Největší cenu mají vnitřnosti

27. dubna 2015, 00:00 - Petr Weikert
27. dubna 2015, 00:00

Internetový podnikatel Tomáš Čupr rozšiřuje svoji stáj. Stejně jako Karel Janeček nebo J&T

Tuzemské startupy přitahují pozornost bohatých donátorů. Miliardář Karel Janeček investoval 7,5 milionu do taxikářského konceptu Liftago, J&T banka uvažuje dokonce o zřízení nového fondu, který by se na startupy zaměřil. Nově investici oznámil i otec Slevomatu Tomáš Čupr. Vybral si StartupYard.

Jako v kasinu Fond J&T Ventures, patřící J&T bance, investoval desítky milionů přímo do zdravotnického softwaru FetView a počítačového projektu Ice Gateway, určeného pro chytrá pouliční osvětlení. Tomáš Čupr si vybral inkubátor – tedy líheň, ve které se projekty teprve rodí.

„Je to takové kasino, sázka na něco, co se možná povede,“ říká Čupr. Ve StartupYardu je nyní pod jeho milionovou investicí osm projektů. Jde například o internetové platformy pro bezpečnost, šifrování aplikací nebo nový koncept výuky jazyků. „Je to zajímavé prostředí.

Baví mě ta energie. Vlastně v době, kdy jsem investoval, ani nebylo jasné, o jaké projekty půjde. Věřím, že se jim podaří vyrůst.

A když ne, nebyla to zase taková investice, abych to šel oplakávat,“ říká Tomáš Čupr.

Mimo StartupYard má Čupr jeden čerstvý přírůstek do konkrétního startupového projektu. Jmenuje se Twisto a na první pohled se zdá, že to v Česku bude mít velmi těžké. Jde totiž o platformu, která funguje jako virtuální kreditní karta. Twisto zaplatí e-shopu za objednané zboží místo zákazníka a pak čeká, že zákazník dá peníze za nějaký čas jemu. Nápad má zbořit obavy zákazníků z toho, že zaplatí za zboží, které ještě nemají v ruce, a podpořit tak nakupování na internetu.

Aby to nebylo tak jednoduché, Twisto nepůjčí každému. A to je to, co Čupra zajímá.

„Gros vidím ve fungování algoritmu filtrování špatných a dobrých zákazníků. Je to unikátní mechanismus, který nemusí fungovat jen pro e-shopy, ale časem i pro banky či pojišťovny, a to už se pak bavíme o velmi hodnotné akvizici,“ popisuje.

Hodnocení zákazníků probíhá zajímavě.

Například připojení z veřejného internetu v knihovně je pro zájemce služeb Twista handicapem. Může se dokonce stát, že stejný zákazník v žádosti o kredit z domova uspěje a z knihovny ne. Jde totiž o to, si ho dobře ověřit, a veřejný internet onen algoritmus hodnotí jako potenciálně nespolehlivý. Faktorů pro a proti je samozřejmě nesčetně mnoho. Hodnotí se třeba i to, u koho má zákazník svoji mailovou adresu. Algoritmus má přehled o tom, jaký používá operační systém, jak často se připojuje k internetu, nebo dokonce jaký má monitor. „Začínalo se se vstupními daty e-shopů, které mají zákazníky ověřené. Samozřejmě čím déle Twisto funguje, tím ten koktejl dat lépe funguje a vyhodnocuje,“ líčí Čupr.

Twisto se bude také časem měnit, směřuje k jednotnému zákaznickému účtu, přes který půjde nakoupit různé zboží a pak zaplatit najednou nebo rozložit splátky. Odstupňované je samozřejmě i to, jak velký kredit Twisto zákazníkům půjčuje.

Kdo našel rohlík?

V případě Tomáše Čupra ale hraje hlavní roli jiná firma. Nedávno v ní navýšil podíl na 42 procent a jmenuje se Rohlík.cz. V Rohlíku, tedy serveru pro online nákup potravin, má Čupr podle svých slov „nízké desítky milionů“ a projekt bude potřebovat ještě „vyšší desítky milionů“, kromě něj i od ostatních investorů. „Věřím tomu. Do pěti let to bude multimiliardový byznys. Přemýšlíme o expanzi do zemí Visegrádu, osobně bych se nebál třeba ani Británie. Lidé tam už na internetu potraviny nakupují a nikdo nemusí investovat do edukace trhu jako my tady,“ vysvětluje. Už letos v červnu začne Rohlík fungovat v Brně, do konce roku se přidají i další krajská města, jako jsou Hradec Králové, Pardubice nebo Plzeň.

Potenciál trhu není malý. Do několika let má mít online trh s potravinami hodnotu 50 miliard korun, podle Asociace pro elektronickou komerci utratí letos Češi 77 miliard za online nakupování celkem. Meziročně jde o velký nárůst – deset miliard korun.

Online nákup potravin má nyní objem miliardu korun, a to v číslech není započten alkohol. Sektor proto láká i další nové hráče. Do poloviny roku se má spustit i Kolonial. cz, za kterým stojí E-commerce Holding spoluvlastněný skupinou Rockaway Jakuba Havrlanta a firmou Czech Media Invest Daniela Křetínského a Patrika Tkáče.

Čupra na Rohlíku zajímají podobně jako u Twista vnitřní detaily fungování. Rohlík totiž potřebuje mít promyšlený koncept logistiky, skladování či fungování webu. Každý z těchto prvků je už cenný sám o sobě a využitelný i v dalších projektech.

77 miliard Kč letos utratí Češi za online nakupování

O autorovi| Petr Weikert, weikert@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče