Největší cenu mají vnitřnosti

27. dubna 2015, 00:00 - Petr Weikert
27. dubna 2015, 00:00

Internetový podnikatel Tomáš Čupr rozšiřuje svoji stáj. Stejně jako Karel Janeček nebo J&T

Tuzemské startupy přitahují pozornost bohatých donátorů. Miliardář Karel Janeček investoval 7,5 milionu do taxikářského konceptu Liftago, J&T banka uvažuje dokonce o zřízení nového fondu, který by se na startupy zaměřil. Nově investici oznámil i otec Slevomatu Tomáš Čupr. Vybral si StartupYard.

Jako v kasinu Fond J&T Ventures, patřící J&T bance, investoval desítky milionů přímo do zdravotnického softwaru FetView a počítačového projektu Ice Gateway, určeného pro chytrá pouliční osvětlení. Tomáš Čupr si vybral inkubátor – tedy líheň, ve které se projekty teprve rodí.

„Je to takové kasino, sázka na něco, co se možná povede,“ říká Čupr. Ve StartupYardu je nyní pod jeho milionovou investicí osm projektů. Jde například o internetové platformy pro bezpečnost, šifrování aplikací nebo nový koncept výuky jazyků. „Je to zajímavé prostředí.

Baví mě ta energie. Vlastně v době, kdy jsem investoval, ani nebylo jasné, o jaké projekty půjde. Věřím, že se jim podaří vyrůst.

A když ne, nebyla to zase taková investice, abych to šel oplakávat,“ říká Tomáš Čupr.

Mimo StartupYard má Čupr jeden čerstvý přírůstek do konkrétního startupového projektu. Jmenuje se Twisto a na první pohled se zdá, že to v Česku bude mít velmi těžké. Jde totiž o platformu, která funguje jako virtuální kreditní karta. Twisto zaplatí e-shopu za objednané zboží místo zákazníka a pak čeká, že zákazník dá peníze za nějaký čas jemu. Nápad má zbořit obavy zákazníků z toho, že zaplatí za zboží, které ještě nemají v ruce, a podpořit tak nakupování na internetu.

Aby to nebylo tak jednoduché, Twisto nepůjčí každému. A to je to, co Čupra zajímá.

„Gros vidím ve fungování algoritmu filtrování špatných a dobrých zákazníků. Je to unikátní mechanismus, který nemusí fungovat jen pro e-shopy, ale časem i pro banky či pojišťovny, a to už se pak bavíme o velmi hodnotné akvizici,“ popisuje.

Hodnocení zákazníků probíhá zajímavě.

Například připojení z veřejného internetu v knihovně je pro zájemce služeb Twista handicapem. Může se dokonce stát, že stejný zákazník v žádosti o kredit z domova uspěje a z knihovny ne. Jde totiž o to, si ho dobře ověřit, a veřejný internet onen algoritmus hodnotí jako potenciálně nespolehlivý. Faktorů pro a proti je samozřejmě nesčetně mnoho. Hodnotí se třeba i to, u koho má zákazník svoji mailovou adresu. Algoritmus má přehled o tom, jaký používá operační systém, jak často se připojuje k internetu, nebo dokonce jaký má monitor. „Začínalo se se vstupními daty e-shopů, které mají zákazníky ověřené. Samozřejmě čím déle Twisto funguje, tím ten koktejl dat lépe funguje a vyhodnocuje,“ líčí Čupr.

Twisto se bude také časem měnit, směřuje k jednotnému zákaznickému účtu, přes který půjde nakoupit různé zboží a pak zaplatit najednou nebo rozložit splátky. Odstupňované je samozřejmě i to, jak velký kredit Twisto zákazníkům půjčuje.

Kdo našel rohlík?

V případě Tomáše Čupra ale hraje hlavní roli jiná firma. Nedávno v ní navýšil podíl na 42 procent a jmenuje se Rohlík.cz. V Rohlíku, tedy serveru pro online nákup potravin, má Čupr podle svých slov „nízké desítky milionů“ a projekt bude potřebovat ještě „vyšší desítky milionů“, kromě něj i od ostatních investorů. „Věřím tomu. Do pěti let to bude multimiliardový byznys. Přemýšlíme o expanzi do zemí Visegrádu, osobně bych se nebál třeba ani Británie. Lidé tam už na internetu potraviny nakupují a nikdo nemusí investovat do edukace trhu jako my tady,“ vysvětluje. Už letos v červnu začne Rohlík fungovat v Brně, do konce roku se přidají i další krajská města, jako jsou Hradec Králové, Pardubice nebo Plzeň.

Potenciál trhu není malý. Do několika let má mít online trh s potravinami hodnotu 50 miliard korun, podle Asociace pro elektronickou komerci utratí letos Češi 77 miliard za online nakupování celkem. Meziročně jde o velký nárůst – deset miliard korun.

Online nákup potravin má nyní objem miliardu korun, a to v číslech není započten alkohol. Sektor proto láká i další nové hráče. Do poloviny roku se má spustit i Kolonial. cz, za kterým stojí E-commerce Holding spoluvlastněný skupinou Rockaway Jakuba Havrlanta a firmou Czech Media Invest Daniela Křetínského a Patrika Tkáče.

Čupra na Rohlíku zajímají podobně jako u Twista vnitřní detaily fungování. Rohlík totiž potřebuje mít promyšlený koncept logistiky, skladování či fungování webu. Každý z těchto prvků je už cenný sám o sobě a využitelný i v dalších projektech.

77 miliard Kč letos utratí Češi za online nakupování

O autorovi| Petr Weikert, weikert@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Dovolená bez problémů? Tak to pozor na peníze, dopravu a exotiku
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které vás ochrání před otravnými telefonáty z call centra
Jak mohou soukromé kuřácké kluby a spolky zničit restaurace, hospody i jejich majitele
Auta
Po Golfu dostal facelift i Volkswagen Golf Sportsvan.…
Další nádherná klasika na scéně. Gunther Werks představuje znovuzrozené Porsche 993
Když máte peníze, automobilky vám vyrobí opravdu cokoliv. Zde je důkaz
Mercedes-Maybach 6 Cabriolet ukazuje, jak budou vypadat superluxusní elektromobily
Test na pondělí: BMW M550i xDrive M Performance
Technologie
Android 8.0 je tady. Jmenuje se Oreo a řeší jeden hlavní problém
Ryzeny Mobile pro notebooky mají integrovanou grafiku „Vega 8“ nebo „Vega 10“
QLED netáhne tak, jak by Samsung chtěl. Špičkové TV proto zlevňuje až o 25 000 Kč
ABBYY FineReader 14: zaostřeno na PDF (vyzkoušeno)
Microsoft dosáhl milníku. Hlas rozpozná stejně dobře jako člověk
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít