jako informátor. Podle listu Financial Times se tyto firmy bránily postupně všem emisním standardům Euro 3 až Euro 6 od roku 2000 tím, že uzavřely dohodu o načasování změn emisních technologií a následného cenového růstu svých vozů. Dokázaly též odolat tlaku komise na to, aby od roku 2017 postupně měnily design kabin směrem k aerodynamičtějším tvarům OE změny budou uplatňovány až od roku 2022.

Podle Williama Todt se z kampaně Transport and Environment je rozdíl ve spotřebě hlavních modelů velké šestky“ maximálně pětiprocentní, přestože nafta a poplatky za emise tvoří asi třetinu všech nákladů evropských dopravců. Na kartel tak v konečném důsledku doplácejí všichni včetně běžných spotřebitelů, kteří platí za dražší výrobky.

Mohlo by vás zajímat

Deutsche Bank

Deutsche Bank ztrácí na poli investičního bankovnictví

Ilustrační foto

Nová doba. Proč bankám platíme za to, že si u nich necháme peníze?

Praha ilustrační foto

Praha vytipovala 18 míst, kde by mohla být záchytná parkoviště

Zdeněk Škromach

Rozdavač dobré nálady: pan Selfie chce znovu do Senátu a pak i na Hrad

Praha  Cvičení Holešovice 2016

Praha povolala povodeň. Nanečisto

 Oslavy budoucího indického premiéra Naréndra Módího v Dillí po vítězství ve volbách

Magistr hospodářského rozvoje

  • James Cusumano: Pochybuji, že Elvis žije

  • Vlastimil Harapes: Nemám rád cyklostezky a nejraději bych…

  • František Stárek: Už jsem si myslel, že budu v klidu

  • Karolína Topolová: Dovoz ojetých aut se nevyplatí

  • Alexandra Kala: Sleva je u mě zakázané slovo

  • Radka Dohnalová: Lídři by měli rozvíjet své talenty a…

  • Václav Cílek: Vyhnuli jsme se Kurdistánu

  • Petr Lávička: České maso bývá předražené

  • Michal Horáček: Jen já a lidi

Hry pro příležitostné hráče